Pages

Isnin, 9 April 2012

Mee Bandung dari Restoran UB



Assalamualaikum wbt........

Menu yang paling ucu suka,mee bandung, warna lebih kurang macam mee udang, tapi kuahnya agak pedas sikit...
Kali ni ucu makan kat restoran@cafe UB....., restoran ni tak kisah banyak mana pun kita nak makan, berkali2 tambah pun tak pe...bak kata orang2 tua yang marahkan anak....makan le sampai muntah...
chef yg masak ni malu2 kucing sikit kalau dipuji dan kadang2 boleh tersenyum sampai ke telinga (tapi dlm hati - puji lah lagi- pujilah lagi...hihihi) tentunya Chef Othman..

Terus kepada resipinya ....




Mee Bandung Pak Su
Sumber : Pak Su /ucubakery

Bahan-bahan

1 bungkus mee kuning

 Bahan utk kuah ;

5 sb Cili giling - kalau nk pedas, boleh tambah
4 sb sos cili kimball
4 sb sos tomato kimbal
1 sb sos tiram
2 biji bawang besar - dicincang
5 ulas bawang putih - dipukul/dicincang
1/2 inci halia - hiris besar2
1 bungkus sup bunjut - brand adabi
Garam
2 biji telor - dipecahkan (tujuan utk memekatkan sedikit kuah
3 biji telor - utk dimasukkan dlm kuah 
Sawi 
Kobis - x letak
Minyak utk menumis
Air - ikut kepekatan yg diingini
Daun sup
Bawang goreng
Udang/ayam/sotong



Cara-cara 

Celur mee kuning - masukkan dlm bekas berasingan
rebus@ celur sawi  - masukkan dlm bekas yang berasingan
Tumis bawang putih, bawang besar dan cili giling hingga kekuningan 
Kemudian masukkan  air (ikut kepekatan yg diingini), sup bunjut dan sos cili/sos tomato/garam
Setelah beberapa minit, masukkan udang/ayam
Agak2 udang/ayam dah  masak baru masukkan telur yang telah dihancurkan tadi ke dlam kuah- utk memekatkan sedikit kuah
Apabila kuah dah sekata mesra barulah dimasukkan telur sebiji sebiji kedlm kuah tadi. (kalau nk selamat@cantik, pecahkan dulu dlm mangkuk lain baru masukkan dlm kuali yg ada kuah tadi)
Bolehlah dihidang dengan daun sup/limau/ bawang goreng

** kalau nak pedas lagi..masukkan cili padi



Ni pehtua orang dolu2.....

KALAU NAK MERASA GUNALAH PIRING
SUPAYA BERSERI MASA BERSANDING
hanya untuk anak dara atau bujang sahaja ..

Tapi cara ini amat2  dilarang keras dan x layak  kepada tukang masak tu sebab,dia dah bersanding dgn cukup berseri lagi 17 thun yang dulu .... kalau nak jugak mau kuah mee ni jadi air mandi bunga jadahnya...hahahaha

sebenarnya ini bukan petua...cuma lirik lagu orang jaman dolu2..masa tu ucu dengar kt klasik nasional..tajuk lagu ni PANTANG LARANG penyanyinya ucu tak ingat sapa...hihihi..




restoran@cafe UB tu cuma ada kt Jln Belimbing Meru jer..kalau sapa2 nak merasa kena order sebulan dari tarikh nak makan dan kena bawak pengeras sekali....


Apa-apa pun terima kasih yang tak terhingga ye Pak Su sebab dalam deman2 pun sempat masakan binik dia yang segar bugar ni melantak....

Okeylah matahari dah tegak kt kepala ni...ucu nak soru dulu...

bai..bai...

Wassalam


psst...
UB (ucu bakery)





12 ulasan:

Jay berkata...

wow..sounds scrumptiously tasty...excellent presentation
Tasty Appetite

Izni Hafiz Abdul Rashid berkata...

wah... nampak sodap... siap ada petua lagi tuh...

khairiah khaizu berkata...

saya pun semlm makan mee bandung...udang sikit jer 3 ekor kecik2...rasa boleh la..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu..emm sedapnya.Jenuh kang nk mencari Restoran &Cafe UB tu.hikhik
Mai la semangkuk,udang besau2 ya!

Mintak izin copy ya resepinya..kot2 angin R mai,leh la mencubanya.

Acik Erna berkata...

ucu..tengok warna kuahnya yang merah tu cantik je..dan dah tentu sedap..acik selalu beli kuah segera je kalau nak makan mee bandung.

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Ucu...sedapnye tgk mee bandung tu...QH pon suka...nmpk pekat betul kuahnya tu...bleh cuba ni...

Amie berkata...

Ucu,
macam ini punya gaya, makanlah sampai termuntah... alamat lingkup le Restoran UB he he hehhhhh...

Kamalia berkata...

ucu..ucu..memula saya baca perenggan kata boleh tambah banyak kali ni,saya duk ulang baca lagi..ni katmana ni boleh tmbah sesuka hati..rupanya kat rumah ucu ye..
bestnya pak su buatkan mee bandung..nmpk sedap sungguh..nak jugak ucu..bolehla..bolehla..

Mamasya berkata...

Salam Ucu.nengok di FB terus terbang ke mari.pantang nengok udang besar2 atas mee....menyelerakan....
wah ada petua naik seri masa bersanding....hi..hi..

Mas berkata...

hihihi kelakar lah ucu nie...

apa2 pun mee bandung ucu sangat2 berseri dgn udang yg berenang-renang dlm mangkuk tu. Udang tengah goda sy...terliur sangat dh ni hehehehe...

mama sara nur berkata...

Ucuu
sedapnya mee bandung nih, lama tak makan mee yg berkuah he he

izahdaut berkata...

wahh sedap nyaaaa.. merah nyer tu memang mengancam. best nya kalau dekat dah bawak mangkuk kosng dah ni. haa yela tuh.. tak malu ngendeng ek.. hehe

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...