Pages

Selasa, 27 Mac 2012

Pulut Serawa Durian




Assalamualaikum wbt......

Gelak ucu baca komen kawan2 pasal anak ulat bulu kat enty hari Ahad tu.
Sebenarnya, secara kebetulan ucu dgn akid tengah petik limau kasturi belakang rumah, tetiba akid nampak ulat2 tu..tujuan asal memang nak buang sebab  pokok limau ucu ni selalu diserang dengan makbapak ulat bulu...
dan nak dijadikan cerita, masa tu Pak Su tengah pegang camera nak snap satu benda (dah x ingat gambar ape) terus ucu minta dia tolong snapkn anak ulat tu..
mula2 Paksu buat dotno jer....tapi biasalah binik dia ni kan jenis memaksa...
dan akhirnya terbukti...kreatif kan binik dia punya paksaan...hahaha..
 kami laki bini punya banyak hobi yang sama..antaranya suka tangkap gambar, walaupun x sepandai, x kreatif , secantik gambar dari blogger2 yg mengetop macam, diana (melleymey), rahel, k.ita (masam manis)apatah lagi kalau nak dibandingkan dengan gambar2 dari K.Ct Delima  jauh sesangat...
tapi boleh lah sikit2 (saja nak kembang hidung sekejap...boleh nooo..)  



Dah tengok pulut serawa durian kat atas tu...? 
Sekarang kat tempat ucu  ni dah mula ada orang jual buah durian tepi jalan  (depan  Masjid Meru)..tapi baru satu tempat jer..
Jadi kesimpulannya, tertunai lah sudah anak tekak nk makan pulut  serawa durian kali ni.



Resipinya simple ajer....macam ni..

Resipi Serawa Durian

1 biji durian  
1 biji kelapa@santan
Gula - 3 senduk
Secubit garam
Air - jika perlu sahaja

Cara masak

Satukan semua bahan2 diatas dalam periuk, masaklah sehingga mendidih dan pekat
Tutup api dan sedialah untuk dihidang


Cara masak pulut pulak...ucu buat macam masak nasi ajer (arwah mak n kakak yg ajar) sonang sangat...tak payah kukus2 ...

Resepi Masak Pulut

Bahan :

2 cawan beras pulut - dibasuh bersih2
2 cawan air
Secubit garam

Cara-cara;

  1. Basuh beras pulut bersih, masukkan semua bahan  dalam rice cooker
  2. Setelah mendidih gaulkan nasi pulut tadi supaya  tak berkerak, kemudian biarkan sehingga masak




Kesimpulan nya ...
resipi kali ni semua bahan2 dicampurkan@ disatukan dalam periuk dan dimasak, sudah mendapat satu hidangan yang betul2 enak... senangkan..

Okey bai..bai...


Wassalam







15 ulasan:

miloais milo berkata...

wow! nampak sedap lah ucu...
dan iols yakin - memang sedap

my peberet buah durian ni...
makan ngan pulut santan aje punssedap kan???

Wani berkata...

salam ucu bestnya pulut serawa durian lama dah tak makan ... aik buah durian dah jual ke .. pokok durian belakang rumah wani ni baru nak berbunga hihi

Acik Erna berkata...

sedapnya ucu..nak buat jugak la..durioan pun tak susah cari sekarang ni kan..

KakAsma berkata...

Salam Ucu,
selalu jumpa kat Fb..tapi tak pernah sampai sini..datang dari umah LIa mama tomei nie..sebab namapk pulut ciciah derian..sedap tu...
mmg betul masak pulut cam masak nasi senang ajerkan...

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Ucu...tliur tgk serawa durian tu...sedapnya kalu dpt mkn skali...terbau spi sni tau...hehehe

izahdaut berkata...

hari tu nampak kak amie buat pulut, hari ni ada pulut ngans erawa kat blog ucu pulak. fuhhh sedapnyaa.. lama benor tak makan pulut.

kat kampung pun, pokok limau mmg sllu kene serang ngan ulat. ulat nyer beso2 gitu la. saya nengok pun serammm.. hehe

Mama Ann berkata...

Huish..sedap nya..lama mama tk makan pulut ngan serawa durian..tak bleh jadi ni..Nk suruh Ayah pegi cari durian..terasa duduk d mulut dah ni...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu..sedapnyaaaaaaaa!!sikit lg atie dtg balik bwk mangkuk ya nk tapau pulut deroyan tu.
Terima kasih atas ucapan tuk adik atie ya.Aminnn
Xjadi pergi sabtu lepas..ada org kawen.Xder rezeki nk negok Ustaz Don secara LIVE...tgk jer la kat TV Hijrah setiap pg..:D

mama sara nur berkata...

aduh aduh pulut serawa duyan, Ucu bikin kecur airliur ni
Ucu cicah roti pun sodap kan he he tak sabar bln mei nk blk kg makan duyan banyak2 he he

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

As Salam Ucu :)

sedap betul pulut & serawa derian..anak2 pun mmg suka mkn nie..

nuwairani ismail berkata...

arghhhh! telan liur lagi! seb baik sempat buat masa durian tengah banyak hari tu...puas hati makan banyak2...

kasihredha berkata...

akak panggil pengat durian...memang sedap :)

MulutPayau berkata...

sedapnya...dah lama tak pekena durian.....

Kamalia berkata...

ucu..sobs!nak serawa derian jugak..
saya ni bukanla peminat sangat pun,tp disebabkan dah lama tak makan tu yg nmpk terliur sangat ni..
psstt..bagusla ucu punya paksaan,nak jugak paksu nya tlg ambikkan gambarkan..auwww..manja gitu.:)

Syuhada berkata...

Yeah...pebret neh..lama x makan.. terlioq abeh haih....

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...