Pages

Selasa, 16 Ogos 2011

Char Kuey Teow


Assalamualaikum wbt....ni juadah buka posa hari ahad tadi...simple je...char kuey teow goreng. Yang ni pulak permintaan anak sulung (Afiq)..yang digandingkan dengan soto ayam (insyaallah resipi soto akan menyusul...).


Ucu ni bukan lah pandai sangat masak char kuey teow ni...sekadarnye aje. Selalunye ucu guna bahan dan cara macam kat dibawah ni ;-


Bahan-bahan ;-


A. Paste

  1. 4 ulas bawang putih -diketuk
  2. 6 sb  sos tiram
  3. 3 sb sos cili
  4. 3 sb kicap manis
  5. 3 sb kicap pekat
  6. 2 sb pati ikan bilis
  7. Sedikit garam
  8. Air rebusan udang/air sejuk

B. Bahan ;

  1. 1 bungkus kuey teow
  2. Taugel & daun kucai 
  3. Kerang
  4. Udang
  5. 3 biji telur
  6. Bawang goreng + limau (utk hiasan)

Cara-cara ;

  1. Tumis bawang putih yg dah diketuk tadi
  2. Masukkan semua bahan paste - masak sehingga mendidih
  3. Masukkan udang
  4. Agak2 udang tu dah masak separuh baru masukkan taugel,kucai,kerang dan akhir sekali telor.
  5. Dah siap dan boleh dihidang
  6. Hias lah dengan daun sup/limau/cili ceruk

 ** air tu kalau rajin buatlah air rebusan udang...kalau tak berapa nak rajin guna air biasa pun boleh...


CKT  ni sedap dimakan panas-panas nak-nak lagi ada cili ceruk...perrgghh..terangkat kening dibuatnye....

Oklah ucu stop kat sini dulu la ye....Wassalam.










9 ulasan:

Amie berkata...

adoyaaiiiii.... Ucu, ko tayanglah pulak menu begini time tengahari buta!.....ko susun lagi udang tu berbaris panjang....

kasihredha berkata...

boleh kirim pinggan?

Ucu Faridah berkata...

k.amie...
baik cikgu...udang dah nak masuk kelas ni penat beratur tengah2 panas ni..

Ucu Faridah berkata...

k.kasih...pinggan kosong ke pinggan berisi..

nuwairani ismail berkata...

aduh! dah lama tak pekene char kuey teow ni. taruk udang byk2, buat pedas2 sikit, memang malatop!

Pali berkata...

tadi hampir beli char koey tiau kat bazar....tapi risau takot tak boleh celen usu punye...

Mamasya berkata...

Sedap nya kuewtiaw goreng dg udang bertenggek yg Ucu masak ni....
miss lah tak dpt mkn kuewtiaw sejak pindah...dahlah peminat kewtiaw

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

sedapnye makan panas2..pastu banyak binatang dalam mee tu...hehehe...kerang, ayam, udang..heheh

eqeen berkata...

sedapnye dpt mkn ni...mase panas2 lagi..

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...