Pages

Isnin, 11 Jun 2012

Sukun Goreng Gebuz





Assamualaikum wbt....

Lama tak bersiaran...rindu betul dengan kawan2 semua..sihat ke..?
sebenarnya dah lama goreng sukun ni cuma nak tayangkan jer tak sempat2..
kiranya ini sukun ulang tayang sbb seblum ni pun dah ada gak entry sukun goreng ni.


Paling best makan sukun goreng ni masa panas2 pastu cicah dengan sambal bilis cili padi...peerrghhh sapa2 lalu kt belakang maupun tepi pasti tak perasankan...itulah penangan sambal bilis ni...
kalau tak tahan pedas boleh lah dicicah dengan gula (mcm pic kt atas tu)...tapikan nak sedap lagi...ambik sukun goreng tu mula2 cicahkan kat sambal pastu cicahkan sekali lagi kt gula..baru mengancam ada rasa pedas ada rasa manis dengan kegebuan sukun ni...


Bahan2 utama ....tentulah sukun yang dah siap dikupas....

seterusnya...


Resepi Sukun Goreng Gebuz
Sumber : ucubakery

Bahan utama ;
Buah sukun - dibuang kulit n dipotong 
1 cwn tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
1 biji telor
Secubit  garam 
Air - agak2 lah yer kepekatannya
Sedikit kunyit /pewarna kuning
Minyak Sawit

Cara-cara penyediaan ;
Campurkan semua bahan diatas kecuali minyak
Celupkan sukun didalam bahan tepung tadi dan goreng sehingga masak.
Boleh lah dihidang bersama dengan air teh o panas



 yang ni pulak bahan dan cara nak buat sambal bilis goreng cili padi berasap.....yang paling simple

Resepi sambal bilis cili padi berasap...
Sumber  : ucubakery

Bahan-bahan
Ikan bilis - dibasuh bersih dan ditos
3 biji bawang besar - dikisar
1 sudu besar anak udang kering - dikisar
2 inci belacan - dikisar
Segenggam cili padi - kalau nk sikit kurangkan lah
Air limau kasturi/asam gelugor
Garam
Perasa

Cara-cara:
Goreng bilis sehingga masak, kemudian ketepikan
Masih menggunakan kuali yang sama, tapi kurang kan minyak dan tumis semua bahan kisar - api berlahan
Masukkan sedikit air, garam dan perasa - sentiasa dikacau
Masukkan juga air limau kasturi / asam gelugor
Apabila sambal tadi agak2 nak kering dan rasa pun telah mesra barulah masukkan bilis goreng dan matikan api.
Boleh lah dihidang 


Hari Sabtu tadi ucu balik kampung jugak ...kakak ipar n abang ipar ada pelawa nak sukun tak....?  dengan selamba ucu jawab..malas lah kalau ada yg dah berkupas nak lah sambil sengeh2 minta belas kesian kot2 lah depa nak kupaskan.......
tapi bila tengah menaip ni terasa pulak tekak ni nak makan sukun... rasa menyesal lah pulak.....inilah balasan orang belagak tak kena tempat padan muka aku.....

TAPI ada satu barang yang ucu bawak dari kampung yang boleh buat korang semua telan air liur....ni dia punya clue...baunya sangat wangi tapi bukan durian.....tungguuuuuu...

Okey lah ucu stop dulu..hilang rasa rindu bila dapat meng'enty' hari ni...

Wassalam....






13 ulasan:

Asyifa Mustaffa berkata...

Salam kak,
sedapnya la hai sukun tu....sy suka goreng mcm tebal sikit....lemak jer rasa masuk tekak nie....

rATu kEBaYA berkata...

sukun mmg sedap.. dahlah jarang2 ada...

khairiah khaizu berkata...

sedapnya ucu kalo dpt cicah dgn sambal kicap.... terasa kemanisan sukun tu......nk sikit buat berbuka nti

Bicara Kak Noor berkata...

alahai Ucu sedap nya tuuuuuuuuuuuuuuu mana nak cari sukun ni dik bederet sukun tu menunggu giliran kena makan heeee panas2 sedap tu

dapurCikWan berkata...

alahai sukun goreng..lame benor tak merasa...nampak sedap tu ;))

♥MAMASYAZA♥ berkata...

lama saya tak makan sukun goreng, sedap kalo dicicah ngan gula. best

Masya berkata...

same pulak citarasa baru jer minggu lepas goreng mertua bagi sebiji jer... dapatlah 3 kali goreng siap sempat pulangkan pinggan jiran hihihihihi.....

Amie berkata...

walahhh...lawanya sukun bersusun...dah naik saham sukun ye..siap bersambal lagi tu...

kasihredha berkata...

goreng sukun tu akak suka mkn dgn gula

Nuwairani Ismail berkata...

dah lama tak tengok buah sukun. ayah nani suke makan jejemput sukun. cara buatnya lebih kurang mcm jemput pisang je. sedap jugak. tp kene guna sukun masak la.

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

As'kum Kak ucu tak kiralah ulang tayang ke tak.. yang ni memang terliur di buatnya!!! kecur kak kecurr taw... mana nak cari sukon??? hadoii tak tahan nak jugak!

Acik Erna berkata...

salam ucu..buah kegemaran ni..goreng makan dengn sabal kicap pun sodp

KL girl now in Ipoh berkata...

Hai kak dan kawan-kawan, saya pun suka makan sukun goreng. Baru semalam saya makan, dan sukun to saya dapat free kerana banyak jatuh dari pokok-pokok sukun di sekitar ipoh. Terima kasih kerana berkongsi resipi!

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...