Pages

Sabtu, 18 Februari 2012

Anak Kerapu masak stim



Assalamualaikum wbt..............
Salam mulia dipagi penghulu segala hari....

Doa kebahagian  untuk kawan2 yang sudi @selalu mengunjungi dapur ucu yang sekejap berasap, sekejap gantung periuk ni...terima kasih semuanya...

Pagi tadi sesampai je kat opis...dapat call dari bos, dengan hanya satu perkataan ucu dah tahu ...sah2 jap lagi ada telinga keluar perasap, dan macam biasa uculah akan jadi pendengar setia yang diamanahkan untuk marah staf2 tua n muda kt sini....
TAPI kan ucu ni penuh dengan sifat kelembutan dan keayuan gitu, layak ke nak marah2.....hahaha (ceh..perasan, padahal sama je perangai dgn yg bakal kena marah tu...)


Okeylah kita tinggalkan kisah benar yang akan perasap telinga jap lagi...
kita layan anak ikan kerapu masak stim...
cer tengok cili padi yang merah bedahang ni....akan berasap jugak telinga kalau beria2 pecahkan cili tu..

Resepi yang selalu ucu masak macam gini.....

Resepi Ikan Stim

Bahan-bahan

  • 5/6 ekor ikan kerapu - disiang  dan dibasuh bersih dgn limau
  • 3 inci halia -  2 inci dihiris tebal, 1 inci utk mayang halus (hiasan)
  • 3ulas bawang putih - ditumbuk@dipukul dgn belakang parang
  • 3 biji  bawang besar - dihiris
  • 4 barang serai - dititik
  • Jeruk Asam boi (dlm botol) - ada kt tesco, giant 
  • Cili padi - ikut citarasa
  • 1 liter air
  • Garam
  • Lada Sulah







Cara masak ...
tak payah susah2 cari pengukus......masak dalam kuali besar suda...

  1. Bubuh air dalam kuali besar hidupkan api
  2. Kemudian masukkan halia, bawang putih, bawang besar, serai - masak sehingga mendidih
  3. Apabila sudah mendidih masukkan cili dan ikan tadi - jangan selalu digaul nanti hancur ikan ni (sensitif u...), tutup kuali dgn penutup periuk yg besar
  4. Masukkan juga beberapa biji asam boi - ikut kemasaman yg disukai 
  5. Biarkan mendidih beberapa kali dan rasanya sudah cukup barulah dimatikan api
  6. Boleh lah dihidang dan taburkan dengan hirisan halus halia dan lada sulah.




Yang bestnya masa makan barulah cili dengan asam boi dipecahkan bagi masam n berasap telinga......

Okeylah selamat masak tengahari pada suri2 yg tengah sibuk didapur tu...(tp sempat ke sambil masak tengok tenet.....)


by..by...
wassalam..




20 ulasan:

Amie berkata...

Inilah resepi yang nak dicuba dari dulu ni Ucu... ada asam boinya, tentu sedapkan! Anak kerapi memang sedap, rasanya lebih manis dari empak bapak kerapu!

Cheq Sue berkata...

haish, anak kerapu tu kalau letak garam kunyit, goreng garing2 mesti sedap kan kak ucu... kat sini jangankan emak ayah kerapu, yang anaknya pun payah nak dapat. kalau dapat pun x berbaloi nak beli, mahal bebenor!

miloais milo berkata...

nampak sedap aje tu ucu...
sib baik lah iols dah lunch
kalo tak - konpem berdondang sayang perut iols...

aJa berkata...

waaa..sedapnyer perut ngah lapo ni...tekak ni dah berminggu mkn western je kat sini...dpt mkn camni sedap jugak...

...leleh air liuq

mama sara nur berkata...

assalam Ucu
ikam kerapu kukus sesuai utk yg nak kurus cam sy ni he he

MulutPayau berkata...

sedapnya....!!!!!!! perut terus berdondang sayang lihat ikan kerapu tu......

Muhalith Muhalis berkata...

Makan mee guna garpu
Alahaiiii sedapnya tgk steam ikan kerapu

Acik Erna berkata...

assalam ucu..sesekali makan ikan stim mesti sedapkan ucu..lari dari masak lomak cili api.

nuwairani ismail berkata...

ini memang menu sihat yg sedap! kalau kite, ratah 5 ekor pon boleh!

Azura @ cik buaya berkata...

aduh kecur air liur tgok

Norzie hany berkata...

Sedapnya....kerapu masak steam.
saya follow Ucu ye.

rahel berkata...

Waw,segarnya rasa klu dpt makan ikan kukus mcm ni..emm.

aku budak klang berkata...

senang je ye rupanya...nanti ABK try

kasihredha berkata...

nak kena cari asam boi jeruk kat giant ni...

wahhh jgn tersalah gigit cili api...nanti makin berasap telinga ucu :)

ainnoraini berkata...

Senang jer nak masaknye yee.. Nnt saya nk cube laa..walaupun saya tk makan ikan tapi anak n asben suke..

umiyumi berkata...

Salam Ucu, dua kali meleleh air liur. tambah2 tgk asam boi yg mabeles tuu.. perghhhh

steffany daph berkata...

yum yum.,.ikan kerapu sedap :D

kakchik@ella berkata...

menarik ni. senang lak tu cara2 membuatnya. thnks share this, ye Ucu.

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

menu diet..suka!

Diana @ Melley Mey berkata...

tgk pun dah tau sedap ikan kukus nie akak... bubuh lg ngan jeruk asam boi.. menarik

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...