Pages

Rabu, 11 Januari 2012

Nasi Goreng Nostalgia.....




Assalamualaikum wbt....
Salam sejahtera....

Hari ucu hidangkan nasi goreng bujang..tapi yang masak ni mak orang, maksud  bujang tu.. tak de lah kt nasi tu  udang, sotong, ayam. Jadi untuk membangkit selera makan  ucu gorengkan lah anak ikan sepat kering sebagai lauk tambahan. 


Ikan ni didatangkan khas dari Seberang Perak tau (kakak ucu tu yang bawak). Kalau dulu harga ikan ini sekilo hanya dalam RM 10.00 tapi sekarang dah dekat RM 30 sekilo. Tapi selalunya ucu dapat free aje sebab kakanda ucu ni memang rajin belikan adik bongsu dia ni..kakak sayang adik lah katakan....hahaha..


Ucu teringat masa kecik2 dulu...kami sekeluarga selalu ber'breakfast' dgn nasi goreng ni..kiranya ini nasi goreng nostalgia lah...makan pulak tu kat batas2 sawah..ppeeehhhhh berselera betul siap bertambah2 lagi,  macam orang penat angkat benih padi je gayanya.
Masa tu  (tahun 80an) mana ada mesin padi utk tabur benih, tanam pun guna kuku kambing (cara tradisional). ...padahal   penat main air kt bendang...

Ini dia Kuku Kambing  - ehsan google
Jarak antara rumah (kpg - Pasir Panjang) dengan sawah ni (Parit 4 Timur, Sg.Besar) agak jauh jugaklah, jadi hanya sesekali sahaja ucu akan ke bendang... bila lihat sawah luas terbentang depan mata..tiba2 rasa sayu, hiba pasti akan menerjah ke lubuk hati ini...
iye lah tempat jatuh lagi dikenang...ini kan pulak tempat berkubang.....hihihi..

Dan sekarang sawah kami (peninggalan arwah ibu dan ayah)  diusahakan oleh abang ucu dikampung...



Kali ni ucu tak nak bagi resepi nasi goreng bujang ni...tapi ucu nak bagi resipi n cara macamana nak goreng ikan sepat  kering ni. Ada sapa2 yang x reti nak goreng ...? meh ucu tunjukkan bahan n cara2nya :- 

Resepi Ikan Goreng  Anak Sepat 

Bahan-bahan : 

Beberapa ekor anak ikan sepat - dibasuh bersih2 
Sedikit minyak untuk menggoreng
Limau kasturi -  


Cara-cara :

Panaskan minyak dan kemudian masukan ikan tadi - api jgn terlalu kuat, ikan mudah hangit.
Bila sudah masak, letak ikan dipiring kemudian perahkan limau kasturi
Dah boleh dimakan
Senangkan.....hihihi..



 Sesekali ikan kering ni dimakan dengan pulut pun sedap.....jemput telan air liur..




Jemput tengok...

Okey ucu jalan dulu...by..by...Wassalam..





5 ulasan:

Liza berkata...

ucu...xkisahlah nasi grg bujang ke, nasi grg mak dara ke, semua Liza suka...hihihihi

rahel berkata...

Ucu...kalau nasi goreng mcm ni tambah ikan sepat tu...memang sedap betul..mau mkn banyak gue..

Amie berkata...

aduh Ucu cayanggg! mana dapat ikan sepat kecik2 tu...sedapnya! Teringat kak Amie masa di kampung Bukit Hijau... goreng sepat kering (cari ronggeng punya), makan dengan urap kerabu pucuk paku dan togeh...adeeeeh!

Zaitun berkata...

Salam ziarah

Masa arwah mak mertua kak Zai ada selalu juga makan ikan sepat ni.

Cahaya Hidup berkata...

errrmm,ini memang nasi goreng lagenda.even nasi goreng kosong,tapi dpt makan dengan ikan sepat kering,ikan pekasam ke,memang sedaap..... rindu mak masak....

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...