Pages

Rabu, 18 Mei 2011

Mentarang

Tadi bab sarapan ala kadar ajer...Ini pulak menu tengahari  semalam mentarang masak sup. Kawan2 pernah makan mentarang  tak..?kalau yg pernah makan tentu tau ape keenakannye kan.....isinye padat...kalau dulu susah nak dapat dan  musin2 tertentu aje baru ada jual kt pasar...tapi sejak bumi malaysia ni ditimpa tsunami..dah tak kira musim dah..(Ini lah mentarang yg belum dimasak tapi dah dibersihkan)

Kalau di Selangor ni.. di daerah Sabak Bernam maksudnye disepanjang perjalanan dari Sekinchan  ke Sg Besar banyak warung yg menjualnye (maaf la tempat lain ucu x tahu yer..).Dulu sebelum masuk Majalah 3 mentarang ni  harganye tak lah mahal sangat ......tapi bila dah masuk tv n dikomersialkan harga nye melambung2 macam harga petrol....
Mentarang ni juga kalau dibakar rasanye cukup manis....dicicah pulak dengan sambal belacan@ sambal kicap...mak aii...sodapnye..




 resipi utk masak sup mentarang ;

RESEPI MENTARANG SUP
Bahan

1. 1 kg mentarang
2. Bawang merah - dihiris
3. Bawang putih - dihiris
4. Halia - 1 inci
5. 2 btg Serai
6. Asam keping
7. 1 - bunjut Sup  adabi
8. Daun sup
9. Garam

Cara
1. Bersihkan mentarang dengan berus gigi yg dah x digunakan lagi (petua utk senang tanggalkan kekotoran - rendam selama 10 minit dengan 2 sudu besar soda bikarbonat)
2. Masukkan kesemua bahan2 diatas  kedalam periuk tunggu hingga mendidih  (itu dikira dah masaklah tu...)
3. Hidangkan bersama dengan sambal belacan.....selamat mencuba...




6 ulasan:

oteman berkata...

Yang dah pernah rasa mentarang tengok gambar ni pasti telan air liurs

Amie berkata...

assalamualaikum,
kalau balik kg, kak Amie mesti cari mentarang di Sungai Buluh atau di Pantai Remis... sedapnya...kali terakhir makan tahun lepas, raya puasa

Ucu Faridah berkata...

Waalaikumusallam...
hebatlah k.amie siap cari lagi kt pantai...kalau dpt byk, lalu meru singgah2 la antar yer...

idazs berkata...

salam kenal kak, oh saya suka sgt mentarang ni. cumanya kat Kl mmg jarang saya jumpa. gulp! terliur tgk :)

Ucu Faridah berkata...

idazs...nanti sesekali lalu kat kawasan sekinchan boleh la beli..Sekarang ni kat gerai2 dah ada jual mentarang bakar dan goreng tepong... sedapnye

farina berkata...

goreng berlada pon sedap & msak cili api pon sedap ..

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...