Pages

Khamis, 22 Disember 2011

Kari Ayam Pekat Melekat



Assalamualaikum wbt.......

Tengahari  ni ucu hidangkan lauk ayam pulak...ayam masak kari pekat. Rakyat jelata kat rumah ni kalau masak kari kena pekat, melekat baru kaw..., kata dioranglah. Kalau masak kari (kuah) tu cair je..alamat lambat la lauk tu nak habis. 


Pekat2 macam ni sesuai jugak dimakan dengan roti canai, roti arab, roti nan..itu kalau rajin buatlah tapi kalau malas2 macam ucu ni..roti gardenia pon sudah cukup menyelerakan.

Ini resipi cara ucu..sapa2 nak cuba, terai n test...Insyallah kenyang..


Resipi Kari Ayam Pekat Melekat

Bahan-bahan :

1/2 ekor ayam - dipotong dan dibersihkan
2 biji bawang besar - dihiris

8 ulas bawang putih  - dihiris
3 inci halia - dihiris
3 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 kotak santan (saiz kecil)
  - 1 kotak dijadikan santan cair (campur sedikit air) 
  - 1 kotak lagi masukkan terus
8 Sudu besar kari ayam - brand adabi
3 sudu besar kari ayam - brand babas
Garam secukup rasa
Perasa (option)
Air asam jawa
Sedikit Air
Minyak untuk menumis










Cara-cara memasak :-
  1. Panaskan minyak didalam kuali dan masukkan bahan hirisan, daun kari dan bunga lawang/kulit kayu manis
  2. Apabila bahan diatas tadi kekuningan masukkan serbuk kari yang telah digaul sebati dengan air - tumis sehingga naik minyak (api perlahan)
  3. Masuk ayam dan santan cair - masak sehingga mendidih
  4. Apabila ayam telah empuk baru masukkan santan pekat
  5. Bubuh garam, perasa dan asam jawa - digaul mesra 
  6. Kemudian biarkan kuah ini mendidih dan semua ramuan cukup masak dan sebati maka bolehlah dimatikan api
  7. Bolehlah dihidang




Sedap dimakan dengan ulam n sambal belacan dengan ikan kering..
Jemput makan...ucu nak pegi lunch dulu..by...by 

Wassalam...








9 ulasan:

liemaopurut a.k.a ana berkata...

menarik tertarik kebabooom.
sama la ucu. rakyat jelata kat umah ana (eh...kami berdua ajer laki bini hehehe), pon suka kalo kari pekat2 camni. kalau nak cicah ngan roti tu, mmg molek sangat la melekatnya. Kalau kuah cair rasa nya takde ummmmph...nnt nak try wat kari versi ucu lak. tenkiu

miloais milo berkata...

sama plak menua kita ucu...
iols pun pagi tadi masak kari ayam juga..
tapi tak pekat lah

kakyong berkata...

saya plak kalo masak kari memang harus kuah lebih.. hihii.. & saya sellaunya masak tanpa santan... :)

nyanyisunyi berkata...

sy bab kari mari ni memang selalu fail..biasalah kan org melaka..asik2 asam pedas...

anak2 suka kari..kdg2 masak gak tp tk berapa menjadi..

Wattie berkata...

Assalamualaikum Ucu,
Ni dia penggemar kari dah mai dari Penang....
Buat cicah dengan roti benggali best ni

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum Kak..kuah kari yang pekat pekat macam ni buat cicah roti canai/roti jala best ni......

Amie berkata...

macam tau2 aje kita suka kari pekat melekat....sedapkan Ucu!tolong makankan sedikit untuk Kak Ame ye mmm.. yang kat belakang tu buah kiwi ke?

aZuMaya berkata...

salam ..ucu,,, wow marvelous seh ,,kari ayam tue,,,slurpppppppp

MulutPayau berkata...

Assalamualaikum Ucu...
Sedapnya!!! saya mmng suka kuah kari yg pekat...tapi anak2 tak suka....jadi trpksa ikut anak....

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...