Pages

Jumaat, 2 Disember 2011

Air Kelapa Lemon



Assalamualaikum wbt...
Salam pembasah tekak .....

Asyik-asyik kek,  cup cake, resipi lauk-pauk  bagai..hari  ni  nak lain sikit.... air kelapa muda. Ada 2 jenis iaitu, original n spicy..(macam kt KFC lah pulak.....)

Original bermaksud - tulin @  asli ..maknanya air kelapa tu rasa air kelapa lah...
Spicy pulak - bila dah bercampur dengan lemon ada la iras2 rasa sprite....(ada kena mengena ke dgn ayat spicy...hantam saja labu..)

Bersesuaian lah pulak dengan cuaca yang panas terik hari tu..jadi air ni betul2 menepati masa untuk diteguk...

Yang ada keris ni ..air kelapa original..

Neh ...sapa2 yang rasa mcm pelik tapi benar..cuba2 lah buat...

Resepi Air  Kelapa Lemon

Bahan-bahan utama :
1 biji kelapa muda - diambil air dan isinya
1 biji lemon - diperah ambil jusnya
2 sb gula - ikut kemanisan masing-masing
Kiub ais


Cara-cara yang betul2  menjimatkan masa :  Campur semua bahan diatas...
apabila sudah betul2 sejuk...mari kita  minum kasi licin....
Yang ini pulak versi spicy...


Aaarghhhh....alhamdullilah...hilang sudah dahaga...

Jemput minum...ada 2 gelas lagi ni yang belum terusik...sapa2 nak, mai la datang dan teguklah....ayaq liur sendiri (maaf ye ini dah dikira ayat melampau)... 

Sekian..wassalam....







24 ulasan:

Amie berkata...

Selamat pagi Ucu,
Kak Amie datang duluan... dua2 gelas Kak Amie ambik! ni hantu air kelapa nih..hik hik hikkk

Liza berkata...

salam ucu...alaaa kak amie dah amik 2 gelas tu...Liza nak jugak, Liza pun hantu ayaq nyior jugak....huhuhu sedihhhh

Kakzakie berkata...

Ucu saja buat kami terliur ye...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu...kat area atie ni mmg kawasan byk kelapa tapi payahhhhhhh nooo nk minum air kelapa muda.
Ttg Adik dia sekolah asrama sains BD,masuk lps kuar result UPSR dulu.

Masya berkata...

terliur dibuatnya.. selalu minum air kelapa campur dengan gas aiskrim soda.. mmg sedapp... x pernah pulak peraah dgn lemon.. mcm sedapp jer ni...

Eena Arrina berkata...

hmmm dapnyerr air kelapa :P muehheeeeengee :P slurp22...ahhhhh.. :P hihi

rahel berkata...

Selamat pagi Ucu...time panas2 sedap pekena air kelapa mudah ni...menyegarkan gitu..

Terbang Bersamaku berkata...

nampak menarik..nanti ade mase bolehlah cuba...thanks share resipi..=)

MulutPayau berkata...

alaaaaa Ucu...saya datang lambat...tentu dah licin.....

rATu kEBaYA berkata...

memang dah teguk air liur sendiri ni ucu.. mendera tau..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ucu...wahhh terliur pula saya tengok air kelapa muda ni...Haaa lain kali boleh lah cuba buh lemon juga, teringin nak cuba macamana rasanya...

miloais berkata...

terlewatnya datang sini
konpem dah habis air kelapa :nangis:

cik cek berkata...

Ucuuu...
Nak order air kelapa spicy satu....satu jag...boleh ke...bestnya dapat minum air kelapa ni...mesti sego rasa bdn kan...:)

Mieza berkata...

alahai air kelapa sedapnya..tapi mieza pantang minum air kelapa selama 3 tahun..mak kata org bersalin kena pantang 3 tahun..skg baru 9 bulan..lambat lg la mieza kena pantang air kelapa huhuhuu terlir je tgk ucu wat ni..sejukkk je rasa kat tekak ni

Acik Erna berkata...

ucu..hujan2 ni acik tak berapa nak minum sejuk2 ni

ibuintan berkata...

yg ori tu.. tambah sikit gula anau maka jadilah ia air janda pulang..

kelazzzz kan namanya, pemes amos di negri sembilan air tu

Antan Bertingkah berkata...

Sedap ni...kalau kat kg dulu,biasa campur dengan air limau nipis... kalau tak silap boleh buat ubat darah tinggi... tak taulah betul ke tak..

Kamalia berkata...

ucu,sedapnye air kelapa muda..
suka yg original wlpun yg spicy xpenah cuba..hehe

Mamasya berkata...

Aslmkum Ucu

Kalau panas terik dpt air kelapa sedap ni...

Ida,Japan berkata...

rasa nk capai jer air kelapa yg ucu buat ni..sbb dh lama tak minum air kelapa fresh ni..maceh2 byk2 yer ucu di atas ucapan pd n3 ida yg lepas ye

kasihredha berkata...

tak pernah campur lemon dlm air kelapa...nanti nak try

AZLITA AZIZ berkata...

Salam ucu..
menariknya tak pernah lagi mencuba air kelapa letak lemon..

Ucu Faridah berkata...

@Amie
amboi2...tak ingat orang belakang, mentang2 dtg awal...
kt rmh ni yg blm berkopek pun ada lagi..dtg la ambik...

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Ucu Faridah :)

mmg best utk hilangkan tekak yg dahaga.. lagi ada rasa masam2 n manis sikit...mcm lah kite tahu rasa hehehe

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...