Pages

Isnin, 8 Ogos 2011

Agar-agar Tapai Pulut

Assalamualaikum wbt....minggu ni dah masuk minggu ke 2 kita berpuasa....macam yang dijanjikan minggu lepas ini salah satu entry desert yang tersangatlah senang ...cuma perlu agar2 dengan tapai pulut sahaja....(
Terjadinye idea buat agar2 ni bila buka peti aisbok tengok ape nak masak untuk buka petang Rabu lepas...entah macam mana terpandang lah tapai pulut ... maka inilah hasil kejadian desert tapai pulutku...kiranye 2 in 1 lah..


Bahan ;
3@ 4 bungkus tapai pulut
1 peket agar2 (ucu guna yg instant 11 gm gitu)
3 cawan air 
2 sb gula 
sedikit pewarna (ikut pilihan sendiri)
1 ketul gula batu (tujuan supaya agar2 ni keras n tak mudah berair)


Cara-cara;
  1. Masukkan tapai pulut kedalam bekas (cth; loyang kalau banyak/ kalau sidikit bubuh aje dlm mangkuk mcm ucu ni)
  2. Masak  agar2 + gula + gula batu + pewarna merah
  3. Tunggu sehingga mendidih
  4. Apabila telah mendidih, matikan api dan masukkan sahaja ke dalam bekas yang telah tersedia tapai pulut tadi
  5. Sejukkan dan sedia untuk dihidang



Apabila agar2 telah dimasukkan ke dalam tapai pulut ini, maka kemanisan tapai itu sendiri akan berkurangan...dan sedap dimakan sejuk2....



Senangkan cara membuatnye...cuma yang susah mungkin nak cari tapai pulut ni kot.....kalau rajin boleh buat tapai sendiri...Insyaallah kalau umur panjang nanti ucu ajar cara2 nak buat tapai...., tapi tapai yg ini datangnye dari kakak ipar ucu.

Oklah ucu stop dulu...wassalam..

5 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

dah lama tak makan tapai...selalunye lepas raya baru jumpa tapai. ini memang makanan tradisi keluarga nenek di belah ayah. setiap kali raya, bergantang2 pulut ditanak buat tapai.

miloais berkata...

sedapnyaaaaaaa!~

senang jer kan ucu nak buatnya...
nak kena carik tapai pulut lah kalo gini
yummyyyyyyyy!~

Acik Erna berkata...

ucu..tapai pulut memang acik suka sangat..rasany mesti sedap bila dah jadi agar2 ni kan.

zie_ira berkata...

wuu,,feveret ira tuh tapai pulut ,,lagi2 bile ia sejuk, lagi sedapp ,tapi dpt makan tapai time ade kenduri kawin je la,,hehe,,

mesti lagi sedap bila da di campur dgn agar2 pulak kan,,leyh mintak mak buat ni,,:)

Arizakiah berkata...

Jalan-jalan ramadhan...singgah sini dan jumpa agar-agar tapai pulut...sejuk tekak melihatnya di bulan puasa ni....

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...