Pages

Ahad, 5 Jun 2011

Mempelam ku dah masak

Selamat petang kengkawan......petang ni ucu nak tunjukkan mangga/pelam yang paling ditatang-tatang bagai minyak yang penuh......dijaga rapi...Setiap pagi dan petang sebelum pergi dan balik dari kerja pasti ucu n Pak Su akan bertandang dulu ke pokok nan satu ini..... meninjau-ninjau...kot-kot ada tangan yang gatai tolong petik....atau pun ada tetamu yang tak diundang datang berlabuh....(ulat buah...)



Ini  2 biji daripada 13 biji yang sudah tua...nampak tak ada warna kekuningan tu...ha..itu tandanya dah boleh dipetik dan diperam semalaman....

K.Zakie....agak2 sama tak pelam kita ni.....(tapi taklah besar mcm yg kt n3 akak tu....)

Nak tau sebab ape pelam ni ditangtang  bagai ....sebab sebelum ni pokok ni dah berbuah 2x tapi disebabkan masa tu banyak sangat sang monkey (al maklum  lah rumah ucu ni dikeliling kebun getah...) maka belum sempat besar dah dirembat....


Tapi dek kerana tak tahan menanggung kesabaran ....akhirnye pelam ini ku kupas jugak....


Inilah pelam ku yang selamat dipotong dan selamat dinyap.....sedapnye...rasenya manis sangat-sangat...tak boleh nak digambarkan keenakan pelam ni...yang hak satu lagi tu masih mengkal lagi..tapi boleh la ..alang-alang dah dikupas...bagi sapu sampai  habis saja...

Akhir  kalam ....Selamat minum petang semua....

1 ulasan:

~ Cik Azz ~ berkata...

Yang ni kalau kat sini, kitorang panggil mangga epal.. Memang manis kalau dah masak.. Kalau yang mengkal tu pun dah manis dah..

Dulu ada pokok ni kat tepi rumah, arwah abah yang tanam... Skang ni pokok tu dah lama mati... Bila tengok buah ni, terus teringat kat satu kisah pasal buah mangga epal ni.. huhuhu...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...