Pages

Selasa, 22 November 2011

Daging Rebus Cicah Asam



ASSALAMUALAIKUM WBT.....
Salam sayang semua.......

Dah tengahari ni....baru sempat nak mengentrykan lauk..semalam dah jenuh kita makan kek hari ni lauk no kolestrol.. Selalunya kalau daging mesti kena masak yang best2..macam masak rendang, masak kurma, masak kicap, masak dendeng dan sewaktu lah dengannya...
Disebabkan dah selalu sangat masak n makan yang berminyak ..apa kata kali ni kita makan yang kering2 jer..Daging rebus cicah air asam...(tengah menaip ni pun dah ngences..)
First time ucu makan lauk macam ni masa pegi kenduri kahwin rumah sedara kat Perak, masa tu budak2 lagi, dalam tingkatan 1@ 2 agaknya...(lamakan..) dan sekarang ucu selalu buat menu ni.


Sapa2 yang berkenan dengan resipi ni cuba2 lah masak...

Resepi Daging Rebus Cicah Asam

Bahan :-
1 kg daging - dihiris jangan terlalu nipis /sedang2 saja kemudian dibasuh bersih2
4biji bawang merah *
4 ulas bawang putih *
1 biji bawang besar *
2@3 inci halia  *
1 inci lengkuas *
1 sup bunjut *
1btg kayu manis/bunga lawang *
Garam
Perasa




Cara-cara :
Masak air sehingga mendidih kemudian masukkan semua bahan2 diatas dan masaklah sehingga daging empuk
Bila dah masak ..boleh diambil dagingnya sahaja..dan boleh lah dimakan...


Air asam buat ikut citarasa sendiri ye....

Bila dan siap makan nasik hari tu ..rehat kejap, perut ni  minta diisi lagi ..kali ni ucu makan  nenas muda cicah budu ...(ada ke orang makan mcm ni...) nenas cicah budu ni anak buah ucu yang ajar..Rozana. Mula2 makan tu terus jatuh chinta...Ngences lagi....




Ini budu @ pes bilis yang dah siap ada cili kat dalamnya pemberian kawan Pak Su...

Okeylah ucu nak lunch dulu...byby..wassalam.....





28 ulasan:

rahel berkata...

salam Kak Ucu..
hari2 mau fengsan jak tengok masakan Kak Ucu...semua bikin ngences gue aja..

Masya berkata...

ucuuuuuuuuuuu terliurnya..... tgk huhuhuhu....

bundle baik punye | pakaian-bundle berkata...

tq kak Ucu. rase nak cube resepi kak Ucu ni. saye ni pun memg suke memasak. carenye takde susah sangat. Emmm...kalu ada resepi untuk burg puyuh yg ringkas2 boleh lah Kak Ucu kongsi ye...Bereh2.

Ida,Japan berkata...

simple2 gini pun sedap ni ucu..ingat lg kalau raya korban kt kg ..daging kan byk dpt...buat gini la..masih terasa manis daging fresh tu

miloais berkata...

sedapnya daging cicah air asam tu...

tapi bila tengok gambo nenas muda tu
aigoooooooo!~ kalo iols makan
harus lepas tu terguling2 gastrik kekdahnya!

Amie berkata...

Ucu niiii.....u buat i betul2 ngences tau.... ada isi perut ke nih!...adeeehhhh

♥MAMASYAZA♥ berkata...

sedap ni kak, feveret en. abah n anak2

Ucu Faridah berkata...

@rahel
rahel punya masakan selalu buat ucu termimpi2..

MulutPayau berkata...

Ucu...sedapnya....!!!simple tapi mnyelerekan...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Ucu..Tengok air asam tu buat saya kecur jeeee lagi2 bila ada nenas dan budu....Sedapnya makan ngan nasi putih panas2

umiyumi berkata...

Salam Ucu, daging rebus dgn air asam tu mmg sedapp.. kalau mkn dgn nasi panas2 fuhh taktau nak citer.
tak pernah lg dgr mkn nenas dgn budu..tp harini umi dah try mkn epal hijau cicah kuah rojak.. fuhhh sedapp :) (nak wat cemana tak jumpa jambu batu kat sini)

kasihredha berkata...

sukeeee
dulu2 waktu akak kecik, kalau raya haji misti nenek buat camgini...perrggghh

Acik Erna berkata...

ucu..memang teringin nak mencuba..tapi kena sabau dulu..daging dah tak le lam peti ais..

Wani berkata...

sedapnya ucu ....:))

Ucu Faridah berkata...

@rahel
hehehe...jangan guna towel ye masa lap tu nanti berbau...

Ucu Faridah berkata...

@Masya
jemput makan masya..ajak abang sekali ye...

Ucu Faridah berkata...

@bundle baik punye | pakaian-bundle
kalau ucu selalu masak burung puyuh tu masak goreng berempah jer...kalau nk masak berkuah pastikan goreng dulu burung tu..itu cara ucu lah, tak tau org lain...

Ucu Faridah berkata...

@Ida,Japan
kalau tunggu korban..kena korbankan masa juga nk menunggu raya tu...

Ucu Faridah berkata...

@miloais
ya ampun iols, jgn dimkn itu nenas (terindon lah pulak)
makan daging cicah asam aje ye...

Ucu Faridah berkata...

@Amie
laaa..kenapa x minta awal2..ucu dah bagi jiran sebelah dah haritu...lain kali cop awal2 yer..hihihi

Ucu Faridah berkata...

@♥MAMASYAZA♥
kalau mcm tu kena awal2 sediakan penyungkil gigi..nanti senang depa nak makan byk2..

Ucu Faridah berkata...

@MulutPayau
jemput makan...basuh tangan dulu ye..jgn lupa bw penyungkil gigi sekali..

Ucu Faridah berkata...

@Sue @ Nenie
pernah mkn nenas + budu jugak ke..sedap kan...

ady berkata...

as-salam ucu
adoooooiii ucu..terliur dibuatnya..

Ucu Faridah berkata...

@umiyumi
sebenarnya kalau kita suka mkn n x kisah sangat ape benda pun boleh digandingkan..mcm epal + kuah rojak...

Ucu Faridah berkata...

@Acik Erna
cepat acik cari daging tu..nanti asyik terkenang2 jer..takut ngigau pulak masa tidur nanti...daging..daging..

Ucu Faridah berkata...

@Wani
minggu ni wani cari daging pastu masak mcm ni ..jemput ucu tau bila nk makan...

nuwairani ismail berkata...

adoi kak! terliurnya tengok budu + air asam tu!!

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...