Pages

Rabu, 13 Julai 2011

Bawal Hitam Kicap Bersos

Dengan lafaz assalamualaikum ......
Hari ni hari rabu...jadi menu hari ni ikan masak kicap bersos....
sejak dua menjak ni kami sekeluarga banyak makan ikan...kalau dulu2 anak-anak kalau  dihidangkan lauk ikan mesti tak nak makan, nak ayam jugak..tapi skarang  Alhamdulilah, diaorang lebih suka pada ikan pulak...
Ucu suka makan ikan...sebab ikan ni tak kena enjek..ori punya...
Teringat masa mula2 kahwin dulu...kalau pegi pasar dgn Pak Su, uculah orang yang akan bawak bakul dan mengekor  Pak Su dari belakang. Jadi dialah  yang akan pilih ikan sebab ucu ni bler dalam pilih2 @ jenis2 ikan ni......(al maklumlah ucu ni anak bongsu yang terpelihara...)
Tapi  yang pelik tu  dalam tak pandai memasak pun, apa yang Pak Su suruh masak akan dapat ucu tunaikan (hai dah nak mula kembang hidung dah ni...)
DAN sekarang kedudukan ucu kalau ke pasar dgn Pak  Su dah seiring... sebelah menyebelah...(up gred sikit) sbb dah pandai pilih ikan...hehehe... 


Lagi seronok sekarang, bila bukak je  tenet idea nak masak  cepat je datang......sebab semua kawan2 bloger ni pandai2 masak belake...lebih2 lagi bila tengok K.Amie asyik tayang ikan jer..pastu ikan yang pelik2 bunyinye...itu pasal ucu kena mempertingkatkan lagi kerajinan untuk  memasak ikan... 
Berbalik pada resipi hari ni ..ini ucu senaraikan bahan serta cara2nye ;-
  1. Ikan bawal putih @ hitam - telah disiang dan dibasuh bersih2
  2. 3@4 biji bawang merah - dimayang*
  3. 3 biji bawang putih - dimayang*
  4. 1 1/2 inci halia - dimayang*
  5. sedikit bunga lawang*
  6. sedikit kayu manis*
  7. 1 bungkus sup bunjut - kalau xde tak payah bubuh*
  8. 2 sudu besar sos tiram
  9. 3 sudu besar sos cili
  10. Kicap pekat - agak2 je
  11. Kicap manis - pun agak2 je
  12. Sedikit gula/garam
  13. Sedikit lada putih
  14. Air
  15. Minyak untuk menumis

Cara masak ;

  1. Goreng dahulu ikan bawal (dimakeup dgn kunyit n garam saje)
  2. tuang sedikit minyak didalam kuali dan tumis semua bahan yang bertanda *sehingga kekuning2an
  3. baru masukkan sos tiram n sos cili
  4. masukkan kicap pekat/kicap manis dan sedikit air
  5. bubuh sedikit garam n gula
  6. bubuh juga lada sulah
  7. air asam
  8. dah siap...hidangkan lah..
Selamat makan tengahari....wassalam.


10 ulasan:

CMRatu Fotografi berkata...

fuh... terus rasa lapar...

cik cek berkata...

Ucu...kak cek dtg nak tumpang makan ni....sedapnya....:)

Kakzakie berkata...

Kalau Ucu nak tahu anak-anak kakak kalau ikan/daging/ayam masak kicap memang dia suka. Kalau makan sambal pun kena curah kicap juga...

chikadakbiru berkata...

salam...amboi sedapnye lauk nih..buat makan tengahari nih..sedapnyer....

ainnoraini berkata...

mmg peberet anak2 saye ni...

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

dah lama tak makan bawal kak :)

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

sedapnye...tgk dr gmbr pun dh tau..menyelerakan.. ;)

miloais berkata...

sedap
sedap
sedap

peberet iols ikan bawal ni!

kasihredha berkata...

ucu...akak laparrr*wajah kesian*
ada lagi takkk??? huhu

Pali berkata...

saya pon lapar, tapi lagi suka ayam masak kicap...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...