Pages

Khamis, 19 Januari 2012

Lokan Goreng Serai


Assalamualaikum wbt.......

Dah tengahari rupenya..tak perasan pulak sebab masuk2 opis tadi terus bereskan semua kerja dan sekarang ni nak berlipur2 pulak (w/pun kerja opis x pernah surut )

Kali ini ucu nak tunjuk satu lauk dari spesis makananan laut..lokan.  Entah kenapa hari tu (cuti awal tahun) ucu pegi pasar borang kelang ternampak benda alah ni..tergerak nak masak terus beli sampai 2kg. 2 kg tu bukanlah banyak mana adalah dalam 30 ketul kot...harap kulit je berat lokan ni. 


Semuanya dari pertama kali...pertama kali beli, pertama kali basuh, pertama kali masak dan akhir sekali pertama kali makan....

Disebabkan semua pertama kali ..jadi ucu tak tahu mcm mana nak basuh bagi bersih dia punya cengkerang..sampai ucu berus dengan berus dawai, tak cukup dgn berus dawai ucu kikis dgn pisau...lenguh kaki berdiri kt singki...ada sapa2 yg tahu petua@cara nak bersihkan benda ni tak...?
Cuma tak perlu tunjuk macam mana nak makan jer..itu semua bisa diatur.....hahahaha

Ucu buat masak goreng serai jer...meh ucu bagi resipinya..salin ye cik adik2..kalau mak2 tak payah salin buat habis dakwat jer, ..hihihi


harap kulit je besar isi cinonet...hahaha..
Resepi Lokan Goreng Serai
Sumber : ucubakery.blogspot.com


Bahan-bahan

  • Lokan - dibersihkan dahulu
  • 3 biji bawang merah
  • 1 biji bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 3 inci halia
  • 4 batang serai
  • 10 tangkai Cili padi 
  • Garam
  • Asam keping@gelugur
  •  Minyak utk menumis



Cara-cara

  • Hiris semua bahan diatas kecuali lokan
  • Panaskan minyak dan masukkan semua bahan hirisan tadi sehingga naik bau.
  • Kemudian masukkan lokan dan tutup periuk/kuali
  • Masukkan garam, asam keping dan masak sehingga mengelegak dan bila kulit lokan banyak terbuka itu tandanya lokan sudah masak (lebih kurang 15-20 minit) 



Okeylah ucu stop dulu..nak pegi lunch.....
selamat menjamu..kalau makan tu ingat2 lah orang tersayang.....
kalau tercekik cepat2 minum air...ayat pesanan ni.

Wassalam...





13 ulasan:

Amie berkata...

awatlah sampai berus memberus cengkerang lokan tu Ucu... untungnya di sini lokan yang kami jumpa baik korek sendiri atau beli di pasar, semuanya bersih....:)

aku budak klang berkata...

waduh2 enaknya...

Masya berkata...

lokan saya pun tak tau ucu mmg x pernah beli, tapi kalau kerang taulah basuh guna daun serai pusing²kan dia buat macam sanggull.. masukkan kerang letak air dan pusing²kan/ramas² kat kerang td (ucu paham ke.. ayat kt ni..) huhuhuhu

miloais milo berkata...

clamp - penah makan
sedap juga ucu

liemaopurut a.k.a ana berkata...

sedapnye ucu..tapi kan isi dia kecik sangat kan.harap cengkerang ajer besau.teringin jugak nak cari lokan ni kat kuala selangor...kata orang kat sana segar2...

ainnoraini berkata...

saya tak makan..tapi anak2 suka sangat...

Acik Erna berkata...

ucu..keciknya isi dia..mesti tak puas makan tu..
acik tak pernah beli dan tak pernah makan..jadi tak dapat la nak bagi tau ucu camana nak membersihkannya.

Kamalia berkata...

ekeke..kelakarla ucu nih..ntah,selalunya kat sini beli yg dah takde cengkerang tu...hehe,bestkan.

kasihredha berkata...

sedap ratah cam gitu je ni

Liza berkata...

salam ucu...peberet liza ni...tp dah lama xjumpa benda alah ni....kat mana ucu beli, meh kirim sikit...

cik cek berkata...

Ucu....nak makan lokan...nak makan lokan...lama dah tak makan...

rahel berkata...

Ucu,sedapnya kuahnya tu dihirup.pedas2 pulak tu..

umiyumi berkata...

balik ni kena pulun makan seafood fresh puas2.. :)

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...