Pages

Rabu, 23 Mei 2012

Jom Panjat Pokok Cermai



Assalamualaikum wbt.....

Kalau semalam ucu sibuk mengarut pasal ladang stoberi lah..ladang anggur lah..tapi kali ni real punya pokok.
Cer tengok buah cermai kat bawah ni...banyakkan buahnya...
kalau dulu pokok ni senang sangat nak jumpa kt kampung, tapi sekarang dah semakin pupuskan pokok ni....



Pokok cermai ni pun sebenarnya tak de sapa yang tanam pun (kata abang ipar), mungkin burung yang bawak biji cermai tu dan labuhkan kat belakang rumah. 



Sekarang dah lebih dari 10 tahun pokok tu ada kat situ dengan menghasilkan buah2 yang tersangat banyaknya..
Setiap kali balik kampung (kalau berbuahlah) Pak Su sang pencinta buah2 masam mesti petik dan buat jeruk...





Macam selalu....

Chocolate Mousse Cake (Walnut) lagi...
kali ni diorder oleh Pn Yati dari Puchong...
Sebelum ni pun dia dah pernah order kat ucu utk majlis pertunangan adiknya..


Makcik doakan yang terbaikkkkk utk Auni...selalu senyum, selalu menceriakan keluarga dan semoga menjadi anak yang soleh....Amin.




Terima kasih Pn. Yati....

Okey bai..bai... wassalam.




18 ulasan:

syiela berkata...

betul susah nak jumpa pokok jermai sekarang.dulu kat kg punya la banyak.sayang buah di buang gitu aje kami buat jeruk :)

ainnoraini berkata...

alahai acu kecur plk air liur ni tengok buah cermai tuu..

liemaopurut a.k.a ana berkata...

haaaaaaaaaaaaa....pokok cermai ni sekali pandang dah macam pokok anggur ngehehehe.. tp kan ucu, makin lama, gambar2 yang ucu amiik , makin lawa. suka la.

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Ucu...kak hati2 yer..jgn panjat pokok tu yer..jatuh nti malu kang kengkawan tgk...hihihi...

cantik la kek spanbog tu...rasa mcm nk potong aje..

Kamalia berkata...

ucu,nak buah cermai itu..kalau dapat makan jeruk dia pun sodap jugakkan..

inazamri berkata...

dulu kecik2 dok kg adalah gak jumpa pokok cermai ni.skrg tak lg.time raya2 pasti buat jeruk

miloais milo berkata...

jeruk cermai - iols tak berapa makan - sebab masam... dok tahan - nanti gastrik...

tapi kek itu - tak dak hal nak makan...
hik hik hik

~~zana@pb~~ berkata...

Buah cermai pulak dah......buat kecur org je ucu ni. Takde hingin nak angkutnya balik...tp kalau dkt, nk jg ngulur tgn..
Pokok cermai tu, bila ada bdk2 kena chicken pok, baru la ada org cari.

Mama Ann berkata...

Ucu..Teringat semasa mama kecik2 dulu buah cermai ni banyak kat belakang umah..Lebat pula tu..Kami adik beradik buat jeruk..sedap...Masa tu Arwah bapa mama bekerja di Langkawi..Dia selalu tolong ambil kan sbb pokok tinggi..

Adry@Daun berkata...

As salam,
Pkk cermai kalo blh jgn dipanjat sbb dahannya rapuh. Mudah patah jika beban berat. Kat rmh saya ada tiga pkk cermai yg sdg berbuah lebat skrg. Buat jeruk mmg sedap.

Acik Erna berkata...

salam ucu..meleleh air liur ni..cermai tu sedap..tumbuk nagn cili api dan garam..makan..

Nuwairani Ismail berkata...

Ya Allah...Nani dah terbanyang2 jeruk cermai! sedapnya! kalau ucu buat, pos kat nani sebotol ye!

kasihredha berkata...

tengok pun air liur dah bertakung...banyaknya buahhhh...besar pulak tu. Akak dulu suka tumbuk cermai ni dengan gula merah, garam dan cili...masam2 manis +pedas...perrgggghhh sedapppp
pastu ulang alik ke toilet...hihi

Bicara Kak Noor berkata...

salam Ucu aduiii terliur nya tengok cermai tu macam2 leh buat sambal ke jeruk ke meleleh dah ni ucu hehee

rahel berkata...

Eeeee..jangan panjat pokok..nanti terjatuh..

rATu kEBaYA berkata...

susah nak cari dah sekarang buah cermai... kalau makan dengan kicap cili sedap ni..

Masya berkata...

banyaknya buah cermai tu.... mesti sedapkan kalau buat jerukk....

Diana @ Melley Mey berkata...

Buah cermai tu byk kenangan buat diri diana.. Hhehee.. Lamanya x nampak buah nie kat sini... Kalu x silap diana kali terakhir diana nampak buah nie sejak daughter kecil lg... Dah belasan tahun dah x jumpa buah nie... Mungkin ada tp diana jer x nampak.. Huhu... Sedap buah nie kalu d buat jeruk kan akak..

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...