Pages

Ahad, 4 Disember 2011

Ketam Masak Lemak Cili Padi Mantop..

Assamualaikum  wbt...
Salam bersantai dihujung minggu.......

Semalam jalan2 rumah kawan2 lepas  tu singgah sekejap dekat  Intai Dapur . Terpana mata ucu bila terlihat makluk yang ada kt dalam mangkuk tu.....Jadi  untuk tidak menghampakan jiwa raga dan tentunya perut ni, akhirnya hari ni ucu masak juga  menu yang sama dengan liza  tapi tak taruk tomato sebab tak de. Menu ucu ni ringkas sangat kalau nak dibandingkan dengan liza punya..silalah jenguk sini..


Resipi Ketam Masak Lemak Cili Api Mantop....

Bahan-bahan
  • 6 ekor ketam - dibelah dan dibersihkan
  • 3 cwn santan 
  • 2 biji bawang besar *
  • 3  biji bawang merah *
  • 2 inci kunyit hidup *
  • 2 batang serai - diketuk
  • Segenggam cili padi - ikut lah kepedasan yg diingini
  • Garam
  • Air asam jawa/asam keping
  • Perasa (option)

Cara masak ;
  • Kisar bahan yg bertanda * 
  • Masukkan bahan  kisar bersama santan ke dalam periuk
  • Masak sehingga mendidih - api perlahan sambil dikacau2.
  • Kemudian masukkan ketam, garam,air asam jawa dan perasa
  • Masak sekejap dan matikan api 
  • Sudah boleh di hidang



Hari ni ucu masak awal sebab anak2 ajak keluar cari barang..(along nk kasut futsal) terpaksa lah ikutkan kalau tidak mulut tu muncung jer sampai boleh disangkut hanger sepanjang hari,....hai anak2...


Okeylah ucu jalan dulu....selamat makan tengahari......
Wassalam...





11 ulasan:

Citra NaniZam berkata...

wah sedapnya.. tq for resepi yer..
sudikanlah jengah blog citra.. bg komen dan tweet sekali kalau ade ye.. tq

http://citrananizam.blogspot.com/2011/11/gadget-impianku-adalah-samsung-galaxy.html

Amie berkata...

Ucu,
nak juga ketam melettup tu... nak yang betina yang ada telurnya... ni dah hulur pinggan kosong nih!

rahel berkata...

haiyaaa..betul2 meletop punya masak ketam..emm sedapnya tu Kak Ucu..suka dengan kuah lemak cili tu..mantap.

aZuMaya berkata...

salam ucu,meletop masak lemak ketam..mintak sepit ketam satu..ehhehehhe

MulutPayau berkata...

Saya tak suka makan ketam....hehehhe tengok jer lah...

Acik Erna berkata...

ucu..ketam masak lomak cili api..memang acik suka.

eni osman berkata...

ya Allah...sedapnya...lama tak makan ketam...pasal byk org pantang dlm rumah...he he...

Cahaya hidup berkata...

lama dah x makan ketam masak lemak...

L berkata...

sedapnyer.. hehehe.. kene bg resepi ni kat c dia. hehe

jom baca kejap=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/12/tuntutan-ifc.html

Diana @ Melley Mey berkata...

waaah!! nie fav diana nie... tp jarang masak sendiri kalau nak makan ketam masak lemak gini.. nak juga mama yang masakan... tgk ketam yg akak masak nie teringin plak nak makan ketam... sedaaap2!!!

Masya berkata...

lame tak mkan ketam.. rindunya.... nak meratah ketam

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...