Pages

Selasa, 23 Ogos 2011

Pajeri Nenas

Assalamualaikum wbt....harap2 semuanye sihat2 ye... pejam celik..pejam celik dah nak raya...mengkukis pun baru dapat 2 jenis biskut ajer....minggu lepas berkobar2 bagai nak rak ...entah kenapa tetiba boleh datang  juga angin malas, alahai ucu..ucu...macam hangat2 taik ayam ajer...tengoklah malam ni kalau angin ni elok akan ku sambung mengkukis tapi  kena sediakan awal2 lagi batang mancis buat tongkat mata ni yang asyik nak beradu ajer...pantang nampak bantal..(tilam tak de pun tak pe...) 

Kali ni ucu nak tayang pajeri nenas.....dah tak ingat dah bila masak pajeri ni....



Masak pajeri nenas ni senang jer...resipi n cara nak masak macam ni hah...mana yang rajin boleh salin..mana yang malas, boleh copy n paste jer ...tapi  ade ke orang yang  nak resipi ni....ahh tak kisah lah labu...neh  tengok kat bawah neh resipinye...

 Bahan 
1 biji nenas - dipotong kecil @ ikut suka hati..janji dipotong
3 cawan santan pekat
2 sudu besar kerisik
3 sudu besar udang kering
5 sudu besar rempah kari daging
Bunga lawang/kayu manis/pelaga - utk ditumis
4 ulas bawang merah - dihiris
2 biji bawang besar - dihiris
4 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris
Minyak untuk menumis
3 sudu besar gula
Garam


Cara-cara
Panaskan minyak dan tumis semua bahan2 utk menumis dan masukan bahan2 yang telah dihiris serta rempah kari yang telah digaul dgn air, kacau hingga  wangi
Masukkan udang kering/santan/nenas/kerisik - masak sehingga empuk
Masukkan gula + garam secukup rasa
Dah boleh dihidang...


Ikan kering ...sambal belacan..ada ulam pegaga...memang secocok banget di makan dengan pajeri ni...
Dah lah yer..kalau cerita pasal masakan jer, air liur ni asyik nak keluar lah pulak...ok by...


19 ulasan:

Acik Erna berkata...

assalam ucu..acik pun suka makan pajeri nenas..tapi baru sekali buat sendiri..rupa tak cantik..hitam sikit..mungkin sebab kerisek dia..tapi rasa ada.
izinkan ambik resepi ucu pulak ye,,

Hanim berkata...

mmm pajeri nenas kesukaan saye tuuu. ucu nak tanya ni, kalau kek biasa xde topping contoh cam kek oren ke, brape slalu jual? kira kg ek?

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

sedapnye ucu..
blh cuba nnt ni..
Byk dh resepi ucu ni lily salin..tp x buat2 lg.. :)

Kakzakie berkata...

Ucu nak tahu hari itu konon kakak nak buat pajeri macam ucu buat ni tapi rasanya out. tak sedap langsung. Buat sebab ada sebiji baki buat jem tart....

Kalau ucu punya nie mesti best...:)

|| NaFiRaa || berkata...

wuhuu.. kecur air liur.. sedapnye..

POSH76 berkata...

sedapnyerrr!!!!

kasihredha berkata...

sukaka pajeri nenas ni..pajeri terung pun suka juga :)

nuwairani ismail berkata...

kalau bulan puasa mak nani memang akan buat pajeri nenas. memang feveret dia tu...nani tak reti nak buat...

Pali berkata...

kak ucu, saya kurang sgt makan sayur, tapi kalo nampak pajeri nenas, saya makan je...suka dgn kuahnya

Ucu Faridah berkata...

acik erna...kena cuba msak byk kali baru tahu mana yg kurang mana lebih...ucu dulu pun mcm tu jugak..

Ucu Faridah berkata...

hanim...ucu selalu jual ikut saiz loyang, kalau ikut kg susah sikit sbb kita buat kekadang je(bkn mcm kt kedai, buat skli byk) cth ; loyang 7' ucu jual rm 25 (kek oren biasa/takde topping)

Ucu Faridah berkata...

lily...rajinnye salin...tapi kena rajinkan jugak cuba masak..manalah tau kot2 menepati citarasa lily..

Ucu Faridah berkata...

k.zakie...
biskut tat dah siap ke...hulur2 la sebalang 2...

Ucu Faridah berkata...

nafiraa...
kecur liur ye...ptg ni masak tau..kalau mlas cari jer kt bazar ramadhan..

Ucu Faridah berkata...

posh..
tq..jemput makan..eh eh..lupe lak..posa

Ucu Faridah berkata...

k.kasih...
akak mesti teror masak pajeri ni..

Ucu Faridah berkata...

nani...
tinggal 2 hari je lagi kerja...nanti bila blk kpg, minta mak masakkan ye..

Ucu Faridah berkata...

pali..padan pun badan kurus kering..anti sayur rupenye..bagus2..jimat sikit belanja kalau asyik mkn kuah je...hehehe.

umiyumi berkata...

sedapnya pajeri ni. tp nak buat pun pk2 nak kena buat kerisik lg lepas tu penat2 masak, mkn sorang2 tu yg tak best. tumpang mkn kat rumah Ucu lahh.. ;)

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...