Pages

Selasa, 20 Disember 2011

Mushroom dan Brokoli Goreng Seasoning ...


Assalamualaikum wbt...
Salam sayang untuk semua.........

Hari ni ucu  nak hantar  brokoli goreng atau lebih tepat lagi masak tumis je, ....Itu pun kalau ada yang sudi terima masakan ucu ni  utk lunch nanti ...
 Kalau ada yg tak suka makan brokoli ni pun x pe..ucu bagi jugak (eiii muka x malu kan ucu ni....)  bukan minta dibayar pun....cuba hujung bulan, bil tenet kena bayar sendiri lah ye..


Daripada kosong jer ruang kat entry ni... baik ucu penuhkan dengan tuliskan resepinye ..betul tak?


Resipi Brokoli Goreng Seasoning 
Sumber : ucubakery.blogspot.com


Bahan-bahan :

  • 2 @ 3 pokok brokoli - dicuci bersih 
  • Cendawan butang - dihiris
  • 3 biji bawang besar - dihiris
  • 3 ulas bawang putih - dihiris
  • 2 biji bawang besar - dihiris
  • 5@6 cili padi  - dihiris
  • 2 sb air limau kasturi (option)
  • 1sb Lada Sulah - brand Aji-shio (option)
  • Secubit garam - jangan banyak sebab l/sulah tu dah masin
  • Minyak 




Cara-cara :-

  • Panaskan minyak dan masukkan semua bahan dihiris sehingga kekuning2an
  • Kemudian masukkan brokoli dan cendawan tadi
  • Bubuh sedikit air
  • Akhir sekali baru masukkan 1 sb lada sulah/jus limau kasturi dan garam
  • Apabila brokoli ni nampak macam dah layu matikan api
  • Boleh lah dihidang 


** ucu suka bubuh jus kasturi n lada sulah sebab nanti rasanya..akan ada masam sikit dan ada rasa lada sulah. Lebih kurang  ala2 sayur tempayaki yg melawan katalah ni.......


** kalau dah bubuh lada tu..kurangkan cili padi, takut nanti telinga keluar asap....tak cukup air sejug..





Ada 2 hidangan ni.. pilihlah nak yang mana satu, nak yang kat atas ke atau pinggan yang kat bawah ni...sedap dimakan waktu panas-panas....

Selamat makan tengahari....
Wassalam....








14 ulasan:

cik cek berkata...

Akak dtg nak ratah sayu2 ni...:)

umiyumi berkata...

Salam Ucu, belum sempat Ucu hidang nasi, umi dah ratah sayur ni sampai habis.. hahahaha :D

Liza berkata...

salam ucu..kalau kat umah liza ni brokoli xberapa jalan...tp kalau mushroom tu umi dia ni mmg hantu...bg la mushroom ape2 pun, sedap ratah cmtu jer....hihihihi
kalau ucu bg brokoli kat org lain, kat liza ucu tinggalkn mushroom tu yer...hihihihi

IXORAROXI berkata...

Salam UCU,sedap ni makan dengan nasi panas eikkk

miloais milo berkata...

nampak sedapnya....
tapi iols tak makan cendawan butang...
brokoli - yes... suka banget!

LydSunshine berkata...

Kalau nak ubah selera, bleh guna black pepper berperisa, pun brand aji-shio. Pun sedap jgk.

Amie berkata...

nyum...nyumm...rangupnya! tak kenyanglah ucu...sikit sangat, masak lagi ye...he heheh

MulutPayau berkata...

adoiiiiii.....mmng trliur tengok...lapar pulak rasanya...

dZana berkata...

sedapnya tgok sayur ucu..

Acik Erna berkata...

ucu..acik pun suka..kalau acik goreng brocolli tu..acik potong kan cili api sikit..sedap..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

menu yg sgt cihat
brocoli tue my son suka makan

Ucu Faridah berkata...

@cik cek
jangan ratah banyak2 nanti kembung perut...hihihi..:)

Ucu Faridah berkata...

@umiyumi
umi dgn c/cek sama je rupenya suka ratah sayur tu..ambik lah ucu masak banyak tu..

Ucu Faridah berkata...

@Liza
macam mana nk bgi cendawan tu ehh sbb ucu pun hantu jugak bab2 cendawan ni...jom kita taman cendawan ramai2..

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...