Pages

Jumaat, 22 Julai 2011

Cekodok udang jer....

Assalamualaikum wbt.....
Pagi tadi ucu sarapan cucur udang...tapi rasenya lebih femes kalau dipanggil cekodok udang.
Udang bukan sebarang udang...ini udang halus2 (putih), rasanya pun manis dan memang sesuai untuk dibuat cekodok.


Cucur ni jugak sesuai utk dijadikan salah satu dalam bahan rojak @ pasembor....kata orang penang...
Kalau rajin dan ada jagung lebih2 tu boleh lah dimasukkan ke dalam cekodok ni, ini akan menjadikan rasanya bertambah ummmp.....

Cer tengok cekodok ku penuh dengan udang....nyum..nyum...
Ni bahan bahan dan cara2...
  1. 1/2 kg tepung gandum 
  2. udang - ikut berapa banyak 
  3. 3 biji Bawang besar - diblendar
  4. Sedikit bilis - diblendar
  5. Secubit garam
  6. 1 sk Soda bikarbonat
  7. 1 biji telor
  8. Air suam (agak2 je..ikut kepekatan bancuhan)
  9. Minyak utk mengoreng


Cara-cara...
  1. Bahan yg diblendar tadi dimasukkan kedlm tepung
  2. Bubuh garam/soda/telor 
  3. Bancuh dengan air suam (Tujuan supaya cekodok ni sentiasa lembut sampai bila2) 



Yang ni  sos beli kt kedai...Sos Thai


Sesekali makan cekodok utk sarapan sedap jugak...nak2 minum dengan teh o panas...jemput minum...

7 ulasan:

lia AKA milo berkata...

walaupun sekadar cekodok udang tetap teliuq..ngeee.

Kakzakie berkata...

Ucu... kakak hari ini tak bawa bekal. Nak keluar malas sebab jumaat ramai org lelaki keluar ke Masjid. Nak makan cekodok Ucu jauh. Huhuhu....

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

awe suke cekodok yang ada letak tauge tu..hehe

Ida,Japan berkata...

cekodok yg tdk jemu dimkn...satu family ida pon suka

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

nak sikit hehe..sedap ne makan petang2

LugieAmir berkata...

lapar la pulak tengok cekodok ni..isshh ishhh issssshhhh!!!

rulien berkata...

da try....sedaaaaaap

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...