Pages

Selasa, 24 Mei 2011

Black chicken

Assalamualaikum wbt...selamat pagi......Seperti biasa setiap pagi  kena masak  dulu sebelum pergi kerja....untuk menjimatkan masa jadi masakan  paling senang ialah  black chicken...(terpaksa ditukar nama sebab nak bagi publisiti lebih...kalau tulis masak kicap rasa macam dah biasa lah pulak ...he..he...) untuk anak-anak makan tengahari ni....

Masakan ini ucu belajar masa mula-mula kahwin...belajar dengan kak ipar (K.Ummi). Sebab ape ucu kena belajar masak ni...sebab ucu orang banjar, Pak Su pulak orang jawa...jadi masakan  ini  versi jawa.... anak-anak kami ni kiranya darah campuran la......jawa + banjar =.........? (hu..hu..hu..hu..)


Sapa-sapa yang berkenan  nak rasa masakkan  versi jawa ni...cuba-cuba la buat....senang jer...
Bahan-bahan ;
  1. 1/2 ekor ayam - dibasuh dengan limau (utk hilangkan bau hanyir ayam)
  2. 5 ulas bawang merah - dihiris
  3. 4 ulas bawang putih - dihiris
  4. 3 biji bawang besar - dipotong bulat-bulat
  5. Cili padi/cili besar - untuk hiasan sajer
  6. 2 inci halia - dihiris
  7. 2 kuntum  bunga lawang
  8. 1 @ 2 inci kayu manis
  9. 1 bunjut rempah sup adabi (utk menambahkan  aroma tumisan - nak bubuh pun boleh, tak bubuh pun boleh)
  10. 1 sudu besar - lada hitam -  dikisar/ditumbuk
  11. 1/2 sudu besar - lada putih - dikisar / ditumbur
  12. 1@ 2 keping asam jawa
  13. secubit garam (bubuh sikit jer)
  14. Kicap manis (agak2 aje) 
  15. 2 sudu besar kisap pekat (jgn bubuh banyak sangat nanti pahit..ini pun bubuh main agak2 aje)
  16. Sedikit perasa 
  17. 1 1/2 sudu besar gula
  18. 1 pek suun (direndam dulu)
  19. Sedikit air

Cara-cara masakan :-

  1. Panaskan kuali dan apabila minyak dah panas terus masukkan dulu kayu manis+bunga lawang + sup bunjut adabi dan seterusnya masukkan bahan-bahan yang telah dihiris tadi.
  2. Apabila bahan tumis sudah kekuningan, baru masukkan ayam  dan bubuhkan sedikit air- tutup kuali yang ada ayam tadi dengan tutup periuk biarkan sehingga kandungan air didalam kuali nampak likat.
  3. Masukkan asam keping
  4. Masukkan lada hitam + lada putih + gula
  5. Kalau kurang air tambah lagi.
  6. Agak2 ayam tu nak masak barulah dibubuh kicap pekat dan kicap manis -kalau kering tambah sedikit lagi air...
  7. Bubuh sedikit garam dan perasa (jika ada) digaul2 supaya ayam tadi mesra dengan kicap..
  8. Masukkan bawang (yang dipotong bulat2) dan cili 
  9. akhir sekali barulah masukkan suun yang telah direndam agak2 dah kering matikan api.
  10. Masakan ini akan ada rasa manis  dan pedas lada hitam...


Jangan bubuh minyak terlalu banyak masa menumis....(tak elok utk kesihatan)  tapi ucu terlebih sudahh...layan jer la...

8 ulasan:

Kakzakie berkata...

Assalamualaikum Ucu,

Kalau org jawa resepi ini mesti ada masa buat nasi ambeng. Duduk seketul besar atas dulang bersama-sama lauk lain. Ewah.... kakak suka masakan ini.

Ucu Faridah berkata...

Waalaikummussalam....memang betul kak..sekarang ni nasi ambeng pun dah komisel...

Anna Qawina berkata...

aslmkm...lawat Ucu lak..nak tumpang mkn..hihi..ank2 saya suka sgt kalau ayam masak ala2 kicap nih...
huhu..cun2 kek tu..bila la saya nak dapat buat gituw yer..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ucu,anak atie lak versi jawa-melayu..hikhik

Ucu Faridah berkata...

Walaikumussalam anna...dtang la ptg ni..rasenye lagi kot...(kalau dah abis pun akan ku usahakan jugak..)sebenarnye buat2 deko kt kek tu saje2 jer..xde belajar kt klas mana2 pun..cuma blajar kt tenet ni jer @ blog2 orang...jgn la puji2..malu tauuu...yg penting try, test, error...

Ucu Faridah berkata...

Waakumussalam azatie...bestkan ank kita mix ala2 pan asian gitu....teringat mcm artis la pulak...(kah..kah..kah...)

Nava.K berkata...

yummy with plain white rice.

Ucu Faridah berkata...

Nava.k...
Yes , very delicious with plain white rice , i hope u try this receipy

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...