Pages

Rabu, 1 Februari 2012

Nasi Impit N Kuah Kacang Kerang (KKK...)



Assalamualaikum wbt...........



Terasa-rasa nak jadi orang Kee Ell  pulak hari ni....boleh lepak2 kt rumah...tapi ucu sorang je anak2 dengan Paksu pulak mesti jadi orang selangor (sekolah/kerja) baru best....takda sapa kacau....boleh beradu berjam2....


Okeylah sempena Hari Wilayah ni ucu kendurikan dengan nasi impit n  kuah kacang kerang.....
Sebenarnya ini lah firt time buat kuah kacang, Alhamdullillah menjadi...




Ini resipi yang ucu buat main agak2 je, tak sempat nak timbang....sangat simple, tak payah nak fening2 ...meh tengok kt bawah ni ...

Resipi Kuah Kacang Kerang
Sumber : ucubakery

Bahan-bahan :
500gm kacang tanah - digoreng dengan minyak
10batang serai - 5 btg dikisar, 5 btg diketuk 
2inci halia - dikisar
2 inci lengkuas - dikisar
Air asam jawa
Isi kerang - direbus dahulu
1/2 inci belacan @ 1 peket udang kering
4 senduk cili giling - kalau nk pedas boleh tambah 
Gula melaka/gula merah/gula pasir - kena banyak 
Garam
Perasa (option)
Sedikit air


Cara-cara ;
Kisar dahulu kacang tanah - ketepikan
Panaskan minyak dan masukkan dahulu serai yang diketuk
Kemudian tumis bahan2 yang dikisar, masukkan cili dan gula - sentiasa dikacau
Masukkan air asam dengan belacan
Apabila sudah naik bau baru masukkan kacang tanah dengan sedikit air -masukkan sedikit2
Akhir sekali masukkan kerang rebus 
Apabila rasa dah sekata, masak sehingga mendidih dan likat
Matikan api dan bolehlah dihidang  



Jemput makan  ...gambar agak gelap sebab ucu ambik gambar ni pepagi sebelum pegi kerja....tak kisahlah kan gelap ke ape..yang penting perut lilit ni dah kenyang....hihihi...


Selamat beristirehat bagi yang cuti dan selamat berkerja bagi yang makan gaji....

Wassalam..





18 ulasan:

Liza berkata...

perggghhh sedapnya ucu...kalau kat umah liza, mau diulangnya sampai ke malam nasi impit ni....

norlieharumaini berkata...

tengok je dah tau sedap... nk sikit..

Kamalia berkata...

gulp! telan air liur tengok kuah kacang tu..

Masya berkata...

kuah kacang kerang.. terliur.. tatp gambar jerlah jawabnya...

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Melelh air liur tenguk...ada lagi ke Ucu?

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Melelh air liur tenguk...ada lagi ke Ucu?

izahdaut berkata...

biasa dengan kuah kacang daging, tapi kuah kacang kerang 1st time dengar. aiseh kalau dh kuah kacang padan ngan nasi impit sedap bebenor tu ucu. kenduri sakan tu ..hehe

aku budak klang berkata...

Ucuuuuu...tak patut betul Ucu keluarkan gambar ni...mmg feberet ABK la...bila Ucu nak jemput dtg keumah ni...waaaaa

Cendana Kasih berkata...

boleh gak yer letak kerang....sure tersengih jer makan (sbb sedap)...ermmm...bestnyer...cer hanto sini sepiring :)

manis berkata...

aaa cedapnya..cuti cny aritu buat cmni gak, 2 hari makan benda yg sama pasal masak byk2..kekeke

mama sara nur berkata...

Sedaplah Ucu
dgn kuah kacang laju je husben sy makan ni he he

N'yue berkata...

sedap nyoo...huhuhu
nyumm...nyum..

harleena berkata...

sedapnya nasi impit ngan kuah kacang. selalunya raya baru dapat makan..

Acik Erna berkata...

Ucu..ucu betul2 menggoda la kali ni..memang teramat teringin bila nampak nasi impit kuah kacang tu..
tapi yang buat acik maas tu..anak2 bila ada nasi impit dengan kuah kacang aje.tak culup..mesti nak ada rendang jugak..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu..biasa kuah kacang isi ayam/daging.Mesti ada kelainnanya bila diisikn dgn kerang yer?Leh try ni...
Atie dtg bawak mangkuk nk angkut nasi impit ngan KKK tu..ada lg tak?

rahel berkata...

Salam Ucu,gue lapar la tengok nasi impit ngan kuah kacang kerang tu..hulurla sepinggan buat Rahel mkn2.

nuwairani ismail berkata...

ala.......kat sabah xde kerang! tensennya tengok ni!

Mamasya berkata...

Aslmkum Ucu.sy suka kerang....rebus gitupun dah suka apatah masak kuah kacang gini...sedap cicah dg nasi impit.
re;nanti nak cuba apam cicah rendang mcm Ucu...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...