Pages

Jumaat, 3 Jun 2011

Jambu Susu @ Botol

Assalamualaikum...selamat petang...kali ni ucu nak buat kengkawan telan air liur lagi....
Al kisahnye, balik-balik dari kerja tengok-tengok dah terhidang jambu ni....jadi tinggal ngap ajer lah.....(Pak Su beli kt pasar malam...) 


Teringat masa sekolah rendah dulu, ada kawan  bawak  dan jual buah ni ....masa tu puhhh..makan macam tu ajer dah sedap dah....(kecur liur...)....pastu main  gigit-gigit  ajer, cicah dengan garam pun jadik.... lagi kalau yang betul-betul masak siap berair lagi jambu ni (tak terkata kenikmatannye...)



Kat kampung ucu kebanyakkan orang panggil jambu ni jambu susu atau jambul botol......jambu ni rasanye masam manis kalau yang betul-betul masak@ ranum dan isinye lembut....tapi kalau yang belum masak..mak aiii kelatnye..... 


Dulu buah ni kalau jual orang pandang sebelah mata aje...sebab kat kampung buah ni  bersepah-sepah...tapi sekarang dah semakin susah nak cari....harga pun dah agak demand jugaklah.....(pokok dah sampai masa ...mati)

 Jom kita makan jambu botol cicah dengan kicap + cili + garam....sedapppnye....minta maaf yer..mana yang mengidam2 tu ...ucu cuma nak kongsi sikit infro pasal jambu ni...oklah...selamat bercuti n baking mana-mana yang belum dicuba...wassalam...

18 ulasan:

Kakzakie berkata...

Sampai hati Ucu, kakak tengok benar-benar terliur. Pokok rumah bapak kakak tak berbuah pulak masa ini....

Antan Bertingkah berkata...

Sedapnya... lama tak makan..

Ucu Faridah berkata...

k/zakie...lawak petang2 jumaat kak..hehe..

Ucu Faridah berkata...

k.antan...klau dapat yg betul2 masak...haii..dah x blh kata apa dah....ngap...ngap...

zul permatang badak berkata...

Kat mana nak cari benih......pokok jambu susu ni........

izahdaut berkata...

rasa dia mcm kapas..manis kalau dah masak. sekarang ni musim jambu botol ni.. kat rumah tengah meranum... dulu2 masa kecik suke lepak atas pokol jambu botol yang banyak dahan.. hehe

alif haris berkata...

perghhh jambu susu ... saya sgt2 suke !! hehe

kasihredha berkata...

tengah telan air liur nih...huhuhu

Amie berkata...

assalamualaikum ucu,
lama sgt kak amie tak makan @ takjumpa jambu susu, masa kecik2 dulu suka gayut dahan jambu susu nenek di kg, masam manis tapi baunya pun semerbak juga kan kalau dah masak dan jatuh ke tanah....

Nava.K berkata...

yes, its lovely with the sauce, just squeeze a bit of lime for the bursting taste.

Syimama berkata...

hu..kecor ayak liok...sruppp

amie berkata...

akk ... tlg bgtaw mane nk dpt buah nih..sy mengandung .. ngidam nkmkn buah jambu susu nih ...pleaseeeeeeeeeeeeee....

R.A.B berkata...

mak uihhh... lamanya x makan jambu ni. susahnya nak jumpa skg :( kalo masa2 kacik dulu dok panjat aje kat rumah arwah opah..

aku budak klang berkata...

tak patut betul ucu bakery buat n3 macam ni...dah la buah ni feberet aku...betul2 terliur nak cari kat mana skrg ni..tak pernah jumpa wa wa wa...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wbt...

Akak...sedapnya..bole g tau akak beli kat pasar malam mana tak???akak emailkan pada sy b0le...sy mengidam ni..huhu..da lama cari jambu susu ni..huhu..please..

Norainidullah@yahoo.com

syuk berkata...

add fb hehee kalau nak tgk buah jambu susu yg besar2 nyum2..

nor aishah berkata...

Dik izahdaud
Bole akak bli sbb anak tgh mgidam.bole beri no hp

nor aishah berkata...

Dik izah
Pokok tu berbuah lagi x?

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...