Pages

Rabu, 25 Januari 2012

Macaroni Ketam



Assalamualaikum wbt..........

Selamat bertugas kembali.....kalau lah cuti ni boleh sambung  lagi oohhh alangkah indahnya doniaku hari ini...

Okeylah jangan asyik nak bercuti2an...meh kita sarapan dengan macaroni ketam ...lagi bagus, kenyang jugak perut yang memang dah berkeroncong ni...


Nama mesti bagi gempak..padahal isinya cuma ketam instant...
kesimpulannya..macaroni goreng isi ketam, itu aje...

Meh la sapa2 yang nak merasa boleh ikut resipi yg simple ni...

Resipi Macaroni Goreng Ketam
Sumber : ucubakery.blogspot.com


Bahan-Bahan 

  • 500gm macaroni
  • 200gm daging cincang 
  • 2 biji bawang besar - dipotong dadu
  • 4 ulas bawang putih - dicincang halus
  • 1 kiub pati ayam
  • 5sb cili kisar
  • 5sb sos spaghetti - ucu guna prego saja
  • Isi ketam - ikut banyak mana yg diperlukan
  • Sedikit garam
  • Air jika perlu
  • Daun sup  dan daun bawang

Cara-cara

  • Rebus macaroni sehingga lembut campurkan sedikit minyak, apabila sudah empuk angkat dan toskan kemudian siram dgn air dan campurkan sedikit dengan minyak
  • Panaskan minyak dan masukkan  bawang putih dan bawang besar, masak sehingga layu@ kekuningan
  • Masukkan daging cincang masak sehingga keperangan - digaul selalu
  • Selepas itu masukkan cili kisar, sos spaghetti dan kiub ayam - sentiasa digaul dan kacau rata
  • Masukkan isi ketam, sedikit garam
  • Apabila sudah nampak sebati,bolehlah masukkan macaroni tadi  dan  pastikan semuanya sudah mesra bolehlah diangkat dan dihidangkan
  • Taburkan daun sup dan daun bawang - ucu tak letak pun




Masih lagi dengan bahan instant...gandingan yang mantop, nescafe 2+1 instant jugak mari...tinggal bubuh air panas jah...biar bagi suam gitu baru minum ye.....jgn ikut kat iklan tv tu ....berasap2 terus pi minum...kang ada lidah yg terbakar...hahaha..



Akhir kata ..meh lah bersarapan......

Wassalam..



32 ulasan:

Kamalia berkata...

kahkah..kang terbakar lidah,seminggu makan tak dapat merasa..ok,nanti sy tiru resipi ni..

Cho Zila berkata...

sedap.. sedap.. leh cuba... anak2 suka sangatni...

♥MAMASYAZA♥ berkata...

memang sedap sgt kalo buat makaroni camni. anak2 saya pun suka

Ida,Japan berkata...

slm ucu..apa khabar? sebelum tu ida nk ucapkan tahniah, ida ada terbaca blog saper yer hari tu,alamak lupa dh.. letak n3 pasal ucu kt Majalah...majalah rasa ye ucu....semoga terus maju dan rezeki bertambah2 ye ucu..mlm tadi ida pun msk macaroni..sbb dh abis idea nk msk apa

Acik Erna berkata...

sedapnya sarapan ucu hari ni..makaroni..tengok gambar pun dah teringin dah..

umiyumi berkata...

Salam Ucu.. tgk crab stick ni terus rindu kat steamboat. sini kalau ada pun tak berani nak beli lah :p

Sugar 'n' Spice berkata...

salam kak ucu n salam ukhwah daari saya.... terima kasih atas kunjungan ke dapor kecil saya tuuu...

wahhh....sedapnyerr...x penah lg pi beli macarni cenggini....terbaekkkk...

Mama Ann berkata...

Terima kasih karana sudi add mama..sedap nampak macaroni tu..tambah2 bubuh isi ketam..nanti mama bleh try..

ady berkata...

as-salam Ucu
wahh Ucu npk menyelerakan macaroni ketam tu..tengok je dah berselera..

MulutPayau berkata...

amboiiii Ucu..bersarapan ngan makaroni ketam ya...jelesss jugak ni..tak pe, pagi esok kita akan buat..(opssss.. mau ambik rsepinya ya)

rahel berkata...

Ucu,Rahel suka gak buat macaroni goreng ni..sedap buat sarapan kan..semalam pun goreng jejari ketam jugak tp takde macaroninya..hehe..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

suke ketam masak lomak cili api...nyummy :)

eita berkata...

sedap..sedap..

izahdaut berkata...

assalamualaikum ucu..
lama dah tak buat pasta gini. anak2 suke cume kena kurang pedas aje.. memang kena buat asing untuk diorang. sebab bapak pulak suke pedas berdesing. hehe..terliur pulak nengokkan ucu nyer pasta ni

misshannajr berkata...

nampak sedap la ucu..trs lapor hahaha..

mama hani berkata...

nak cuba...nak cuba....

Ucu Faridah berkata...

@Kamalia
gelak ye ko lia...

Ucu Faridah berkata...

@Cho Zila
kalau mcm tu kena masak slalu..biar diorang jemu...

Ucu Faridah berkata...

@♥MAMASYAZA♥
budak2 zaman skrang dah x nak dah mkn lempeng depa dok pakat makanan omputih pulak...masak jgn x masak..

Ucu Faridah berkata...

@Ida,Japan
Mualaikumussalam ida...
terima kasih atas ucapan tu..dan terima kasih sekali lagi doakan yg terbaik utk ucu bakery...
Ucu juga doakan ida sentiasa sukses dgn kek2 yg mengoda iman tu ..

Ucu Faridah berkata...

@Acik Erna
itu baru gambar acik...rasa belum tentu lagi...hihihi..malu i..

Ucu Faridah berkata...

@umiyumi
tak pe la umi..nanti kalau blk m'sia mkn puas2 ye....

Ucu Faridah berkata...

@Sugar 'n' Spice
sama2 lah kita kunjung mengunjungi..lagipun kan skarang ni time raya...raya cina ye bkn raya melayu..hahaha...

Ucu Faridah berkata...

@Mama Ann
kalau byk modal ($$$$) nak bubuh segala hidupan laut pun boleh mama ann...hahaha..selamat mencuba..

Ucu Faridah berkata...

@ady
alamak a.ady..segan lah pulak tertayang macaroni togel tanpa hiasan mcm a.ady punya...

Ucu Faridah berkata...

@MulutPayau
tapi Mp x blh makan sotong kan..jadi kena hati2 takut nanti alergi susahkan en husband pulak..kesimpulannya masak ajelah macaroni kosong...janji kenyang..

Ucu Faridah berkata...

@rahel
mmg sedap mkn j/ketam tu..tapi kt rmh ucu ni rakyat ramai..jadi kenalah dicampurkan dlm masakan..kalau tidak ada yg jadi tarzan kt rumah..hahaha..

mimie@Sugar 'n' Spice berkata...

Kak Ucu...thx sudi singgah kt teratak dapo sy yg x seberapa ituu....

nampak sedap laa macaroni akk nih...x penah beli yg cenggini...

Wahhhh...sedap2 n macam bau ado kt sini....hihihih

Ucu Faridah berkata...

@Nur Hawa Mohd Zin
ucu suka jugak mkn ketam lemak cili api tapi yg plg mlas nak kopek kulit..bercinta..

Ucu Faridah berkata...

@eita
bismillahirahmanirahim.....

aku budak klang berkata...

nanti boleh cuba ni...ehmmm sedapnya

Nurul Alianis berkata...

menarik & senang utk dimasak.. thanx ucu!

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...