Pages

Sabtu, 19 Mei 2012

Laksa Penang



Assalamualaikum wbt......




Bacalah pantun 3 kerat yang tak ada kait mengait tang bunyi ni yer....

atas laksa penang
tengah  bunga melati
bawah sekali  kek

Ok tak pantun tu...kehhh..kehhh


Last buat laksa penang ni raya tahun lepas, masa ucu buat rumah terbuka. Tapi gambar2 ni semua  jangan ingat tahun  lepas punya yer...  ini laksa hujung minggu tadi punya...


Ini petua orang dolu2 kalau setiap kali nak masak ...iaitu baca bismillahiramanirahim...berselawat ke atas Rasul S.A.W dan Surah Al Fatihah....InsyaAllah senang dan sedap....

Diringkaskan seringkas2nya nehhh resipi yang selalu ucu masak...


Resipi Laksa Penang

Bahan-bahan:


Laksa - direbus & ditoskan
  • 1kg ikan kembung - direbus, ambil isi & dikisar.. (airnya jgn buang)
  • 10 tangkai cili kering dikisar  - boleh tambah kalau nk lagi pedas
  • 3 biji bwg merah - dikisar  
  • 3 biji bawang besar - dikisar
  • Belacan ikut suka tapi biasanya guna banyak  - dikisar
  • 2@3 kuntum bunga kantan
  • 5 keping asam gelugur
  • Daun kesom
  • Garam
  • Sedikit perasa
  • Timun -dihiris nipis  
  • Salad -dihiris
  • Telur rebus
  • Limau nipis/nenas
Cara-cara
  1. Didihkan air dan rebus ikan sehingga masak. Angkat dan asingkan tulang ikan, kemudian kisar isi ikan
  2. Campurkan air  rebusan ikan tadi semasa mengisar ikan 
  3. Tapis air rebusan ikan, masukkan bahan kisar, masukkan ikan, asam gelugur, daun kesum, bunga kantan
  4. Kemudian masukkan garam dan perasa - biarkan mendidih seketika
  5. Hidangkan bersama laksa dan bahan sampingan.


Jemput makannnn......


**************************************

Cuci mata kejap yer kawan2....



Bunga melati...


*****************************************

Macam  biasa,

Tempahan dari Regular Customer ...C.Normala untuk kawan2nya (Sek. Keb. Binjai (Meru) yang menyambut birthday pada 18/4/2012...




Manakala kek pelangi ni pulak ditempah oleh orang yang paling banyak berjasa pada taman kami...Pn Kamariah, sempena pertunangan anaknya. Beliua ni tukang urut kat kawasan rumah ucu...jadi majoriti kt taman ni n kawasan2 yang sewaktu dengannya selalu berurut dengannya ...

Okey lah yer..ucu nak balik awal hari ni...
ada appoitment dgn  dot...dot....dot....

Wassalam...




20 ulasan:

kasihredha berkata...

acuuuu
uwaaaaaaaa...nak semangkuk

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam Kak Ucu sha memang suka laksa asam ke penang ke.. memang fav!!

kecur tengok! nakkkkkkk... adehh mana nak cari ni huhuhuu

Putri berkata...

jadi teringin la pulak nk mkn laksa penang tambah otak udang

~~zana@pb~~ berkata...

Nak pantun jgak ni...

Semalam baru sebut
hari ni ucu tayang
ingat nak seciput
ucu kata kirim salam!

Betul ni ucu, smlm baru ckp dgn hubby...

Bicara Kak Noor berkata...

Ucu nak laksa jugak fav akak ni tak jemu makan wlaaupun bermangkok2

Mama Ann berkata...

Mama pun hantu laksa..Tak jemu2.. mama selalu buat..kalau buat sendiri puas makan..Boleh ulang2...best kan..

rahel berkata...

Ucu..Rahel datang bawak pinggan ni..nak isikan dengan laksa pineng..nak kuah laksa byk2 ek..

Nuwairani Ismail berkata...

uwwwwaaaaa! dah lama tak makan laksa penang! nak jugak!

Liza berkata...

pebeert liza tu ucu, alahaiii...

Amie berkata...

Warna kuahnya tu mengancamlah Ucu... nak kata pedas tak pedas... he he heh macamlah dah rasa...

Mas berkata...

sedapnya.... Lama dh x mkn laksa....nk semangkuk besar boleh?

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Ucu...wah sedapnye tgk laksa penang tu...lapo pulak tgk mlm ni...mne nk cri tu ekk...hehe

mama sara nur berkata...

assalam Ucu
ucu ni sampai Penang tak ajak ye he he
sedap tu pekena laksa ni, tak nampak kiri kanan tau he he

MulutPayau berkata...

ucu....nak laksa penang jugak...!!!!!

Masya berkata...

hadoilah lama tak buat alksa ade jugak yg buat.. walaupun ikan kembung 12 ekor jer.. huhuhuhu terliur dibuatnya...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ucuuuu.Klu atie lar kan xpakai cili kering..guna ciliapi,berasap tinge bila mkn.hikhik
Baru mggu lepas buat laksa kat umah adik...dia pon sama xkuat mkn pedas.Isi cili kering gak...

Acik Erna berkata...

ucu..nak kek je..laksa tak pe lah tak dapat pun..h he

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
wah dah lama x makan laksa... terliurnya diana tgk laksa tu akak... sedaaapnya tu... n kek tu pun cantik...

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Ucu..

perghhh kecur tgk laksa penang!!!
mmg blm pernah rasa nie :P

munirah nazari berkata...

Salam kak,nk tya sikit.perlu x ltak bwg pteh dlm kuah laksa?ada sy tgk org letak bwg pteh dlm kuah laksa

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...