Pages

Khamis, 2 Jun 2011

La-la @ Remis Goreng

Assalamualaikum....Selamat sejahtera......pagi ni  ucu ni nak tayang lauk malam tadi.....malam tadi tak sempat nak tayang sebab kena siapkan tempahan apam polkadot untuk kawan Pak Su (JVC)...

Lala ni same je spesis dengan kupang,  kerang dan yang sewaktu dengannye.... lala ni  hidup  dipinggir pantai (kalau salah tolong betulkan ye...) tapi ucu tak tahu macam mana cara-cara  nak cari.....Makan lala ni memang mengasyikkan  dan tak puas... dah la kecil  isinye  pun halusss..



Lala @ remis goreng cili padi ;

Bahan-bahan..
1 kg lala - dibasuh bersih2...
Bawang merah/bawang putih/halia/serai/cili padi - dihiris 
Sos Tiram/gula (sikit jer)/garam/asam kering@gelugor

Cara2...
Tumis semua bahan hirisan,pastu bubuh sos tiram, garam
Agak2 dah nak masak baru bubuh sedikit gula (tujuan supaya lala ni ada rase manis2 sikit....)
Bila tengok ajer lala tu dah tersenyum senyum matikan api...dah boleh dihidang...

Inilah rupe lala yang dah  sedia untuk dimakan...

Udang goreng tepung sempoi....










Lala ni ada jugak dijual yang sudah berkopek...(lagi senang nak ngap) tapi rasenye dah tak manis la ....Inilah sahaja hidangan lauk kami malam tadi.....sempoikan.....wassalam..

14 ulasan:

Kakzakie berkata...

Kalau dah siap masak di restoran biasanya kalau sepring macam ucu masak ini mesti kena at least RM 18/-. Kakak suka lala daripada kerang. Lala tak ada rasa tanah. Bersih....

Kalau makan di Puteri Pan Pacifc JB nasib baik dia punya buffet hari sabtu malam ahad ada lala tau. Sedaaapppp...

kasihredha berkata...

sukaaa...
suka sangat dengan udang.

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

klu ktorg ( org sabah)..panggil remis ni akai2..sebab bila mencari senang jer main kuis2 jer pasir tu..masa blk KG tempohari setiap minggu p pantai cari remis ni..Qis pun suka mkn..biasanye ktorg main rebus jer..Tp tulah..kecik2..mkn sikit tak kenyang.. ;)

norlie berkata...

salam ziarah... suka la lala tu..

Ucu Faridah berkata...

salam k.zakie...
baru2 ni ucu makan kt pantai remis rate dia dlm RM 5/semangkuk... kalau dulu2, kalau x silap la dlm RM 3 je..

Syimama berkata...

salam..lala, senang hati bila makan. terkenang dulu kecik2 sesekali musim la2, gi pantai...kais2 pasir cari lala...dap!

Pali berkata...

salam kak ucu, saya paling suka udang tepong...sempoi ke tak saya ngap je semua...

lagi2 kalau goreng tepong guna telur masin...rasanya org lain tak pernah makan, saya je kot

Ucu Faridah berkata...

salam k/redha .. agak2 masak udang ape yg sedap selain dari sambal..?

Ucu Faridah berkata...

norlie...mai la meru nanti kita pegi pantai remis kita makan puas2 ...

Ucu Faridah berkata...

waalaikumussalam syimama...mesti masa tu dapat banyakkan..pastu rebus aje...

Ucu Faridah berkata...

pali...nanti kalau balik kelantan jgn lupa minta menu@resipi mcm mn masak udang dgn telor masin tu...nanti Pak Su masakan...sebenarnye semua masakan tu Pak Su yg masak...ucu cuma snap gambar jer.. hehehe...

tp sayang seribu kali sayang...ucu x makan telor kuning masin la...

Ucu Faridah berkata...

salam lily...walaupun kecil..walaupun x kenyang.....yg penting nk cari senang n dpt banyak ...sebenarnye ucu x pernah cari akai2 ni...

Pali berkata...

pak su tak makan ke? hwa hwa hwa

Sue @ Nenie berkata...

Salam Ucu..Sedapnya..Lama juga tak makan Lala ni...Nanti bila stok lauk kat rumah dah abis boleh lah cari ni beberatus gram...Ratah best ni....

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...