Pages

Isnin, 28 November 2011

Ayam Cili Padi Menyengat



Assalamualaikum wbt....
Salam cuti ganti.......

Pagi-pagi ni suri-suri dapur dah buat sarapan ke belum....? kalau tengah buat, buat banyak2 ye nanti boleh lah tukar2 pinggan dengan jiran sebelah... 
Hari ni ucu nak tayang menu ayam masak cili padi menyengat...kalau makan mau tak hinggat donia.. . 
Sebenarnya idea masak ni ucu dapat dari hasil selalu lunch kt restoran sebelah opis  dan masakan ni  dah jadi sebahagian dari kegemaran rakyat jelata kat rumah ni..

Meh ucu tunjukan bahan-bahan n cara masakannya...


Resipi  Ayam Cili Padi Menyengat
Sumber : ucubakery.blogspot.com


Bahan-bahan
 
  1. 1/2 ekor ayam - digoreng 
  2. 3 batang serai *
  3. 2 inci halia *
  4. 2 inci kunyit  hidup *
  5. 3 biji bawang merah *
  6. 4 ulas bawang putih *
  7. 2 biji bawang besar *
  8. Segengam cili padi * - boleh dikurang kan jika tak tahan pedas
  9. Garam
  10. Sedikit  perasa
  11. Air Asam jawa
  12. Minyak untuk menumis

Cara-cara ;

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan bertanda * sehingga naik bau - api kena perlahan 
  2. Masukkan air asam jawa, garam dan perasa 
  3. Kemudian baru masukkan ayam yang telah digoreng tadi 
  4. Bubuh sedikit air jika terlalu pekat 
  5. Masaklah sehingga semua bahan didalam kuali tadi mesra
  6. Matikan api dan bolehlah dihidang




Makan dengan nasi panas-panas pastu ada ulam dan cukup menyelerakan....

Okeylah ucu stop dulu..nak buat sarapan pagi utk rakyat kt rumah ni...

Wassalam.......






23 ulasan:

Amie berkata...

selamat pagi Ucu...
ni kak Amie datang hulur sepiring set sarapan western...
kalau dah pedas menyengat tu Ucu... masa makan kak Amie mesti sedian air panas suam...baru meletoppp!

MulutPayau berkata...

Sesekali makan yg pedas2 tentu best...Tapi, kalau buat ayam ni.. kena makan sorang2...anak2 mmng tak makan pedas...

rahel berkata...

Selamat pagi Kak Ucu..
waa ni betul2 menyengat punya...tapi kena tambahkan lagi cili tu ek..hehe...kita pun suka yg mcm ni..tak jemu makan...boleh bertambah-tambah nasik kat pinggan..

Acik Erna berkata...

ucu..tengok gambar pun tak dah macam mana menyengatnya..he he.
tima kasih ucu..nak ambik resipi ni ye..

Kamalia berkata...

ucu..sy suka ayam msk jenis mcm nih..mesti husband sy berulang-ulang mkn nasi..hehe

Mieza berkata...

salam tahun baru ucu..wahhh awal tahun lg dah hidang makanan yg pedas menyegat huhuhu..moga tahun baru ini akan menyengat seribu kebahagiaan buat ucu dan kelaurga!

ady berkata...

as-salam ucu
baru tgk gambar dah dah terliur ni..mmg npk menyengat ayam tu...

quinnie berkata...

akak ni kalau buat ngan ikan pun sedap jugak nih....pedas menyengat yg buat lagi bertambah nasi ni...hehehe

EmbunRosaliza berkata...

Assalam ucu, mmg best ni gaul2 sambal dia ngan nasi panas tu, mmg menyengat hehe

kasihredha berkata...

bagi le akak seketul...baru le menyengat :))

Cahaya hidup berkata...

ucu masak best!

Ucu Faridah berkata...

@Amie
kalau ucu bukan meletoppp dah..terus rentung kot...
lama tunggu ... kenapa tak sampai2 jugak lagi sarapan tu...

Ucu Faridah berkata...

@MulutPayau
kesiannya budak2 tu..bukan nya pedas sangat pun..

Ucu Faridah berkata...

@rahel
nk tambah kena kontrol ye rahel..takut2 nasi habis tak perasan utk orang belakang pulak...hihihi...

Ucu Faridah berkata...

@Acik Erna
cuba la masak..makan dgn roti pun sedap...

Ucu Faridah berkata...

@Kamalia
seronok kan kalau masakan kita dihargai...

Ucu Faridah berkata...

@Mieza
terima kasih mendoakan yg terbaik utk ucu...

Ucu Faridah berkata...

@ady
mualaikumussalam...blm rasa lagi tu...

Ucu Faridah berkata...

@quinnie
boleh jugak ditukar2 lauknya..tp rasanya kureng sikit..kalau nak buat utk ikan, memadai serai tu diketuk shj...

Ucu Faridah berkata...

@EmbunRosaliza
gaul jgn tak gaul..teh o ais satu....

Ucu Faridah berkata...

@kasihredha
akak lambat cakap..kalau tidak sekor ucu bagi.. hihihi...

Ucu Faridah berkata...

@kasihredha
akak lambat cakap..kalau tidak sekor ucu bagi.. hihihi...

Ucu Faridah berkata...

@Cahaya hidup
jemput makan..jangan segan2 rasa...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...