Pages

Rabu, 14 Disember 2011

Kerang Rebus N GomoFM


Assalamualaikum wbt.......
Salam ceria 18 Muharam 1433 H.....

Ini kisah dipagi Isnin masa selangor cuti hari tu...
Awal2 lagi ucu dah hantar Anis dgn kawan dia Athirah, (anak jiran setaman juga) pegi tuisyen sebab tahun depan diorang ni akan menduduki UPSR. Disebabkan keluar rumah awal, jam 8.30 pagi (awal ke...?) lepas hantar diaorang ucu terus ke kedai cari ikan siakap,  nak masak sweet sour ....ingatkan datang awal banyak lagi ikan dan yang sewaktu dengannya....tapi rupe2nya tinggal ikan kembong yang betul2 perutnya kembung tunggu pecah aje...hihihi...

Alhamdullilah lain yang dihajat lain yang dapat....dapat kerang, beli sampai 3 kg (buruk lantak betulkan ucu ni..) dalam kepala otak dah terbayang... separuh buat rebus, dan bakinya lagi dibakar...eiihhh sedapnya...


Balik2 rumah dah pukul 9.40 pagi...terus masuk dapur, sebab pagi tu tak buat sarapan jadi teruslah masak makan tengahari.. saja nak masak awal sebab lepas tu boleh lepak2 sambil nonton...
Rupa2nya hajat utk bakar terpaksa dibatalkan jugak, sebab angah malas nak tolong bakar kerang tu..dan akhirnya ucu masukkan semua sekali dalam periuk besar buat masak rebus je..habis cerita...alamat sampai ke malam lah lauk ni...



Bila dah masak rebus2..jadi ucu gandingkan jugak dengan bendi yg direbus sekejap dengan ulam kacang botol.....

Resipi Kerang Rebus 

Bahan-bahan :
  • 1@2 kg kerang - direndam selama 15minit dgn soda bikarbonate
  • 3 biji bawang besar  - dihiris
  • 4ulas bawang putih - dihiris
  • 2 1/2 inci halia - dihiris
  • 3 batang serai - diketuk
  • Daun kunyit - ucu x letak
  • Asam keping
  • Garam
  • 2 litar air 

    Cara -cara :
  • Masukkan kerang berserta bahan yang dihiris  kedalam periuk besar yang berisi air
  • Masukkan juga serai/garam/asam keping
  • Masak sehingga mendidih atau bila lihat 
  • Bila kerang dah banyak terbuka, itu tandanya  kerang sudah masak
  • Matikan api dan boleh lah dihidang...




Selamat menjamu selera......

Dan ucu juga nak ucapkan

TERIMAKASIH 


kerana mempromosikan Ucu Bakery




Di bawah alkisah entri nya























JOM DENGAR RADIO GomoFM

Jom kita layan GomoFM pulak....lebih menyengat lagi berbisa.....
Wassalam...







38 ulasan:

ady berkata...

as-salam ucu
sedap kerang rebus ni cicah dgn cili kicap...

Acik Erna berkata...

tahniah ucu..bertambah la peminat ucu nanti.
suamo acik suka sangat makan kerang ni..rebus ke goreng ke..setiap minggu beli kerang.

Mamasya berkata...

Aslmkum Ucu
sy suka kerang rebus...sedap mkn cicah sos.
tahniah promosi Ucubakery di radio...mota terus maju..

Masya berkata...

baru lepas makan kerang rebus hujung minggu hari tu...

wahh glamour ucu sekarang yer...

Liza berkata...

salam ucu...lama betul liza xmkn kerang rebus ni...dapat mkn sambil nonton tv ni mmg syiokkkk

Kakzakie berkata...

Wah makn femes lah Ucu masuk dlm radio ye...

kpah k-poh berkata...

sama-sama ucu...terbaeekkkk....kalau ucu ada mendengar siaran kpah..ucu bolehlah chat sekejap..ok...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

kalo ayu ada kat umah akak kan best
4 kali tambah nasi ni
sedap ooo kerang cicah ngan ayaq asam ada plak nasik panas2...perhhh terangat giler

umiyumi berkata...

Ucuu... dah la harini umi teringat lama laa tak mkn kerang rebus tetiba nampak kat blog ucu.. uhukss.. rasa cam nak naik kapal balik harini jugak :p

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam ucu..sedap tu kerang rebus.TAHNIAH gak blog ucu kuar kat GOMOFM...glamour gitu :D

Nieza berkata...

sedapnya kalau dapat mkn kerang rebus gini..kat sini ada jual kerang yg frozen import mari punya jer tapi best la.

miloais milo berkata...

iols terpikat dengan sambalnya.... :D

Amie berkata...

Tahniah blog masuk kat GOMoFM...heeehe heh tumpang seronokle..

Ucu, yang ditayang kerang rebus buat terliur-liur je tengok... ini makanan kami orang kampung dari dulu, kini dan selamanya.... evergreen gitu, rebus dengan serai cicah dengan sos...adeeehhh, yang ucu buat ni berganda2 sedapnya!

Ida,Japan berkata...

kelas ucu kita ni...nama dan blog disebut2 kt siaran radio...TAHNIAH!!!ucu ni peramah orgnyer w'pun hanya kenal di alam maya saja...
adehhh...tak tahan nengok kerang2 tuuu..lama tak mkn kerang fresh...leleh air liur bawa balik terbang ke nihon

kasihredha berkata...

sukeee
pos sini sikit

MulutPayau berkata...

aduhhhh...mmng terliur tgk kerang rebus tu.....

Tahniah Ucu...dapat masuk GOMO FM...

rahel berkata...

jarang2 dah makan kerang...tapi suka banget..cuma malas je nak buat..hehe..sungguh menyelerakan..ada pulak sambal pencicah tu..emmmmm.

Wattie berkata...

Salam Ucu,
Ni sudah hebattt, dah masuk radio fm lagi.....tahniah...
Kerang rebus mmg fav, tp dah lama tak makan....singgah sini jerla

kakyong berkata...

nampak bersih jer kerang rebus ucu.. rendam dgn soda bikarbonate ya...


len kali leh cuba.. terima kasih ucu kongsi tips..

Ucu Faridah berkata...

@ady
sambal kicap mmg sedap, cuma hari tu bila semua dah terbantut jadi sambal nya pun ikut terbantut jugak ..jadilah sambal belacan saja..

Ucu Faridah berkata...

@Acik Erna
terima kasih acik...dan ucu adalah peminat tegar pada coretan acik...

Ucu Faridah berkata...

@Mamasya
kalau ucu kadan2 buat sos + sambal belacan sikit..mmg sedap..

terima kasih mama..ucu doakan mama disana pun sukses selalu...

Ucu Faridah berkata...

@Masya
masak sendiri ke makan kt kedai..kalau mkn kt rmh boleh ulang2 kali makan..kan...

masya tunggu je..nanti kita sama2 glamour ye..Insyaallah rezeki x ke mana...

Ucu Faridah berkata...

@Liza
kesianya....masa ucu reply ni pun masih terbayang lagi kerang2 tu tau..mmg syiooookkk....

Ucu Faridah berkata...

@Kakzakie
sesekali nak juga macam adik..stesen tu mmg best..lagu2nya pun memang kena pada selera kita semualah..

Ucu Faridah berkata...

@kpah k-poh
sejak hari tu..bila malam je ucu buka stesen gomo..memang best, mlm tadi layan lagu hindustan..ucu punya permintaan lagi search- terima kasih.. dan keudara ke...

maaf ye..k.pah ucu x sempat nk chat sbb mlm tadi kena siapkn kek birthday ank kawan...Insyaallah nanti kita chatting2 ye..

Ucu Faridah berkata...

@☆*♥L@dy @yU♥*☆
4 kali tambah no. hal..sbb ucu beli 3kg punya kerang segar...jom kita kopek sama2...

Ucu Faridah berkata...

@♥♥azatiesayang ♥♥
mualaikumussalam..ala lauk org kampung jer..tapi sedapkan...
terima kasih dgn ucapan...azatie pn ape kurangnya..asyik menang ga aje..jelous tau...hihihi...

Ucu Faridah berkata...

@umiyumi
sabor yang...sabor...
kat sana x de yang frozen ke...
esok2 ucu tolong makankan ucu umi ye...hihihi :)

Ucu Faridah berkata...

@Nieza
x kisah lah kan..janji kerang..nanti bila dah balik m'sia makan puas2...
bkn masak rebus je..blh msk rendang,kari, masak lemak cili api dll..

Ucu Faridah berkata...

@Amie
terima kasih akak..

kita kan org pantai barat..mestilah kerang jadi pojaan hati...kalau beli kt pantai remis lagilah besar2..
sos campur sambal belacan sikit..lagi sedap..kalau tak caya..cuba buat...

Ucu Faridah berkata...

@Ida,Japan
iye ke peramah...sbenarnya ucu ni pemalu bila terlajak banyak cakap..(mcm mn tu..)
kat sana kerang mmg susah nk dapat ke...

Ucu Faridah berkata...

@kasihredha
akak nk yg mana ..isi ke cengkerangnya...
sbb akak x nyatakan nk yg mn satu..
ataupun nak kuahnye aje ke..:)

Ucu Faridah berkata...

@MulutPayau
masak yg mcm ni lah buat mkn x hingat donia..
tp mp x blh mkn banyak...nanti x cukup utk org belakang..hihi..

terima kasih dgn ucapan...

Ucu Faridah berkata...

@rahel
masak kerang ni lah yg pling senang kalau nk dibandingkn dgn rahel punya rendang...malu tau...

Ucu Faridah berkata...

@Wattie
mualaikumussalam...
terima kasih dgn ucapan..
watie singgah dah petang..tinggal kuah aje lah yang....bolehlah ye..:)

Ucu Faridah berkata...

@kakyong
ucu dpt tip ni dr kak ipar..senang kan x payah dah nak berus pakai berus gigi..buat lenguh tangan je..

Tanpa Nama berkata...

ucu, naper kena rendam dgn soda? tak pernah buat camni sblm ni

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...