Pages

Sabtu, 5 Mei 2012

Jom makan ikan bermandikan Air Asam (mangga) + RVC...boleh ke mcm tu..




Assalamualaikum wbt.....
Salam bahagia dipagi Jumaat.....

Sambungan dari entry ww (rabu) .....dengan berbesar hati ucu suka sesangat dengan komen2 tu.....terima kasih banyak2 ye darling2 semua...dan hari ni ucu nak buat spotchek kat dapur darling2 semua...tunggu tau..

Alkisah dari gambar tu disamping  memang penat ya amat... ditambah lagi dengan bengang + panas satu badan bila line  telekom x boleh guna, bila x boleh guna makanya tenet pun sama2 tak bernyawa, ada ke patut bayar tiap2 bulan punya cun (cover2 padahal ada je tunggakan..hahahha..) kena potong ..buat memalukan umat jah.
Nasibbaik bukan rumah ucu jer kena .... rupenya2 satu taman kena, ada insan yang memang berani maut telah  potong itu wayar telekom yg panjang berjela utk jual kt kedai besi buruk. Sadis betullah insan tu...



Lewat petang semalam dah okey ...setelah menanti dalam kesamaran  ketibaan  kontraktor TM ....3 hari ooooo tak bertenet, rasa macam 3 hari tak mandi jer...hahaha - jgn caya, ini ayat bohong semata2...

Okeylah  kita tinggalkan ceritera sadis tu...
meh... lah kita berlumba telan ayaq liur...
Menu  bila dah tak ingat..
ikan rebus kosong bermandikann air asam@sambal belacan mangga cair


Bagi yang ketandusan nk masak ape utk hari ni ...silalah ingatkan bahan2 n cara2 masakan kat bawah ni ....

Resepi Ikan Rebus Bermandikan Air Asam (Mangga)
Sumber :ucubakery

Bahan Utama 

5@6 ekor ikan kembung - sila bersihkan dan rebus@kukus sekejap
1 biji bawang besar - dihiris halus
1 biji buah tomato - dihiris
Cili padi - ditumbuk
2 inci belacan - dibakar
Air perahan limau kasturi - optional
Mangga muda - dihiris@cincang halus
Garam n perasa

Cara2 :-

Campurkan semua bahan2 diatas kecuali ikan
Bila rasa sudah sekata dan sedap
Silalah tuang air asam tu atas badan ikan rebus
Boleh dihidang





Senangkan...ini pun termasuk dalam menu utk orang diet tau....tapi sayang seribu kali sayang...harap2 boleh mendietkan perut..rupenya makan tak ingat donia....


Kek kat bawah ni pulak diorder oleh Cikgu Normala....untuk suami tercinta...dan ayah tersayang pada anak2..





Terima kasih C.Normala sebab selalu order kat ucu....semoga en. hubby C.Mala dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki ....Amin..

Okeylah ucu nak mamam dulu yer..dah lapar ni....

Wassalam



15 ulasan:

rahel berkata...

Nak Fengsannnn...sedapnya ikan tu..ada mangga lagi..adoii kecur liur tengok..

FRB berkata...

adeh.. sdapnye.. trliur plak

Masya berkata...

hadoiii telan air liur banyak² saya tauuu tgk huhuhuhu....

kasihredha berkata...

berani betul main potong2 wayar..ish2

ikan tu buat kecur air liur dipagi hari

Amie berkata...

Ucu,
tak mo telan air liur... nak telan ikan rebus tu dengan air asam mangganya sekali... ooooo tak cukup seekor, dan 3 ekorrr...baru kenyang!
Memang sadis kisahnya tu... orang sakit jiwa tu ucu... bahaya!

Qasey Honey berkata...

waduhhh Kak Ucu....nmpk sedap sgt lauk ikan tu...kecur tliur dibuatnya...

aku budak klang berkata...

amin...

Liza berkata...

bestnya lauk ikan tu ucu, yg dah kenyang pun rasa lapo balik....hihihihi

♥MAMASYAZA♥ berkata...

memang sedap menu camtu, feveret en. abah, hari2 mkn pun takpe

miloais milo berkata...

aduhai.... terliur sungguh tengok ikan tu!

Mama Ann berkata...

Sedap nya tengok ikan tu ucu..Memang ini lah masakan yang paling mama ngan Ayah suka..Hari2 makan cam ni pun boleh hidup..Ada ulam2 lagi sedap..

Acik Erna berkata...

ucu.kalau ada je cerita mangga..meang sah2 acik terliur..tak boleh tahan ni ucu..

Nuwairani Ismail berkata...

perghhhh! kecur liur dibuatnya bila nampak buah mangga tu...adoi! dah lama tak makan sambal mangga ni

Mamasya berkata...

Salam Ucu.nampak lauk ikan kembong terus dtg dapur Ucu sbbnya sy mmg suka ikan kembang...tambah masak ringkas gini....menyelerakan...

mama sara nur berkata...

assalam Ucu
memang sedap ni ikan kembong ngan air asam he he laju je makan nasi kalu lauk gini kan

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...