Pages

Isnin, 19 Mac 2012

Sawi + bebola ikan + ikan kering



Assalamualaikum wbt........

Menu kat bawah ni pun dah membolehkan ucu menambah KG....hahaha..ingat nk diet saing anak no.2 (si angah) tapi bila suap punya suap..nasi makin kurang kt pinggan, tapi mcm ada rasa bersalah pulak kalau basuh tangan awal2 ahhh tambah lah lagi sesenduk, 2 senduk nasi.....alang2 makan biar sampai kenyang terbongkang...hahaha...




Usah diikut cara diet diatas tu ...itu namanya diet YOYO (bkn berat badan mcm yoyo - senang nak turun senang nak naik)....tapi istilah paling soheh......kejap nk diet, kejap nak melantak....keh..keh..




Nak tau jugak ke resepinya....



Neh... resepi yang paling praktikal utk org berdiet atau lebih tepat lagi ....."itu ajer sayur yang ada kt dalam peti ais aku hari ni.."

Resipi Sawi Masak Air + bebola ikan

Bahan-bahan ;

Sayur sawi - ikut banyak mana 
Sedikit ikan bilis - dibasuh bersih
Bawang merah -dihiris
Bawang putih - dihiris
Lobak - dihiris/potong ikut kreatifivi puan2 ye
Bebola ikan 
Garam

Cara Masak :-

Masak air didalam periuk dan masukkan bawang yg telah dihiris bersama ikan bilis
Apabila telah mendidih masukkan semua bahan2 (sayur) berserta garam
Bila semua sayur telah empuk dan rasa sekata,  matikan api
Dan bolehlah dihidang...



Ikan kering talang ni yg menggugat iman ucu kot....atau... 





Bila pekena dengan sambal belacan...memang makan tak berenti punya lah..ini  nak salahkan siapa.....
tukang masak kah... atau 
tukang makan yg kekonon nak berdiet....???

Okey...bai..bai...

- ucu nk lunch dulu..perut jgn kasi kosong nanti kerja  x produktif....katanya lah.. -

Wassalam....





13 ulasan:

Qasey Honey berkata...

asslm kak...tghri gini kalu tgk menu mcmni ni...mmg la myelerakan...ala ala kampung gitewww...sedap

hidayah berkata...

nampak menyelerakan...
mesti nak cuba nih..
:)

miloais milo berkata...

ohhhh ikan kering - peberet iols ni...
kalo iosl pun - konpem makan bertambah2 ni...

Liza berkata...

pergghhhh ucu...dah menitik ayaq liuq Liza ni....hihihii

Amie berkata...

Ucu,
diet begini memang sesuai untuk kak Amie... nak makan sini ye Ucu, dah duduk bersila ni...tunggu mangkuk basuh tangan aje ni..

Kamalia berkata...

ucu..sedapnya.makan ngan nasi paneh2 memang konpem bertambah ni..
saya nak fishballs banyak2..rindu sungguh dgn fishballs ni ha..

Acik Erna berkata...

ucu..setuju..perut perlu disi dulu..baru ada tenaga nak buat kerja.he he

izahdaut berkata...

clear nyer gambar kak amie ni. suke nengoknya. sedp nyer ikan kering tu. lamaaa tak makan

Cik Tie@Akak berkata...

tambah tambah kalo ada sambal belacan..ppeerrghh

rahel berkata...

Ucu,jangan ini macam bah..gue tak tahan tengok sayur bening +++ ikan kering tu..adoii..habis lagi nasik satu periuk klu jumpa ni..

umiyumi berkata...

salam Ucu, rasa mcm nak ratah sayur dan hirup kuahnya tu. tgh2 malam ni dah jd lapar pulak :D

umiyumi berkata...

salam Ucu, rasa mcm nak ratah sayur dan hirup kuahnya tu. tgh2 malam ni dah jd lapar pulak :D

kasihredha berkata...

ikan masin tu yg paling akak berkenan :)

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...