Pages

Khamis, 7 Julai 2011

Ayam asam pedas nenas

Bissmillahirahmanirahim.....hari ni tentunye ramai kawan-kawan yang berpuasa sunat sya'ban...
Kalau entry yang lepas ucu masak pedas ikan pari ...tapi kali ni ucu masak ayam asam pedas nenas....
Resipi ni ucu dapat original dari kakakku Halijah...(yg dtg sabtu tadi..)
Pada yang suka makan asam pedas boleh lah cuba resipi ni pulak...pasti terangkat hidung tahan benda alah tu jatuh....pedas n sedaaaapppp....



Resepi Ayam Pedas Nenas


Bahan2 dan cara masak ;-
  1. 1/2 ekor ayam yg telah dipotong dan dibasuh bersih
  2. 4@5 biji bawang merah*
  3. 4 ulas bawang putih*
  4. 3 biji bawang besar*
  5. 1 inci halia*
  6. 1 1/2 inci kunyit hidup*
  7. 2@ 3 batang serai - ditumbuk2/dititik
  8. Cili giling
  9. Daun Kesum
  10. Bunga kantan
  11. Nenas 
  12. Air
  13. Minyak untuk menumis
* dikisar



Cara masak ;
  1. Panaskan minyak dan masukkan serai terlebih dahulu 
  2. Barulah masukkan bahan *- masak sehingga betul2 naik baru
  3. Masukkan cili giling
  4. Masukkan nenas yang dah dipotong tadi
  5. Campakkan daun kesum 
  6. Masukkan ayam dan tambah sedikit air
  7. Bubuh garam dan gula
  8. Selepas itu baru masukkan bunga kantan
  9. Tunggu sehingga ayam betul2 dah masak barulah dipadamkan api

Masak asam pedas ni x payah bubuh asam jawa/asam gelugor sebab dah bubuh nenas muda...secara automatik lauk ni akan masam.

Air asam kukus....

Yang ni pulak sayur campur ...simple je masak ni...macam masak sayur goreng jugak...tapi cuma  ditambah sos tiram n tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air). Tujuan untuk melikatkan kuah sayur ni. Maka jadilah Sayur Ladna...

Air asam bersama ikan keli kampung....(lauk free kakakku bawak dr seberang perak)



Lengkaplah sudah hidangan kali ni...tapi macam ada yang kurang jer lagi....agak2 ape ye kawan2 ku sayang....

OK lah..jalan dulu ye...

Assalamualaikum Pak Lebai
Walaikumussalam by..by....

13 ulasan:

Shafiq berkata...

Sedapnyeee...
Lapor Plk Pepagi Nie..

Sheila Shafeareen berkata...

salam kak Ucu..menarik asam pedas ayam letak nenas ni..terliur pepagi cam ni saya negok terus jadi lapo heheh..boleh try resepi utk bulan posa nnt...tq kongsi

Amie berkata...

selamat pagi ucu...
wah banyaknya hidangan...sedap2 lagi tu! tinggalkan sikit utk kakak ye...

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

wah..sedapnye..semua pun menyelerakan..Blh cuba menu ni nnt.. ^_^

iman&alea berkata...

Menarik....idea tambahan menu hujung minggu...

cik cek berkata...

Ucu....

Bestnya lauk...macam2 menu ada...perut pun dah nyanyi2 lagu keroncong ni...dtg nak tumpang lalu...eh eh tumpang makan boleh ke...he he...:)

shahjiehan berkata...

lapor beno rasenye perut teman ni... tamboh2 doh nengok makanan ni... mak aihhhh...

sabo2!

saiazuan berkata...

nyum2.. ad resepi buat spagethi x? hehe

jom tengok lada land http://eleventx.blogspot.com/2011/07/movie-review-lada-land.html

nuwairani ismail berkata...

dalam banyak2 menu, air asam tu memang menggiurkan betol la..kene pulak ada ikan keli...haih...dah lama tak makan menu kampung yg ada air asam ni..telan liur jela..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

ayam pedas nenas tak pernah makan lagi :)

Kakzakie berkata...

Lauk-pauk dah siap kalau ucu tanya apa yg kurang mestilah nasi tak ada hehehe.... makan dengan nasi putihlah baru ngam....

garlutti berkata...

HI....It's my first visit and glad to discover your blog .. I follow .. I love these recipes different from what you always learn .. I invite you to share my recipes and blog ... .. Greetings from SPAIN VIGO Marimi

Zura berkata...

ayam asam pedas nenas..xsuke nenas...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...