Pages

Isnin, 5 November 2012

Kerabu sayur n kek anak ulat bulu





Assalamualaikum wbt......


 Ingat lagi masa 1st time pregnant .... adalah jugak mabuk  sikit2..makan tak lalu ........

Disebabkan tak lalu makan masa tu.....dengan kerisek ni lah ucu balun hari2..tak payah ulam2 bagai...
masa tu buat banyak2 simpan dlm petiais bok....buat pulak tu pedas2, makan dgn nasik panas2...
gaya makan tak mcm pragnant sickness jer....bertambah2 adalah...hihihi...

lepas jer zon mabuk2 manja tu hilang ...ucu aktif balik..sekejap2 jd polis trafit, sekejap2 jadi JKR, ukur jalan ke hulur ke hilir  je kerjanye...hahahaha...

kalau nk kisahkan pasal aktif masa mengandung mau 7 page tak habis ucu taip.....jdi x payah sibuk2 nk kisahkan@bukak  pengalaman tu..kita terus pada resepi jer...habis cerita kan...



Ini dia  resepinye...

Resepi Kerabu sayur
Sumber : ucubakery

Bahan - bahan

Sayur2 n ulam2an..

Kacang panjang - potong ikut suka n  dicelur
Taugel - dicelur sekejap
Selom - potong pendek2
Kacang botol - x letak
Pegaga - x letak

Bahan kerisik
Kelapa  
2 sb Anak udang kering - dibasuh 
Sedikit belacan
Cili padi /cili kering  - ikut kepedasan masing
4 biji Bawang merah
Garam
Perasa




Cara-cara : -

  1. Sangai kelapa di dalam kuali besar bersama2 dgn bawang/cili/anak udang - api berlahan
  2. Bila sudah kekuningan matikan api
  3. Kisar kesemua bahan dan bubuh garam 
  4. Apabila rasa sudah cukup rasanya, gaulkan bersama sayur@ulam2 
  5. Selamat menjamu...





*************************************************
Iklan lagi yerkkk..





Sebelum ni dah buat mak ulat bulu, (enrty tahun lepas)  jadi kali ni buat anaknye pulak....


Add caption

Semoga adik Musrifah menjadi anak soleh dan sentiasa taat pada perintah Allah SWT...dan selalu menceriakan ayah n bonda...


Selamat menjamu selera...n Wassalam....



10 ulasan:

JaSSNaNi berkata...

ala ucu... nani tunggu depan pintu tadi ucu tak de pun.. kata nak bawa gula2 kapas.. :P
jadi ke ucu buat DC? tak nampak pun.. >> kerabu sayor tu sedap.. tapi bila tengok kerabu sayo ucu ni, teringat plak mak boyong ni nak makan pecal.. uwaaaaa... ucu wat kan tau.. :P

QA's ~ mamapapa berkata...

nyum2 sedapnye :)

mama sara nur berkata...

assalam
kerabu2 ni memang menu wajib kalu kat kg he he sy suer makan tp kena suh mak buatkan he he ngade2 kan
sedap makan memang bertambah nasi

Mas Sani berkata...

hui sedapnya kak.. itu kalo masukkan kerang or isi ikannnn...perghhhh memang mkn x hingat la hihihi

inazamri berkata...

sedapnye tengok kerabu sayur tu.header buah pelam masak tu mengancam anak tekak lak

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Ucu...klu bulan puasa,poberet atie mmg kerabu..tak kira la kerabu apa pon...rasa sedap sgt kat tekak.
Kecur la negok kerabu ucu tu:D

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum Ucu..

Naz suka kerabu cuma jarang buat sbb nanti Naz sorang jer makan kat rumah ni. Naz ni mmg suka makan sayuran dan makan dlm kuantiti yg banyak jugak. Kalau malas2 masak sayur, janji ada timun tu pun dah ok.. Kalau dapat ulaman cam ni lagi best..

Hihihii..memula tu terfikir gak napa nama kek anak ulat bulu. Tak perasan ada ulat bulu atas kek tu..hehehee..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

kerabu sedapnya! sy tak tolak apa2 pun jenis kerabu.. semua suka.. cuma ada satu kerabu yg sy tak pernah cuba.. tak tau lalu ke idak nak mkn iaitu kerabu bronok yg femes kat langkawi tu.. hehehe..

Qasey Honey berkata...

slm Kak Ucu...
wah2 menu awet muda tu...sedapnya...

kek ulat bulu tupon cantik...kreatiff la idea deco akak tu...sukanya

Masya berkata...

kerabu sayur tu feberat juga....

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...