Pages

Khamis, 25 Ogos 2011

Cencaru bakar n air asam belimbing buluh

Assalamualaikum wbt...semalam petang ucu balik kampung sekejap, dalam masa 1 jam 20 lebih kurang la, ucu  sampai  di rumah kakak ku, k.yati....
Dalam famili ucu memang diorang semua dah tahu masak@lauk ape yang menjadi fav kami....pasti nye ikan bakar dicicah dgn air asam belimbing buluh...sebenarnya ikan kegemaran ucu tak de (ikan terubuk),
...jadi terpaksalah diganti dengan ikan cencaru...ikan ni sangat besar, mungkin saiz XXL kot....

bakar guna tempung kelapa...perrggghhhh bau nye tak boleh nak kata....

Ini bahan dan cara2 nak buat air asam ni...
Bahan-bahan ;
3@ 4 biji bawang merah
Garam 
Sedikit air asam jawa
Cili padi
Garam
Belimbing dihiris macam gambar diatas.
Air asam ni rasa segar ajer sebab belimbing ni baru dipetik dari pokok...cili padi pun sama, ambik kt tepi rumah jer...ucu sangat suka cili padi kampung (yg ditanam sendiri) sebab bau dia boleh mencairkan air liur... 

Pada yang tak penah nengok belimbing buluh...ini lah ngopenye....


Maka berbuka lah kami dengan kesyukuran.....dan yang tak tahan tu banyak sangat lauk....(sengaja ucu tak snap takut2 ada yg tak tahan...) antaranye ; ikan patin gulai tempoyak + ayam percik (lauk ni ucu beli kat bazar ramadhan),  ikan bawal masak kari, sayur goreng,  bubur lambuk,  sambal goreng ikan tanbam.
Kuih pulak...tepung pelita, kuih lompang, kuih kacang dan murtabak...
Buah tembikai  (sedekah dari anak murid kakak).

Jam 8.30 bertolak ke rumah abang yang lagi satu pulak...kat situ ucu makan angin jer...sebab perut ni dah tak de ruang nak sumbat....
Lebih kurang pukul 9.15pm kami pun balik semula ke rumah....sampai rumah jam10.20  masuk bilik terus zzzzzzzzzzzz....

11 ulasan:

chikadakbiru berkata...

akak..kecur nye air liur tgk air asam belimbing buluh tuh..berderau rase...

Acik Erna berkata...

assalam ucu..memang kecur air liur..tu baru tengok air asam aje tu.
belimbing buluh ni kalau dibuat sambal gesek ke..masukkan dalam masak telur itik pun sedap sangat kan..

nuwairani ismail berkata...

ucu!!!! sedapnya ikan bakar tu! tak sabar ak blk kg nk makan cencaru bakar.. kt cni xde cencaru...tak pernah lagi makan air asam yg letak belimbing buluh....mesti rasa masamnya tu lagi kick!

AI berkata...

- best nye...nak2 kalo ikan terubuk kan...

liemaopurut berkata...

sedapnya air asam tu....kecur air liur ni aduyay.......

Terbang Bersamaku berkata...

mesti sedap nie..=)
~besarnye ikan tue..

Hanis MY berkata...

Sedapnyaaa yumyum

Pali berkata...

cencaru pulang petang

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

sedapnye..kecur liur tgk air asam tu.. ^_^

greenrose berkata...

green rose pndai bakar ikan ni.kacang goreng jer..huahuahuahuahua

Tupperware Blossom berkata...

Umm... nampak menyelerakan sgt2.. love it!!!

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...