Pages

Rabu, 15 Jun 2011

Sup Mayong & Tenggek Burung


Assalamualaikum....salam hari Rabu bersamaan 13 Rejab 1432....selamat berpuasa pada yang berpuasa dibulan Rejab...alhamdulilah...
N3 kali  ni  ucu masak ikan magong@ ikan bagok bersama ulam tenggek burung....ulam ni kegemaran ucu n Pak Su..(menu malam tadi)
Ikan mayong kali ni dimasak sup + goreng kunyit aje...

Seperti  biasa ini lah menu sup mayong .....


RESEPI SUP MAYONG
Bahan-bahan ;
1-  1 kg ikan mayong - dibasuh bersih
2-  Bawang putih/bawang merah/halia - dihiris
3-  1 Sup bunjut adabi
4-  Kayu manis + bunga lawang  - ikut citarasa...bubuh sikit je
5-  Asam keping
6-  Lada putih sikit - dikisar
7-  Sup / bawang goreng
8-  Garam / perasa
9-  Minyak utk menumis
10-Air.
Cara2 :-
Tumis semua bahan yang dihiris....
Campakkan sup bunjut/kayu manis/bunga lawang
Tunggu hingga betul2 mendidih baru masukan ikan
Bubuh asam/garam , tunggu sehingga ikan masak.
Taburkan daun sop + bawang goreng...
Dah boleh dihidang

Yang ni pulak tenggek burung + sambal belacan ....
nasib baik tak de  tempoyak...kalau tidak ...(segan nak teruskan ayat ni.....)

Ikan mayong goreng...pejal kan isinye...sedap dimakan diwaktu panas...

Ini lah hidangan kami....
Alhamdulilah...sup mayong + ulam dah selamat kami makan....pinggan mangkuk/periuk  belangga dah selesai dibasuh n dikemas...gaya macam dah malas nak menjenguk ke dapur .....TAPI...
Tinggal satu lagi tugas yang belum beres....iaitu buat tempahan mini cupcake coklat moist + ganache  100 biji...

Kita jamu mata ajer lah yer......

Dah siap diikat..dan dah dihantar pun pagi tadi......terima kasih  Cikgu Han sudi order kt ucu......
Sebelum lunch ucu ingin sampaikan ucapan pada kengkawan, boleh yer.....ehem..ehem....dengan penuh rasa syahdu dan rendah diri ucu ingin sampaikan  hajat.....kalau makan tu ingat2 lah ucu ni....huhuhu......sayonara...by...by...

13 ulasan:

Kakzakie berkata...

Assalamu'alaikum Ucu,

Kalau kakak ikan mayong suka buat asam pedas. Isi dia pejal kan. Tenggek burung kakak suka. Hari itu simpan dlm friede 2 hari (terlupa) bila nak makan dah jadi daun tua. Boleh jadi tua heran kan?

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

dh lama x mkn sup mayong..
klu kat kg mak mmg suka masak..i
si dia mmg sedapkan..

Acik berkata...

Ikan mayong? Bagok? uh huhuuu , tak penah dengar la ...

Amie berkata...

salam ucu,
masa kak amie kecik2 dulu ikan baguk mmg terkenal di kg masa kenduri kendara, sedap sgt makan... tp di sini tak ada geng makan baguk walaupun byk & senang dibeli,
satu lagi... kak amie mesti ingat ucu time makan sbb kan ucu hari2 dtg dapur kak amie... masalahnya kak amie tak pernah jumpa ucu kat dapur nak bagi semangkuk lauk... heheheheh...

Mas berkata...

Assalamualaikum ucu...
sedappnya lauk2 tu...
paling suka ikan mayong goreng tu...
memang best makan ngan sambal belacan...

Ucu Faridah berkata...

Waalaikumussalam k.zakie....lain kali nak cuba masak asam pedas mcm akak la pulak..pastu cari ulam pegaga + sambal tempoyak....

Ucu Faridah berkata...

lily...ikan ni selain drpd masak asam pedas, boleh jugak dimasak cuka...next time tunjuk mcm mn masak cuka tu...

Ucu Faridah berkata...

acik...nama dia agak pelik bg yg jarang masak @ ke pasar...mungkin acik penah makan kot cuma tak perasan....

Ucu Faridah berkata...

waalaikumussalam mas....nak2 lagi kalau ada petai + ikan kering + sambal tempoyan..tapi ikan mayong ni kalau dah sejuk isinye agak keras...

Ucu Faridah berkata...

waalaikumussalam k.amie....amboi2 cikgu....nk bagi semangguk je? jangan risau ucu dpt seperiuk lagi...dah siap copy n paste resipi org lahad datu...hehe....

Kak Rosaliza berkata...

assalam ucu, oh serdap rupanya mayong buat sup, selalu kari n msk kuning je.

saya suka ulam tu, baru tau namanya tenggek burung

Ucu Faridah berkata...

waalakumussalam k.ros...ucu pulak baru tahu mayung blh masak kari n kuning....dah 3 jenis (termasuk akak punye) dpt masakan utk mayung ni...tq k.ros....

Kendra Bing berkata...

Discover blogs,videos and pics you otherwise wouldn't have at http://kendrabing.com . Or submit your blog posts to be part of the whole big collection.

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...