Pages

Ahad, 4 Disember 2011

Nasi Goreng Brokoli



Assalamualaikum wbt...
Dah siap berkemas ke @ masih lagi sibuk buat sarapan pagi.. Pagi ni cuaca cerah je kan, jadi kena sidai kain cepat2 takut2 hujan ditengahari sampai ke malam.....

Okey sarapan pagi  ni ucu buat nasi goreng brokoli..jadi kalau ada nasi lebih2 malam tadi boleh lah dibuat nasi gorengkan...tak lah membazir.



Resipi Nasi Goreng Brokoli

Bahan-bahan :

  • 3 cawan nasi putih 
  • semekar brokoli - dihiris 
  • 1 biji bawang besar putih - dikisar
  • 3 biji bawang merah - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 sudu besar udang kering - dikisar
  • 4@ 5 cilipadi - dikisar
  • 2 biji telur
  • Garam
  • Sedikit perasa
  • Sedikit minyak

Cara-cara :

  • Tumis semua bahan kisar dgn sedikit minyak
  • Masukka hirisan  brokoli - tumis hingga layu
  • Masukkan telor, garam, perasa
  • Kemudian masukkan nasi dan gaul sehingga semua nasi tadi mesra
  • Matikan api dan bolehlah dihidang



Ini pulak telor yang pertama kali ucu jumpa, dalam sebiji telor tu ada 2 biji telor kuning, cer tengok betul2, macam kembar siam kan siap bercantum lagi...kebesaran Allah SWT..



Dan gambar dibawah ni  telur kembar tadi ucu goreng...tapi tak de sapa pun nak makan telor tu ..budak2 ni takut kot.last2  masuk tong sampah ...kesian kan telor tu ...




Okeylah selamat bersarapan bersama  keluarga tercinta.....Wassalam..







12 ulasan:

IXORAROXI berkata...

Salam ziarah dan salam kenal

eva berkata...

nampak sedap!!! teringin nak cuba pulak hehe

Pn Kartini berkata...

Sedap!..:)
nasi goreng apa2 pun sedapkan..:)
tksh utk resepinya..:)

Acik Erna berkata...

ucu..anak2 acik sukabetul nasi goreng cili api ni.
kalau acik nak buat nasi goreng..siap tanya..nasi goreng hijau ke merah..
kalau hijau tu letak cili api la tu..

rahel berkata...

Selamat pagi Ucu..
belum ketinggalan bas lagi ni...dah sampai pun...nasi goreng brokoli ni kira nasi goreng sihat la kan..hehe..

aZuMaya berkata...

salam ucu,,,kalau u anak u takut nak makan telor kemabr tue paslah pada saya..leh buat telor dadar saper pun tak tahu ..hehehehhehehee

MulutPayau berkata...

ada nasi goreng brokoli rupanya..sedapnya....nnti boleh cuba buat....

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu,selamat berhari mggu.pagi tadi pon atie masak goreng gak tp malas nk snap gambar.ngeee

dZana berkata...

aslmkum ucu.. sedap nya dpt mkn nasi grg ucu ni..

dZana berkata...

aslmkum ucu.. sedap nya dpt mkn nasi grg ucu ni..

kakyong berkata...

salam kenalan ucu.. amboi.. banyaknya makanan & rezepi kat sini...

Mieza berkata...

kena la mieza gi beli brokoli dulu baru leh cuba resepi ni..wiken skg ni busy je..tak sempat nak menggoreng nasi..mlm ni pun makan maggi je..sbb malas nak makan nasi hehehe

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...