Pages

Ahad, 16 Oktober 2011

Mee Udang Banjir lah pulak..


Assalamualaikum wbt...
Salam Jumaat penghulu hari......

Semalam ucu posa berceloteh panjang-panjang...hari ni mood sudah baik, ilham sudah mari..jadi terajinlah jari jemari menyusun ayat untuk entry kali ni...
Kali ini ucu sajikan gambar mee udang banjir...pada yang memang selalu makan atau selalu masak tentulah tak kemaruk macam ucu ni.. Sebenarnya tak rancang pun nak makan  mee udang ni, cuba kebetulan  masa otw balik dari kampung hari tu kami singgah kat restoran ni.


Tengok bentuk fizikal dengan warna lebih kurang macam mee bandung aje..tapi dlm hati membebel juga kenapalah  warna kuahnya tak merah ... tak menarik langsunglah, rasa semacam dah termenyesal pun ada tapi nak buat macam mana dah terorder...(masa tu  mee ucu belum sampai lagi tapi sengaja sempat2kan lah  menjeling manja kat meja sebelah, tu yang pepandai buat andaian pasal mee ni...)

Lebih kurang 20 minit mengunggu..maka mee udang banjir pun sampai, lepas je akid baca doa makan, maka bermulalah sessi merasa kuahnya dulu..pastu menyuap..mengunyah dan akhir sekali membedal mee ni sampai licin...licin wa cakap lu....licin.....

Nak kata kuahnya macam mee rebus tak juga...sebab menggunakan air rebusan udang, maka kuahnya ada terasa sangat air udangnya dan agak likat @pekat sikit, tapi cuma kurang pedas sahaja (pada tekak ucu la yang memang kena pedas semua masakan kecualilah  nasi putih ...hihihi..) 

Inilah akibat suka buat andaian melulu... bak kata pepatah ..tak kenal maka tak cinta..bila dah cinta tak ingat dunia, bila tak ingat dunia mulalah mengada-ngada....macam tulah lebih kurang kenikmatan@penangan mee udang banjir ni...



Tengoklah signboard kat kedai tu...mesti ada antara kengkawan yang selalu  lalu atau balik kampung (Kuala Selangor - Teluk Intan) perasan kedai ni kat mana....senang jer nak cari..betul2 tepi jalan...(bukan kt tengah jalan yer nanti Inalillah lah pulak...)


tapai pulut  pun ada....tak makan pun sebab dah melantak kt kampung tadi...

Macam biasalah ....model ni kalau dah kenyang, bukan boleh duduk diam..sengeh2 dapat main kat jambatan mini (kat kedai tulah...)

Akhirkata...rajin-rajinkan lah diri cari resipi mee udang banjir di dapur kengkawan kat internit, sebab  ucu belum khatam lagi nak turun kan ilmu masakan ni.... 

ok by..by..wassalam.



14 ulasan:

AnneRaini berkata...

alamak ucu..menggiurkan sungguh mee udang ni..sy dah bertahun dah teringin nak makan mee udang banjir tp belum ada can lagi....

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

wow..sedapnye..terasa lapar suda tgk.. ^_^

EmbunRosaliza berkata...

Assalam ucu, sedapnya mee udang, lama tak mkn ni, berapa rega sepinggan tu ucu

Terbang Bersamaku berkata...

sedapnye..sy paling suka mkn udang...rasa lapar balik pulak nie...
akak ade resipi mee nie tak..?

Liza berkata...

salam ucu..bru dok plan dgn cik abg nk g mkn mee udang banjir kat kuala sepetang..tup2 tgk kat sini dh ada mee udang nya..mmg suka sgt, tp tang udangnya yg besau tu la...

Masya berkata...

terliurnya.. selalu lalu tak berkesempatan nak singgah lagi...

rATu kEBaYA berkata...

dah lama tak masak mee udang ni ucu.. sebenarnya mee udang ni kuahnya merah.. tapi taklah pedas. warna je yg merah.

tiap kali balik tanjong karang memang lalu kat situ.. tapi tak pernah singgah lagi. sebab suami kata susah nak parking

umiyumi berkata...

Alamak Ucu tayang mi udang fevret umi lahh.. rasa nak terbang balik sekarang juga ni cemana nihh.. :p

nampak gaya esok lusa kena beli udang lah buat mi udang pulak :p

Mamasya berkata...

Aslmkum Ucu

Sedapnya nampak mee udang tu.... udangpun besar2...terliur pulak di buatnya. selalu gak buat mee udang tp versi yg tak banjir ..hi..hi..

suzane berkata...

sedapnya ucu...teringatmasa pi pennag hari tu makan mee udang...boleh cuba

Acik Erna berkata...

ucu..kuala selangor?..patut la masa acik pergi kesana sebelum puasa hari tu.ada kawan ajak..nak belanja makan mee udang banjir..tapi acik kata..dah kenyang..dah makan nasi dirumah kawan yang dok sekinchan tu..sedap ye ucu.lain kali nak pi makan la.

izahdaut berkata...

waaa..sedapnya mee udang. teringin sangat nak makan mee udang ni..

Amie berkata...

tak kisahlah warna apa ucu, yang penting udang tu boleh berenang dalam kuah... mengancamlah udang tu Ucu!
...tak sempat nak tengok kedai makan tu sebab balik setahun sekali... itupun time raya je...

liemaopurut berkata...

suka mee udang banjir...lagi banyak udang lagi sukaaaa hahaha.

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...