Pages

Khamis, 9 Jun 2011

Siakap asam boi

Assalamualaikum wbt....selamat berpuasa mana yang berpuasa sunat (Isnin n khamis), mana yang tengah sarapan tu...makan ala kadar sahaja  sudah cukup...sebagai alas perut.....
Kepada kawan-kawan yang kat rumah tu, hari ni agak2 nak masak ape ye.... masak sudah tentu yang bukan main campak2 macam ucu masak kt  n3 kali ni....
Tapi  yang kerja macam ucu ni.....pagi2 hidangan tengahari dah terhidang untuk anak-anak yang kt rumah....lauk malam pulak ikut dan....kalau rajin masak lagi...tapi selalunye ape yang ade aje...Anak-anak  ucu (along + angah) kalau diorang tengok ibunye penat semacam  jer..pandai-pandai la depa masak sendiri...masakan yang ringkas ...tapi yang seronoknye ibunye pun selalu tumpang sekaki....Jangan main2....anak bujang ucu pandai masak sambal telur lebih sedap dari ibunye tau...bukan nak puji anak ye...tapi ini adalah berkat latih tubi dari ibu n ayah he..he...budak2 ni kalau dah dibiasakan buat kerja rumah dari kecik senang kita...betul tak..? 


Menu kali ni ikan siakap asam boi...ala-ala masak stim lah jugak...tapi kali ni siakap ni berenang la pulak....bukan kukus...


Resepi Siakp Asam boi
Bahan2....
a)  1 ekor siakap - disiang n basuh bersih-bersih
b)  4 batang serai  -diketuk2
c)  3 inci halia - dihiris
d)  Bawang putih - diketul2 (macam org masak kt kedai ...)
e)  Bawang besar - dipotong bulat
f)  Asam boi - ikut citarasa
g)  Tomato - hiasan
h)  Cili padi 
i)  Garam/perasa 
j) Air 

Cara2nye :-
a)  Masakkan air (sikit aje) dalam kuali besar ....pastu 
b)  campakkan kesemua bahan2 yang dihiris tadi....
c)  Apabila dah betul2 mendidih air tu baru masukkan 
d)  ikan...pastu tutup kuali dengan tudung periuk...
e)  campakkan asam boi + garam +cili padi
f)  Dah pun siap....


Ikan siakap ku berenang-renang didlm swimming pool....


Ini pulak cendawan goreng....lagi senang penyediaanye....
cendawan + tepung adabi + telor = goreng aje....dah siap ...


Ucu ni kalau masak semuanye yang ringkas-ringkas....mana sempat nak yang special2 (melainkan hari minggu, adalah lain sikit....). Biasanye kalau hari kerja hanya 45 minit ajer masa  ucu peruntukkan untuk masak termasuk kemas dapur (basuh kuali/periuk yang dah digunakan tadi..) sidai kain + sapu dapur ...... macam lipas kudung pun ada jugak  kekadang tu....
Tapi ucu akan pastikan sebelum pergi kerja semua kerja kat rumah mesti beres.....dalam ertikata kemas n bersih la.....supaya bila balik petang nanti sedap aje mata memandang.....wassalam..






15 ulasan:

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Simple tp menyelerakan..

Ucu Faridah berkata...

salam lily...betul tu..baby qis pun blh tumpang sekaki....

NzA berkata...

sedap tu ucu....simple ttp menyelerakan...

Norasikin berkata...

Mesti kena selalu masak masakan berkhasiat rendah lemak macam siakap berendam ni

Amie berkata...

assalamualaikum ucu,
masak berendam berenang mmg baik utk kesihatan, ni yg kak amie brkenan kat asam boi tu...lain kali kak amie nak cuba masak rebus2 dgn asamboi pulak...

Citarasa Rinduan berkata...

assalamualaikum..
salam singgah, terima kasih follow blog ayu...
sangat2 menyelerakan ikan siakap asam boi yang ucu masak tu...

kalau duk sebelah rumah.. sure ayu datang tengahari tadi tanpa malu2

hehehe

Ucu Faridah berkata...

NzA...itu lah lauk kegemaran anak2 ucu...

Ucu Faridah berkata...

salam norasikin...bkn sahaja rendah lemak, tp boleh menguruskan badan dgn cara pecahkan cili2 padi tu bagi pedas pastu pasti peluh2 pun keluar..itu yg pernah ucu baca dlm satu artikal yg mengatakan cili boleh menguruskan badan....
tapi jgn selalu sangat makan pedas nanti jadi lain pulak....

Ucu Faridah berkata...

waalaikumussalam..k/amie..asam boi memang mengancam dan terancam...

Ucu Faridah berkata...

Waalaikumssalm ayu...next time kita masak n makan same2 ye...

kakchik@ella berkata...

As salam tuan rumah. nmpak menarik sgt ikan asam boi tu. saya mohon copy eh. nak gak cuba. hihi.

Dessert Paradise berkata...

Ucu, thanks for your brilliant idea... saya pun senasib dgn Ucu... pagi2 saya kena masak untuk anak bujang yg balik utk lunch, kesian dia kalau tiap ari makan bungkus...Resepi memberi idea kpd saya...Thanks again

Only Fish Recipes berkata...

omg ...what a delicious recipe....loved that fish....

Follow foodie berkata...

First time here , Happy to follow u .
Check out my blog in ur spare time
http://www.followfoodiee.com/

Ummi Tehrah berkata...

salam ucu nak tanya mana nak dapatkan asam macam dalam gambar ni? teringin nak makan siakap stim
TQ

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...