Pages

Khamis, 12 Januari 2012

Kaki Ayam Spicy



Assalamualaikum wbt.......

Ada sapa2 yang suka makan kaki ayam..? atau ceker dalam bahasa ibunda Pak Su.
Dolu2 langsung tak reti makan, kalau beli sekor ayam mesti ucu buang kakinya..melainkan kalau nak buat sup atau soto baru lah kaki tu diambil buat bumbu...
Kadang2 bila masak ayam berempah ucu masukkan jugak...tapi hanya Pak Su yang ratah, entah macam mana satu hari tu tengok dia makan macam sedap jer ucu pon cuba2 lah makan....


Dek kerana cuba2 makan tu lah, sekarang dah jadi ketagih, pantang nampak kaki ayam yg tengah berjalan tu,  terus je nak beli,  pernah sekali tu beli  sampai 2 kg (batak sangat....). 



Ini resipi yang selalu ucu masak...
Resipi Kaki Ayam Spicy (berempah)
Inspirasi : ucubakery.blogspot.com


Bahan-bahan 
  •  1kg kaki ayam - dibasuh bersih2 dgn limau, dipotong2 dan  buang tapaknya
  • 2 labu bawang putih - dikisar
  • 5 inci halia - dikisar
  • 3 inci lengkuas - dikisar
  • 4 inci kunyit hidup - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • Daun kari @ daun pandan - x letak pun
  • 2 sudu cili kisar - ikut kepedasan yg diinginkan
  • 3 sudu besar rempah kari - tak kisah brand apa
  • Garam
  • 2 sudu serbuk kunyit
  • Minyak untuk menggoreng



Cara-cara :-

  • Dikisar semua bahan
  • Masukkan kedalam bekas yang ada kaki ayam
  • Perap bersama daun kari selama 1/2 jam atau lebih
  • Kemudian goreng dengan minyak yang banyak
  • Dah boleh dihidang






**  masa menggoreng ni pastikan kuali ditutup, lagi senang kalau masak dalam periuk, sebab nanti akan meletup2 minyak panas@ kaki ayam ni.


** rasanya agak liat2 lah..tapi kalau nak sedap.. kaki ayam yang sudah dimasak sup, pastu buat goreng macam ni, kulit dia lagi lembut n lagi sedap...kalau tak caya cuba masak...





Masa tangkap gambar ni  betul2 baru angkat dari kuali jam 1.30 tgh, takut terlupa nak snap..hihihi.. 

Tapi setakat ni anak2 ucu tak berapa pandai makan lauk ni,  jadi ibu dengan ayahnya lah yang melantak tak ingat donia...diorang cuma ambik serbuknya. 
Ibunya ni pun tak lah kejam sangat...ada lah  jugak ucu masakan daging ayamnya sekali....


Okey lah ...
Wassalam..





17 ulasan:

Amie berkata...

Ucu...
kak Amie yang pertama sampai, mesti masih panas ceker ayamnya, nak mesyuarat 12 tengahari ni, makan dulu ceker di sini.... nyum nyummm..

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Sedapnye...
menggoda sungguh..terus lapar perut ni tgk.. :)

ainnoraini berkata...

boleh try ni acu..
selalu ain masak buat sup jer..

Shiela Latif berkata...

memang meletopsss...sedap tuu

Cendana Kasih berkata...

haaaa...dah dapat satu lagi respi...TQ....akan dicuba...

cik cek berkata...

waaaa....ada ceker ayam kat sini...sedap ni ucu...tapaukan tuk kak cek sikit...boleh ratah2 sambil tgk tv nanti...heeee...:)

Kamalia berkata...

haha..sib baik akak tak ambik kaki ayam yang tengah berjalan tu ye, kot tak mesti sume ayam takut dengan akak..
suami saya suka kaki ayam ni..saya?tak boleh nak makan..:)

intan_blur berkata...

salam kenal ucu bakery..
rupenye sye x slah singgah blog nih..
blog masakan...wooowwww..sgt teruja..!!!

intan follow sini

JunAina berkata...

Kalau kat kat tempat Aina di Perlis kaki ayam goreng ni banyak jual kat pasar malam. Kadang2 mak pun buat kerabu kaki ayam. Kiranya kaki ayam punya value dah naik le sekarang ni.

miloais milo berkata...

errr.... iols sekeluarga tak makan lah kaki ayam ni..
tho MIl ada jugak masa kaki ayam ni...

Ros berkata...

Salam Ucu Faridah,

Tak tau la pulak Kak Ros yang kaki ayam boleh masak macam ni....kak Ros selalunya buat sup saja,kaki ayam ni bagus untuk sendi2 kita....

Dah tengok resepi Ucu ni,nanti kak Ros boleh la try masak macam ni pulak....

rahel berkata...

Ucu,sedapnya kaki ayam pedas tu...suka makan yang pedas2 tau..kecur liur tengok..

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Salam Ucu..Orang Cina suka orang pandai makan kaki ayam katanya pandai cari duit..patutla ya..Ucu ni memang pandi cari duit

MulutPayau berkata...

saya pun suka ngan kaki ayam...lepas ni boleh cuba resepi Ucu...terima kasih ya...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak..
diana x makan kaki ayam.. tp tgk nie mmg nampak menyelerakan...

dZana berkata...

saya pun tak pandai mkn ceker ni ucu.. bila ucu tayang2 ni terliur pulak.. teringat anak bujang saya yg suka mkn sup ceker ni.. nnti saya nk cuba jugak la.. tgok rempah2 yg garing tu tak tahan sebenornya.. droolingg...

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Awet muda ni....hehe...jarang mkn kaki aym tp sdp juga sekali sekala mengongkangnya.

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...