Pages

Khamis, 21 Jun 2012

Kisah kek...




Assalamualaikum wbt...

Bila ucu siap baking n deko kek selalu ucu teringat satu kisah yg berlaku masa kecik2 dulu....
Masa tu belum baligh lagi tau...hihihi...
Ingat tak kalau hari raya (thn 80an lah..) kalau kat rumah orang ada-ada mesti atas meja makan diorang ni penuh dengan juadah hari raya dgn biskut2 n rendang....tapi yang paling best mesti ada kek yang berdeko cantik, pastu letak kat tengah2 kasi tinggi sikit...dan kek tu ibarat ibu segala juadah..mungkin ibu kek kot.

Ucu masa budak2 kurang berkawan...bukan tak de kawan, ada tapi tak ramai...cuma dlm 2,3 orang jer..itupun kira macam sedara jer dan tak sebaya...sebab rumah kami jauh2... tu yg mcm terpelihara sikit kulit ni (walaupun hitam hahaha) tapi kalau dapat lepas...mandi kolam yang paling ucu suka, sampai melekat daki kolam...

Kesinambungan kisah kek dengan kisah x de kawan tadi tu  ialah ucu tak pernah merasa kalau hari raya berbasikal keliling kampung mcm budak2 lain. Jadi bila hari raya ucu selalu membontot  (ikut) mak beraya kat rumah jiran2....
Dalam banyak2 jiran tu adalah satu rumah yg meja dia ..mak aiii cantiknya pinggan mangkuk, cawan, lebih2 lagi bila ada ibu kek. 



Eyelah masa tu budak2 mana tahan jiwa raga bila asyik tengok kek tu cantik jer tak berusik2...rasa tak sabar nak sambar...tunggu jugak kot2 tuan rumah ambik pisau utk potong kek tu...tapi tuan rumah buat derkkk jer...yang ucu ni muka tak malu asyik tenung jer kek tu sampai kena cubit sebab arwah mak malu dgn perangai jakunzzz ucu ni tadi.

Akhirnya sampai nak pakai seleper jepun dengan aksi perlahan2 dengan harapan kot2lah  tuan rumah kata "janganlah balik ...rasalah dulu kek ni " edak jugak kedengaran....baliklah dengan muka tak puas hati....


Mungkin kek tu untuk anak2 buah dia yang katanya orang "kee el" atau kek tu  hanya utk display ...walahuaklam...

Alhamdullilah kerana peristiwa yang memang sedih kalau dikenang itulah menjadikan ucu belajar buat kek yg bermula dari kek kukus sehinggalah sekarang. Bukan nak mendabik dada...tapi bersyukur ke hadrat Illahi kerana segala yg ucu hajatkan dipermudahakan oleh Allah SWT.



Jadi sekarang ni...bila anak2 buah atau kakak2 ucu (sebab depa pon hantu kek), pantang kalau diorang call nak mkn kek walau macamana sibuk n penat ucu tetap akan tunaikan, ...sebab ucu tak nak diorang kempunan. Tak kiralah kek yg ucu buat tu sedap ke tidak...janji buatkan kan...hahahaha...

Jadi kek tutti fruity kat bawah ni ucu buatkan utk kakak n kakak ipar ucu masa balik kampung bulan mac kot  (lama dah ...) sebenarnya kek ni sama buat utk kek t/fruity yang sebelum ni..





Okeylah ucu nak balik dulu...sbb jap lagi (sblh petang) nak sign report card sek. agama, anak dara ucu....tapi tetap balik semula ke opis...kekonon nk jadi pekerja yg cemerlang...walaupun pagi tadi bos dah bagi sms.. ayat2 berbunga tahi ayam "lama lagi ke minum..." hehehehe bertuah dapat staff mcm ni kan...

Wassalam..


18 ulasan:

Amie berkata...

Ha ha hahahh kisah benar! Samalah tu, rupanya diaorang tu saja je letak kek buat tayang2 bagi cantik meja kuih tu he he he hehh

JunAina berkata...

Ucu...kalau org perlis panggil kepala meja. Dok tayang2 ja. Bebudak dedulu boleh le tahan2 cuba bebudak sekarang mau dicepuknya kek tu.

Acik Erna berkata...

ucu..sama la kita..tapi bila acik dah kerja..acik beli pulak kek letak kat tenga meja tu..tapi bila ada yang datang acik dengan rela hati potong kan..tak sampai sehari pun dah licin..lepas tu malas dah..sebab jenuh pulak nak basuh piring2 yang berkrim..masa raya..

Mamasya berkata...

Salam Ucu.ibu kek...betul tu...dulu2 pasti ada kek atas meja utk hiasan....tak potong...tetamu nengok je...hi...tp ada jugak org buat puding hias cantik..

Kamalia berkata...

hehe..treharu saya baca kisahh ucu ni..saya dulu time kecik2 jarang sgt makan kek,yela susah kot nka beli kek pastu kat rumah pun dah tak ramai org lagi da..tu sebab skrg ni saya suka buat kek,mungkin nak balas rasa kempunan time kecik dulu kot..huhu

Liza berkata...

alhamdulillah kan ucu...disebabkan kejakunan tu la, ucu pandai buat kek sekarang kan kan....hihihihihii

Sari Yusa Ibrahim berkata...

ada juga pengalaman macam ni.. kecur jer tengok kek cantik atas meja tapi takde sape yang pelawa utk makan, kan..

FARAH deeb berkata...

Ade pulak orang yang wat kek display je camtu ek? Eeiii... kalau kitepun wajib wat cam Ucu wat tu hahaha... (mesti mak cubit lagi lebam!)
My latest Entry :)
Novel Review: Mustafa Kamal Ataturk

mokwo® berkata...

mokwo kalau zaman budak kecik dulu..mokwo suka sgt kek..kalau org tak bagi kek meraunglah kat situ..hihi
tapi bila dah veteren nih...tak lalu lak nak makan especially kek icing..tengok memang suka!! cantik kek ucu!

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

As'kum Kak Ucu cayangg... gelak sakan baca cerita ucu ni tauuu.. betullah ingatkan sha sorang aje ada kenangan macam tu.. rupanya ada geng! sha pulak jiran tu tak potong sebab nak tunggu sedara mara dia dari Singapore hehehee.. ya laa masa tu kan kita ni kecik.. jakon benor bab2 kek ni.. samalah Kak Ucu sekarang bila ada sedara ke sape je datang.. apa yang ada kat dalam esbok tu keluarkan semuanya *kek sentiasa ada stok* ehehhee cayangg ucu.. suka ucu cerita kisah dulu2.. macehhh kak ucu cayangg

Cheq Sue berkata...

seronok kak ucu bila ingat2 kisah lama... kalau kek time raya tu memang 'kepala meja' la... xleh nak rasmi, kena nengok aje... :)

Nuwairani Ismail berkata...

kite rasa macam nak nanges lak baca kisah ni. adoi..kesian betol...kite dulu2 pon pernah jugak mcm ni. tapi bukan masa raya sebab kelantan jarang org hidang ibu kek bagai ni. tapi kalau kenduri kawen yang ada hantaran kek @ aksi belah2 kek ni. sedih betol kalau kek tu dibuat display aje. yang kite ni meleleh dah liur tengokkan kek tu. makanya, balik rumah dengan penuh rasa hampa.justeru, macam yang ucu gitau, kite pon belajar buat kek sikit2 supaya nanti kalau anak2 mintak, kite boleh buatkan.

rahel berkata...

Ucu...rahel nak ambik yang buah peach je..utk diet punya..hehe..

~~zana@pb~~ berkata...

Panjaaaaaaangnya mukadimah sebelum tyg kek tuuu.....kesian ucu...terkebil2 tgk kek org ye. Akak ni lagi la, mak tak pernah ada 'ibu kek'. Tiap tahun, sama je juadah raya, ketupat, lontong, lodeh n rendang.
Rasanya raya tahun ni nak tempah dgn ucu la, sanggup tak? Hehe...

mama sara nur berkata...

assalam Ucu
boleh bayangkan Ucu masa tu he he
nostalgia raya dulu2 memang banyak kan, bila kenangkan gembira lucu semua ada
terpegun jap tgk kek ucu yg lawa ni, terluirlah, mula2 kita nk ambik anggur tu dulu ye he he

Qasey Honey berkata...

haha...Kak Ucu..xspoting tul la bos akak tu..staf bru nk foya2 pon xleh...sedih la pulak QH baca kisah akak ni...nasib baik skrg dh pandai buat sdri..spi xlalu nk mkn kadang2 kan..hehe..tp kalu kt jhr QH xpenah nmpk la kek tu jd ibu meja gitu...bru tahu ni...ker QH yg tjakunnn ni..hihi...ape2 pon cantik la kek yg ade dlm gmbo tu...suka tgk..

Fatimah berkata...

Aah! sama cam saya, masa zaman sekolah rendah dulu era 80 an, kat rumah nenek mesti ada Kek sebiji yg berdeco dgn dikelilingi oleh bermacam jenis kuih raya, pas 3/4 hari raya, baru kita orng potong kek tu...baca entry ni terkenang zaman kecik2 dulu...

Masya berkata...

ucu cantiklah krim ucu buat ni.. macam mane nak buat krim macam ni... kalau ucu pernah bg tau sy x perasan ucu bagi linknya kat saya...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...