Pages

Jumaat, 12 Ogos 2011

Ikan Cencaru Sumbat

Assalamualaikum wbt..... salam Jumaat dipagi ceria.....n3 kali ni ikan cencaru @jaket pulak....lauk simple masa buka puasa minggu lepas...dah tak ingat hari ape...
Kali ni masak ikut permintaan anak perempuan tunggal (anis) ...lepas tu siap pesan lagi buat cicah budu...tak nak air asam..dah jemu katanya...


Ikan ni pun sesuai n sedap dibakar,nak2 dibalut dengan daun pisang, bakar pulak dengan arang...mak aiii baunye tak boleh nak cakap...mau terkeluar air liur...baunye harum banget... tapi faham2 ajer lah ye...bulan posa mana sempat nak bakar2, jadi untuk menjimatkan masa ucu goreng ajer....
kat bawah ni resipi dia...

Bahan-bahan ;

  1. 5 ekor ikan cencaru (belah belakang)
  2. 1 biji kelapa
  3. 4@5 biji cili padi *
  4. 3 bawang besar *
  5. 2 ulas bawang putih*
  6. 2@ 3 batang serai*
  7. 1 inci halia
  8. 1 biji telor
  9. 2 inci kunyit hidup
  10. garam
Cara-cara ;

  1. Siang ikan dan dibelah belakang 
  2. Bahan bertanda * dikisar dan masukkan kedalam kelapa
  3. Masukkan juga garam
  4. Gaul kan bersama telor
  5. Dah siap bahan tadi, sumbatkan ajer kt belakang ikan 
  6. Boleh lah digoreng...




Jangan takut kalau tengok macam hangus je ikan tu...sebenarnya tidak...cer tengok isinye...sedang2 elok jer untuk dimamam.....

Oklah... selamat berhujung minggu...wassalam...

17 ulasan:

Mieza berkata...

sedapnyer ucu..mintak sekor nak buat berbuka karang hehee..mieza suka kalau ikan kembung buat sumbat sambal..sedap bangat ucu :)

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

sedapnye Ucu..nnt blhlah lily cuba resepi ni..Thx ucu for sharing..

nuwairani ismail berkata...

jelesnya dgn ucu...nani dh lama cari ikan cencaru tak jumpa...skrg kt cni kurang ikan. tak tahulah kenapa. jadi, makan ikan yg ade jela.

Diana @ Melley Mey berkata...

Ya Allah... rindu nya ngan ikan sumbat... dah lama diana x buat ikan sumbat.... nampak sgt menyelerakan tu...

miloais berkata...

iols tak penah lagi buat style bakar ni ucu.. sokmo iols goreng kan aje..
emmm.. sedap makan ngan nasik panas ni...
nak plak - letak sikit minyak gorengan tu sekali...
perghhhhhhhhhh!~ meleleh air liur!!!

Ucu Faridah berkata...

mieza...
cukup ke sekor...ambik lah banyak2....kt pasar boleh dpt berkilo2 lagi...selamat ke pasar esok pagi...

Ucu Faridah berkata...

lily...
jgn x buat...senang je kan...ikan tu pun bukannya mahal pon...

Ucu Faridah berkata...

nani...kesiannye...raya nanti balik kpg..minta bonda masak mcm ni mesti tak ingat orang dah...

Ucu Faridah berkata...

diana..
haa..lepas ni boleh lah buat...esok cuti, blh pegi cari cencaru yg fresh..

Ucu Faridah berkata...

iols...setakat ni ucu x pernah lagi taruh minyak kt nasi..
lain kali nk buat cara iols la pulak...mau tambah kg ni..

Amie berkata...

Ucu... kak Amie tertinggal bas lagi ni... mesti dah habis ikan tu, lain kali buat lebih2 ye... ikan sumbat2 gini memang Kak Amie punya feveret!adoyaaaiiii....sedapnyalah!

khushi berkata...

lovely recipe..do participate in the ongoing event and get a chance to win a gift ;)
A Girl's Diary
Event:
What's On Your Kebab Platter

kasihredha berkata...

tak kira...nak seekor :)

Terrans berkata...

This looks very yummy! I guess it is true what they say delicious meal happy family.

http://www.pfinusa.com
http://www.pfinusa.blogspot.com

Adiweyah berkata...

assalamualaikum dan salam Ramadhan...sedapnya ikan cencaru sumbat kak ucu ni...faberet lauk ni...diratah2 pun sedapkan..fie suka sangat ikan ni..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

perah ngan limau...nyummy sedapnyee

Terbang Bersamaku berkata...

sedapnye nie mmmg fav sy nie...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...