Pages

Rabu, 12 Oktober 2011

Mee Kasar digoreng lembut

Assalamualaikum wbt...
Salam Rabu...

Hari ni ucu belanja...jom makan mee kasar....ucu masak lebih ni..mai la bawak piring, pinggan, tupperware tak kisah asal boleh ditapau. Ceduklah  sebanyak mana yang kawan2 nak..TAPI sila gunakan kepakaran kengkawan untuk mengimiginasikan cara2 mentapau mee kasar ku ini...
Ucu memain je..gurau hari Rabu, takkan itupun nak menyampah kot...

Oklah (serius ni), kali ini  ucu hidangkan mee kasar yang tersangat simple sebab dalam peti aisbox kat rumah ni satu umat  udang/ayam/daging elek..yang ada cuma fried chicken brand tesco. Tak kisah lah kan janji masak n budak2 tak merengek..


Mee kasar ni kawan@jiran lama -K.Zah yang memperkenalkan....terus jatuh hati, sebab mee ni tak berminyak. Rebus mee ni pun jangan lama2 takut nanti terlembik pulak, jadi dah tak berapa sedap, agak2 nak lembut tu matikan api, kemudian ditoskan.

Bahan dengan cara nak masak lebih kurang sama macam nak masak mee goreng...

Resipi Mee Kasar di goreng lembut 
Olahan : ucubakery

Bahan-bahan ;
Satu bungkus mee kasar (mcm kt gambar tu) - direbus n toskan
Bawang merah -dikisar
Bawang Putih  - dikisar
4 sb - cili giling
2 sb - sos tiram
3 sb -kicap pekat
2 sb -kicap manis
Garam
sayur sawi
Daging/ayam/udang - *ucu x bubuh

Cara masak
tumis semua bahan kisar bersama dengan cili/sos tiram/kicap manis/kicap pekat
Dah naik minyak masukkan sawi
Kemudian baru masukan mee kasar tadi
Dah siap, senangkan.

Mee ni ucu hidangkan dengan  fried chicken...laju je habis, seronok tengok diorang makan... 



Sebelum tutup tudung periuk...Jemputlah jamu mata.....








Wassalam...

14 ulasan:

Masya berkata...

tak pernah masak mee kasar ni.. mee kasar ni macam maggie goreng yg xde perisa tu jgk ker??... nsb ucu tunjukkan gambar.. baru tau...

Acik Erna berkata...

ucu..acik pun tak pernah tau mee kasar ni..mee kering je ke..yang basah ada tak..

Ucu Faridah berkata...

Masya...
betul tu masya..mee tu mmg kosong je x de perencah...masak mcm kita nak masak mee je...cubalah sedap tau..

Ucu Faridah berkata...

Acik erna..
mee ni mmg kering.. ucu pun tak pernah lagi jumpa yg basah..
seangkatan dgn mee ni, maggie yg xde berperencah...

Amie berkata...

Ke hadapan ucu yang disayangi,
adapun mee begini merupakan kegemaran suami kak Amie, nanti kalau kami datang rumah ucu...tolonglah masakkan mee begini buat suami kakak, untuk kakak pula gorengkan ayam banyak-banyak sebab kak amie kuat ratah ayam goreng. Sekian.
Yang benar.
Kak Amie.

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

sedapnye ucu..
Terliur tgk..

Owh..ada rupanye mee kasar..blhlah cari nnt nih..

kasihredha berkata...

akak bawa piring besar dan senduk...nak ambik mee ucu :)

sedapppp

Mieza berkata...

sedapnya ucu..tak kira lah kasar ke lembut..yg penting mieza laparrrrrr dan nak makan mee ucu nihhhhh

Ucu Faridah berkata...

utk tatapan k.amie yg jauh dimata...

sayugia dari permintaan itu, dapatlah ditunaikan tetapi meminta sedikit ruang untuk mencari mee serta mengejar ayam untuk digoreng..memandangkan K.Amie kuat meratap ayam..takut nanti tidak mencukupi pulak...kuang..kuang..kuang...

yang menurut perintah,
ucufaridah..

Ucu Faridah berkata...

lily..
asyik terliur aje..jomlah masak..nanti ucu datang bawa container..

Ucu Faridah berkata...

k.kasih...
tengok dari jauh macam dah keyang jer...sedap ke kak...terima kasih, jemputlah tapau pulak...jgn segan2.

Ucu Faridah berkata...

mieza...
cuci tangan dulu, ucu x sediakn sudu tau...bismillahirahmaniarahim...
lepas mkn basuh pinggan sendiri ye..

nam@along berkata...

nampak sedap la mee nie..sy x pernah cuba makan lagi mee nie..so leh ambil resepi akak yer..nak try la masak..:)

liemaopurut berkata...

sekali tengok macam kuey teow yang saiz kecik tu.rupanya mee kasar...

tapi seriyesssss ucu..memang nampak lazat..kalo la hubby sy nampak ni...mesti dia suh saya masak dengan segera.....kihkihkih

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...