Pages

Isnin, 26 Ogos 2013

Merehatkan jari jemari yang melampau...



Assalamualaikum wbt.......



Hari mula2 berbicara tentulah idea tak sangkut....Jadi untuk pembuka entry setelah 2 bulan lebih terbiar sepi, ucu persembahkan......snow white (kek pandan) untuk adik Medina (Port Klang)






Okey wassalam...

Khamis, 20 Jun 2013

Sembilang kari pekat, melekat kata kooo..


Assalamualaikum wbt...

Kami sekeluarga jarang sangat2 makan ikan sembilang ni...rasanya dah dekat 5,6 tahun kot tak cubit lauk ni.
Biasa ikan ni ucu masak goreng  tak pun masak cili, tapi bila dah pekena kari pekat kat satu restoran yg dibuka 24 jam di Sg Sireh, Tanjung Karang....peerrrrghhh asyik teringat2 lah pulak.

Restoran ni betul2 dekat dgn simpang 4 traffic light Sg. Sireh kalau sapa2 lalu nak balik kg antara klang ke teluk intan pandang2 lah belah kanan, kalau nak ke kelang pulak kedai ni sebelah kiri ler...tapi rasanya ada 1 lagi cawangannya yg berhampiran dgn restoran ni.. cari ajer lah Restoran Kari Sembilang (kalau x silap lah)




 dari asyik terasa2 jer kat tekak... satu hari tu paksu pegi pasar terjumpalah ikan sembilang yg memang besar lebih kurang 1kg sekor, sebijik macam yg kami makan kt restoran tu..alhamdullilah rezeki.

Apalagi projek mengari lah hari tu.....




ucu ni kalau masak memang ikut tekak rakyat kt rmh ni, kalau diaorang kata sedap...sedaplah...kalau depa "kata boleh lah..." dgn nada malas jer nk jawap,  maka sesahih2nye....ya enggak sedeppp....hihihi..

sebenarnya ucu teramat kureng minat dgn masakan kari...tapi bila dah pekena  sembilang kari hari tu semacam tersuka pulak...tapi kt ikan sembilang jer...



Resepi Kari Sembilang
Sumber  : ucubakery

Bahan-bahan ;


Ikan sembilang - disiang dan basuh dgn limau kasturi/asam jawa
Bawang merah - dihiris*
Bawang putih - dihiris*
Halia - dihiris*
Bunga lawang 
Kayu manis
Rempah kari adabi  - 2 peket yg kecik
Rempah kari babas - 1 paket yg kecik
1 kotak Santan - 250gm
Kacang bendi 
Air
Air asam jawa
Garam
Perasa

Cara- Cara :


  1. Panaskan minyak dan masukkan bahan hirisan serta bunga lawang dan kayu manis hingga kekuningan.
  2. Bancuh ke dua-dua  serbuk kari dgn sedikit air serta air asam jawa
  3. Kemudian masukkan ke dalam bahan tumisan tadi dan kacau sehingga pecah minyak - api perlahan 
  4. Masukkan separuh  santan bersama air -  jangan banyak sangat
  5. Apabila telah mendidih baru masukkan ikan sembilang tadi bersama kacang bendi- kacau dengan perlahan-lahan
  6. Masukkan garam dan sedikit perasa
  7. Apabila mendidih sekali lagi baru masukkan santan pekat - kacau perlahan
  8. Semua rasa sudah sempurna baru matikan api dan bolehlah dihidang.




okey lah yer.
Wassalam..








Rabu, 19 Jun 2013

Retak 1000 dinar pulak....



Assalamualaikum wbt........


Hari rabu ayat sikit gambar banyak .....

Pada penggemar yg sewaktu  dengan  biji nangka, hari ni  retak seribu dinar pulak ucu tayang...




perkataan "dinar" ni saje2 bubuh, nak bagi ayat  mahal lah kekonon...



tapi memang mahal lah jugak harganya kalau nk dibandingkan dengan harga lala..




saiz dia besar sikit dari biji nangka....




Masih lagi gunakan resepi yang sama link, tapi kali ni ucu buat kering sikit, makan cicah sambal belacan + sos cili, memang sedapppp....kalau tak caya cubalah...


Okey sekian dulu...
Wassalam...










Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...