Pages

Jumaat, 6 Mei 2011

Resepi Ikan Gelama Bersahang ( Resepi arwah umak )

Hari ini ucubakery  (isteriku ) gering dah masuk 2 hari...tak lalu makan katanya...pandang depan pandang belakang..pandang peti ais dpt idea...jeng..jeng.....inilah dia resipi utk orang demam..IKAN GELAMA BERSAHANG...


RESEPI IKAN GELAMA BERSAHANG
Bahan 2:-
1. Ikan gelama - 4 ekor (siap disiang..)
2. Bawang besar -  2 biji
3. Bawang putih - 4 ulas (yg ada kt gambr tu sebenarnya x cukup..dah habis)
4.Kunyit hidup - 1 inci
5.Asam keping -3 keping
6. Air  - 2 liter
7. Lada hitam - RM 1 (ditumbuk kalau rajin, kalau malas blander ajela..)
 * orang banjar kata lada hitam itu adalah sahang( itula pasal resepi ini dinamakan Ikan gelama bersahang)
8- Halia - 1inici

Cara masak ;

1- Basuh ikan dengan limau (supaya tidak hanyir) kemudian hiris kesemua bahan diatas...
2- Letak kuali/periuk di atas dapur..
masukkan air,  campak kan la kesemua bahan2 yg telah dihiris tadi
3- Tunggu sampai mendidih barulah dimasukkan ikan gelama
4- agak2 ikan tu dah lembik penat berenang matikan lah api dapur
5- hidangkan lah dengan penuh rasa kasih sayang pada orang yang deman...(kesian isteriku..)


 Khasiat ;

Resipi ini boleh menyegarkan badan dan peluh cepar keluar..sbb bila makan terasa panas lada hitam....mudah2an isteriku cepat baik/sembuh dari deman, boleh buat apam polkadot balik sebab semalam ada jiran/member kt tmpt kerja order dah tergendala...

5 ulasan:

suhaira berkata...

wah,,baeknye paksu,,,,hehe

Syafiqa berkata...

Salam rmadhan, nak tanya, kalau contoh la guna ikan lain, akan beri kesan terhadap rasa ke? Akan tak sama ke?

Delima Zamrud berkata...

Salam perkenalan :D.. Selamat hari raya maaf zahir dan batin ..

Yusof Adnin berkata...

Jngn telebih black peper... Nangis nt....

Khairul Naim berkata...

Napang kuning warnanya? Umak ku baulah masak sahang jernih je kuahnya. Sbb kunyit leh?

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...