Pages

Rabu, 10 Ogos 2011

Siput sedut masak lemak cili api..

Assalamualaikum wbt....
Semalam enty kek ulat bulu (designnye ajer..bukan betul2 ulat bulu ye...) hari ni  masak lomak cili api siput sedut pulak ye...  
Ini lauk petang ahad kelmarin....sebenarnya ucu tak sangka Pak Su ada beli siput ni kat pasar borong Klang pagi tu, tapi sampai rumah dah agak tengahari jugaklah... sebab sebelum tu, dalam hati ada jugak berkata2...nak cari lauk ni yang dah masak (kes malas lah ni) kat bazar ramadhan ... tup2  dah ada depan mata, tapi yang  hidup la...


Dengan semangat yang tetiba datang entah dari mana...tengahari tu jugak ucu pegi kedai cari kelapa parut...kelapa parut ni ada 2 tujuan...pertama nak buat santan lah (selalu pakai yg dlm kotak jer....) yang kedua 
 bagi makan kelapa parut kat siput2 ni supaya dapat  mengeluarkan hasil benda alah dia...(untuk proses pembersih lah kot...), itu petua orang2 lama. Gaulkan kelapa tadi bersama siput tu dan masukkan dalam baldi biarkan selama 3 @ 4 jam ..tapi ingat jangan lupa pulak tutup  baldi tu...takut nanti siput2 ni bersuka ria pulak kat lantai .

Meh ucu bagi resipi n cara nak masak lomak ni....

  1. 1 kg siput sedut - dibersihkan siput tadi dengan potong sedikit hujungnye dengan gunting - supaya senang nak menyedut keluar isinya dan rendam sekejap dgn soda bikabonate
  2. Santan  - anggaran 1 biji kelapa
  3. Bawang merah - 4- 5 biji  *
  4. Cili padi  - ikut citarasa *
  5. Serai  - 2 batang (diketuk)
  6. Daun kunyit - 2 helai (dihiris @ dikoyak2 kan ajer)
  7. Kunyit hidup - 1inci *
  8. Garam
  9. Asam keping

* ditumbuk @ diblend
Cara-Cara ;

  1. Masukkan bahan * kedalam periuk yang telah ada santan
  2. Kemudian masukkan juga siput/daun kunyit/serai/asam keping/garam... 
  3. Baru hidupkan api dan masak sehingga mendidih 
  4. Dah masak...boleh lah dihidang...

Kali ni ucu masak tak menggunakan minyak, maksudnye tak payah ditumis dulu bahan2 tadi...



Okeylah...selamat menjalani ibadat puasa yang ke 10 hari Wassalam...


28 ulasan:

Ida,Japan berkata...

siput sedut....kadang2 sampai nk keluar anak tekak baru nk kuar isinyer...story dulu2 ucu, oohhhh ada petua rupanya nk msk siput ni...selalu mkn yyg dibeli siap msk, pernah msk sekali jer kut..

Amie berkata...

kak amie pun suka gunakan hampas kelapa untuk bersihkan segala benda alah dalam siput tu,

Ucu,
mengancamlah siput sedut tu, kang balik raya kang, orang makan ketupat Kak pulak sedut siput hi hi hi

nuwairani ismail berkata...

aduh....tengok siput sedut ni teringat masakan nenek di kg. tak boleh nk bayang mcm mana siput2 tu bersuka ria kat ats lantai..jenuh la kite nk mengutip sekor2 nanti.

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu..Xpernah mkn gulai siput sedut..hihi xdpt nk bygkn camna rasanya!Tp anak llaki atie pandai lak mkn..g mkn2 kat luar dia amik gulai siput nih!

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Tak pernah lg mkn siput sedut..
mcm sedap jer.. ;)

fadhdeela berkata...

amboiii sedappnyer!! dah la hujan2 niee..lapooo :S

kasihredha berkata...

sukeee
akak biasanya tak letak bawang kalau masak lemak ni :)

Akak berkata...

LAMA TAK MAKAN...NYUMM.NYUMM

cik cek berkata...

Waaa...fav kak cek ni ucu...bestnya...:)

Mamasya berkata...

Salam Ucu...dtg kunjungan balas..dah exchange link. lama tak mkn siput..bab nak sedut tu yg kdg2 degil tak nak keluar..kdg2 tarik guna dawai pin .
happy belated bday buat Azad. cutenya kek ulat bulu tu...bertuah cucu dpt kek comei dr nenek yg kreatif!

Mieza berkata...

yang ni yang sedap nih...sedup sruppp sruppp sruppp mesti bising kalau makan siput sedut ni kan mieza mmg suka!

lina_pg berkata...

assalam, kalau kat Penang ini dipanggil siput belitung siput dr laut.Siput sedut yg kulit licin siput dr sungai.Mayb lain tempat lain namanya.Memang sedap sangat siput masak lemak camni.Kat umah sy anak2 pun terrer mkn siput ni

Ucu Faridah berkata...

ida japan...mmg betul kekadang tu nk menyedut bagai nak rak ...tapi anggap ajerlah sebagai senaman pipi and than dapat isi...huhu..

Ucu Faridah berkata...

kak.amie blk kpg jeram ke..raya ni..
boleh la balun cukupe2 segala bagai jenis siput...jgn pastu pengsan sudah..

Ucu Faridah berkata...

Nani..kt kinabatangan tak de ke siput ni...itulah kan kita ni mesti teringat orang tertentu melalui masakan...nak2 air tangan mak n nenek...aduyaii..sodeh la pulak pagi2 ni..

Ucu Faridah berkata...

Azatie...
gulai siput rasanye lebih kurang macam kerang pun ada...cuba bezanye kita kena sedut...macam vakum sedup habuk tu...kalau nasib baik sekali sedut terus keluar isi..kalau nasib kureng baik..sampai nk terkeluar anak tekak (ida japan kate...)pun tak keluar2...

Ucu Faridah berkata...

Lily...
sedap pada orang yg suka makan sea food mcm ni...rasenya lebih kurang mcm kerang la jugak...
nanti kalau jumpa kt bazar ramadhan cubalah beli n rasa...

Ucu Faridah berkata...

Fadh...ko ni lapor memanjang...nah ambik seperiuk siput ni..mkn puas2..tapi mkn siput ni boleh kenyang ke...?

Ucu Faridah berkata...

k.kasih...
ekonomi nye masak...lain kali nk try cara akak lah...jimaattt...

Ucu Faridah berkata...

Akak...
jemput makan...nk bagi jauh sangat kt JB nun...jadi jemput tenung jer lah ye ...

Ucu Faridah berkata...

cik cek...
fav. kita same lah ...tp anak yg sulung ucu tak mkn siput mcm ni...

Ucu Faridah berkata...

mamasya...
rajinnye sampai cungkil dengan pin dawai...
nenek ni bukan lah kreatif mana cuba deco main2 jer...tak sangka pulak menjadi...

Ucu Faridah berkata...

mieza...sedut sampai berbunyi tu yg best tu...

Ucu Faridah berkata...

lina pg...
tq bagitau nama lain siput tu..bukan ape kalau kt selangor ni org selalu panggil mcm tu...

Opah Ju berkata...

salam .....kenal dan selamat berpuasa....sedap tu
masak lemak siput sedut....selalu gak beli kat PARAM.

♥ Dea ♥ berkata...

alahaiii..sedap nyer..:P

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

salah sedut boleh tersedak ni..heheh

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam ucu... Sroottt srott... wah sedapnya... lama tak makan dah ni..:))

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...