Pages

Khamis, 15 Mac 2012

Gulai nenes ikan kering & tamban goreng





Assalamualaikum wbt...........

Dah tak ingat bila masak lauk ni.....sebab asyik mem'baking' ..sian dia. 
Jangan marah ye..sebab menu kali ni menu kolestrol...

Jadi kita terus ajelah ye ke resepi...ini cara ucu masak tak tahu lah orang lain pulak..lain orang lain caranya 



Resepi Gulai Nenas Ikan Kering



Bahan-bahan 
  1. 1 biji nenas - dibersihkan
  2. Ikan kering talang - dibersihkan n rendam 1/2 jam
  3. 3biji bawang besar -dikisar
  4. 1 1/2 inci kunyit hidup -dikisar
  5. 5 tangkai cili padi - dikisar
  6. Sedikit ikan bilis - dikisar
  7. 2 btg serai - diketuk
  8. 1 biji kelapa - asingkan santan pekat n cair
  9. Garam secukup rasa
  10. Sedikit perasa





Cara-cara
  1. Masukkan santan cair kedalam periuk
  2. Campurkan bahan2 yg telah dikisar dan serai  ke dalam periuk tadi
  3. Masak sehingga mendidih
  4. Masukkan pula ikan masin yang telah direndam  - biarkan sehingga mendidih
  5. Masukkan nenas yg telah dipotong - masak sehingga empuk
  6. Kemudian masukkan pula santan pekat - sentiasa dikacau supaya tidak pecah santan
  7. Tambahkan garam n sedikit serbuk perasa
  8. Apabila sudah mendidih dan rasa sudah sekata barulah matikan api 
  9. Dan bolehlah dihidang..




Disamping gulai tu...ikan kering tamban goreng bersama bawang, cili padi pun ucu sediakan buat membuka selera....cara dgn bahan tak payahlah ucu tuliskan...sama jer. Cuma ucu perahkan limau kasturi dan siramkan lada sulah@putih. Lauk ni memang fav Pak Su n ucu...



Pada para ibu2 yang kebuntuan idea...jangan segan2..masaklah lauk ni...ayat promok..hahaha..x kuasa u..

ok lah bai..bai...






20 ulasan:

~Mr. Cool & Cik Kepoh~ berkata...

Salam..
Melawat Followers Mr Coll & Mrs Kepoh..Selamat majujaya

steffany daph berkata...

nyum3.ikan kering, kalo campur dgn goreng bawang dan cili sedap. :D berselera.

ibh berkata...

Aslmkm kak.
Menu mcm ni la yg makan laju tu. Hadoii..sedapnya lah

miloais milo berkata...

wahhhhhhhhh!~ ni memang berselera makan lauk camni...
sib baik lah iols baru lepas lunch...
kalo tak - konpem dah menitik2 air liur ni!
ekekekekeke

rATu kEBaYA berkata...

dua2 ni faveret saya ucu.. ikan tamban tu makan dgn nasi kosong curah kicap.. wah.. mmg kenalah..

ainnoraini berkata...

mmg lauk kegemaran kite ni acu..kalau berjiran mahu ain datang rumah acu mintak sepiring...

Amie berkata...

Ucu...
ikan tamban kering tu yang macam ikan bilis tu ke... kalau itu memanglah kakak suka sangat, masa kecik2 dulu itulah menu harian kami.... dengan lobak asin.

rahel berkata...

Wallawwe..nak singgah makan la Ucu..ada lagi k gulai nenes ikan koring tu...adoii..ngeces dah ni.

Qasey Honey berkata...

mmg terbaik la menu tu semua...lauk mcm ni la yg buat kita berulang makan kan...nyummmm2

zul permatang badak berkata...

sedap tu....alamak terliur pula...

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Wah , sedap ni Ucu. Tak cukup sepinggan nasi ni. Mesti nak kena tambah.

kasihredha berkata...

ikan tamban tu dah lama x makan...sedapnya

Mama Ann berkata...

Sedap nya ucu..mama suka gulai nenas ngan ikan kering tu..Ikan tamban masin tu pun my peberet..Tk cukup sepinggan nasi ni..

Mamasya berkata...

Aslmkum Ucu.apa kabar?
Dua2 tu favorit lauk sy...tak da lauk lainpun tak pa.rasa nak makan sama2 dg Ucu boleh...hi...hi..

Cendana Kasih berkata...

pergh...tak tahan tgk..sedapnyer...

huhuhu...dah4 ari tak makan nasi...cian tak kat saya ??

mama sara nur berkata...

assalam Ucu
ni menu masa kenduri anak buah kawen sabtu lepas he he memang sedap kan, tamban goreng pun suker, letak bawang lebih2 + cili padi fuhhh nasi panas lak tu memang laju je ni sy makan he he

MulutPayau berkata...

aduhhhh Ucu....tak tahan tgk gulai tu....mmng terliur betul...

Sue @ Nenie berkata...

Salam..emmm kedua-dua pun lauk pauk kegemaran..sedap dimakan bersama nasi putih....

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

terliur kak...hihi

Masya berkata...

tamban goreng.. suke sgt makan dgn bubur tau.. nyum²....

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...