Pages

Khamis, 23 Jun 2011

Asam Pedas Pari

Assalamualaikum wbt...selamat pagi semua....pagi-pagi sebelum pi kerja sempat-sempatkan jugak buat entry yang tertangguh ...
Kali ni  lauk asam pedas pari....Ucu pasti semua kengkawan dah arif macam mana nak masak asam pedas kan....TAPI ucu tetap nak sisipkan jugak resipinye....
Resipi asam pedas ;
Bahan ;-
1- Ikan pari - 
2- Cili kering @ cili giling
3- Bawang Besar 3 biji
4- Sedikit  belacan
5- Serai 1 batang
6- Daun Kesum - ikut citarasa
7- Bunga kantan - ikut citarasa
8- Kacang Bendi - ikut citarasa
9- Asam keping
10-Garam/perasa


Cara2nye :-
Ikan pari tadi dibasuh dan dicelur sekejap dgn air panas bagi menghilangkan bau
Kisar bawang besar bersama belacan - 
Tumiskan bawang tadi bersama cili giling  sehingga keluar minyak
Campakkan serai yang telah dititik
Masukkan air bersama asam keping (air jgn terlalu banyak nanti cair)
Masukkan juga daun kesum/bunga kantan - tunggu sehingga betul2 mendidih baru masukkan ikan pari tadi
Bubuh garam/perasa
Dah Siap.....



Ucu ni bukanlah pandai sangat masak asam pedas ni... tapi kalau makan tu biasanye anak2 n Pak Su akan bertambah 2 pinggan keatas....sebab ucu suka  masak asam pedas ni pekat2 supaya terasa masam dan  pedas..... Lagi satu asam pedas ni lawan dia....ulam + sambal belacan macam Asam Pedas Linda Onn.....
Tapi malam tu asam pedas ni tak de lawan dia...hanya ada udang goreng tepung kegemaran Akid....ucu malas nak up loadkan udang tu sebab dah terbiasa sangat kt entry sebelum ni....

Jadi bagi yang berpuasa hari ini bolehlah masak asam pedas utk buka .....mana yang tak posa tu...lunch nanti makanlah asam pedas kt restoran@ kedai makan....selamat bertugas semua..........Wassalam....

26 ulasan:

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

akak masak asam pedas guna asam keping ye? kalu orang melaka..guna air perahan asam jawa :)

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

sedapnye..pg2 dh telan air liur tgk asam pedas ni.. ;)

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu,kat umah atie jarang masak asam pedas..xder peminatnya...

Ucu Faridah berkata...

Nur hawa...ucu ikut mana yg ada jer sebenarnye..kalau xde asam keping, guna air asam jawa...tp org melaka punya ada bubuh daun limau purutkan..?

Ucu Faridah berkata...

lily...dah sarapan ke blm? tghari nanti masak utk hubby ye..

Ucu Faridah berkata...

walaikumussalam...azatie, kalau mcm tu kena beli kt kedailah nampaknye...huhu...tpkan kalau selalu masak rasenye lama2 ada peminat jugak kot...kalaulah rumah kita ni dekat hantar je semangkuk kt rmh ucu ...pasti licin...

Kamalia berkata...

salam ucu..sedapnye asam pedas, tp selalunya sy suka ikan selain dr ikan pari (ni kes xmkn ikn pari.hehehe) dan lg satu,sy msih fail msk asam pedas..uwaa.

miloais berkata...

sedappppppp!~

iols pun suker kalo pekat dan pedas + masam...

Kakzakie berkata...

Kalau org Johor amat sinonim dgn asam pedas. So nak jadi menantu org Johor kenalah pandai masak asam pedas. Sedap tak sedap belakng kira. Anak-anak dara yg nak belajar ikutlah resepi ucu nie. Kakak dah tak tahan tengok gambar je...

Hafizah Mohamad berkata...

sedapnyer kak...pepagi ni BW ni tgk menu masakkan buat perut fiza lapo jer...fiza suka asam pedas pari ni...tapi x pernah beli lagi pari dan x pernah masak pun sbb x pandai takut berbau plak...

dkna berkata...

sedapnya...aduuuii..nak p cafe cari asam pedas ni...dah lapar :)

Ucu Faridah berkata...

salam kamalia..ucu dulu pn x makan ikan pari ni..sejak dua menjak ni baru pandai makan n masak...
kena cuba byk kali mesti sedap punye lah...

Ucu Faridah berkata...

miloaiss...same lah kita..nk yg pekat2 ajer..kalau yg cair rasenye lebih kurang mcm ikan masak asam je..betul tak..?

Ucu Faridah berkata...

salam k/zakie...betul tu lagi2 asam pedas kt Batu pahat..tp bukan ikan pari, diorg guna ikan merah...masa makan pasti muka merah you sbb pedas/pekat/masam semua ada...
ucu ni ramai anak bujang...jd kalau sapa2 yg berkenan nk jdi besan kena cepat ajar ank pandai masak...huhuhu...

Acik Erna berkata...

assalam ucu..yang paling acik tak pandai..masak asam pedas..kalau nak makan sedap..pi kedai.
selera betul tengok gambar asam pedas ucu.

Ucu Faridah berkata...

hafizah.. kalau x nk hanyir kena beberapa syarat :-
1. kadang2 ikan pari ni dia period jd bau dia hanyir sesangat...jadi kena cium dulu, maksudnye ambik bau...jgn fikir yg bukan2 ye...jgn dimasak kalau terlalu hanyir..
2.cara ke2, ikan pari mesti dicelor dulu..maksudnya rendam sekejap dgn air panas...barulah dimasak.
Kalau goreng..tak payah dicelor nanti lembik....

taliff berkata...

Pelbagai tempat menyediakan asam masakan asam pedas...masih mencarik yang Emmmm~~~Sedap dan This Is Best Bro! hehehe :P

Noor berkata...

As salam ucu...nampak seleranya dengan bunga kantan tu .

Zaliedana berkata...

Assalam ucu,sedapnyer asam pedas,a"ah kalo da sambal belacan,ikn kering,mmg ngam sgt kan..

Amie berkata...

huu huhu lambat datang ni....tinggal kuahnya aje....tak aci...nak juga semangkuk dgn isinya sekali...

kasihredha berkata...

ucu
akak masak asam pedas guna asam jawa..
fulamakkk...best makan dgn sambal belacan & ikan masin :)

Ucu Faridah berkata...

assalamualaikum dkna...kalau pi cafe tolong tapau utk ucu skali yer...ucu tak pernah mkn asam kt cafe...kesiankan...huhu...

Ucu Faridah berkata...

salam taliff...disbbkn m'sia dah menang...jom pi pekena asam pedas...tp kt kedai je..yg kt entry tadi tu elek....

Ucu Faridah berkata...

Salam dana..kalau macam tu punya menu...dana lalu ikut depan ke, belakang ke, tepi ke...sah2 ucu tak pandang dah...

Ucu Faridah berkata...

Salam k.Amie...kuah pun dah elek..skrg ni apam polkadot ada la...tengah membaking smpt lagi membloging...huhuhu...

Ucu Faridah berkata...

K/Kasih...adui..telan air liur la pulak bila dicombine menu akak ni...lain kali ucu nak upload skali lagi menu ni dgn s/belacan+ikan masin+pedai+ air soya sejuk yg mcm akak buat hari tu...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...