Pages

Khamis, 11 Ogos 2011

Gulai tempoyak Siakap.


Assalamualaikum wbt.... 
n3 kali ini lambat sikit keluarnye...sebab kena dulukan kerja  yang diamanahkan...(kerja jadi kuli kenalah dulukan boss punye kerja...).
Kali ni gulai tempoyak ikan siakap.....first time makan masakan mcm ni kat rumah sepupu..mak teh leha,. Selama ini ingat ikan siakap ni sesuai untuk masak sweet sour atau pun masak kukus ajer...  rupenya boleh dipelbagaikan....(punya lah bebal dlm bab masak laukpauk ni..)

Bagi kengkawan yang dah handal dalam bab masak ikan ni, mesti main campak sebelah mata ajer dah siap....tapi bagi yang seangkatan dengan ucu ...nehhh kat bawah ucu bagi resipinye....

Bahan ; 

  1. 1 ekor ikan siap (dibersihkan n dipotong2)
  2. 1 batang serai - diketuk
  3. 1/2 inci halia  - dikisar
  4. 3 biji bawang merah  - dikisar
  5. 2 biji bawang besar - dikisar
  6. 3 ulas bawang putih (ucu x bubuh pun)
  7. 3 biji cili padi - dikisar
  8. Daun kesum
  9. Asam keping 
  10. 1 1/2 inci kunyit hidup (kalau rajin carilah pengukur kira metrik kt kunyit tu....)
  11. 3 sudu besar Tempoyak (atau ikut tekak masing2..)
  12. Garam
  13. Air 
  14. Tong gas yang berisi gas (yg ni wajib sesangat ada....hehe..)

Cara-cara ;

  1. Ikan mesti dibasuh bersih2 (kalau masih lagi bersisik mcm mana nak makan kan...)
  2. Hidupkan api dan jerang air bersama bahan2 yang telah dikisar tadi + asam keping+garam+daun kesum
  3. Tunggu sehingga mendidih (dlm bahasa pasar mengelegak...),baru ikan
  4. Masukan juga tempoyak 
  5. Masak ikan ni tak perlu lama sebab daging nye cepat masak...dah boleh dihidang.
  6. TAPI belum boleh dimakan.... SEBAB kena tunggu azan lah dulu....(bulan posa) bkn hari biasa..terus ngap ajer.


Lauk ini sangat sesuai dimakan dengan ulam kt atas ni...pas tu digandingkan pulak dengan ikan kering talang goreng bawang....puiihhh serangkat beb makan semalam...tapi ikan kering tak sempat nak snap (tengah goreng masa tu...)


Okey lah...tamat lah sudah entry kali ni.....

10 ulasan:

kasihredha berkata...

gulai tempoyak dimakan pula dengan sambal belacan plus ulam...perrggg
sure mkn bertambah2 ni :)

Kakzakie berkata...

Ucu... kakak kalau durian memang suka tapi tempoyak tak retilah pulak nak makan. Kalau sambal belacan dan ulam tu huhhhh kakak duduk bersila lupa kanan-kiri...:)

Pali berkata...

kak Ucu, tong gas berisi gas tu macam tuju kat saya je...hahahaha

Amie berkata...

kalau Ucu bebal, Kak Amie pulak 2 kali bebal, kalau tak terbai tempoyak siakap ucu ni, tak taulah pulak boleh masak gini... hi hi hiii lain kali nak keluar dari kepompongan kebebalan.... bungol akuk...

Ucu Faridah berkata...

k.kasih...
memang betul kak..mkn bertambah..tapi tambah lauknye ajer lah..

Ucu Faridah berkata...

k.zakie..
tak tahan dgn bau tempoyak yer..

Ucu Faridah berkata...

pali...
amboi2 dah pandai terasa lah pulak....kalau mcm tu cepat2 lah beli tong gas..hehehe..

Ucu Faridah berkata...

k.amie....bukan bungul akuk lah...tp goblok kot...hahaha...

Ida,Japan berkata...

siakap selaunyer dulu2 ida msk stim, msk sweetsour, goreng2 tapi lum pernah lagi msk tempoyak ni...mesti sedapkn ucu..haiiii mana nk cari tempoyak yer kt sini,ikan siakap pun tak pernah nmpk btg idung

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

haritu demam...hirup kuah ni sedap kak :)

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...