Pages

Rabu, 28 November 2012

Jambu yg paling banyak nama.....



Assalamualaikum wbt........

petang2 macam ni kalau dapat makan jambu yg merah bedahang dengan kicap bubuh cili+belacan+garam+gula....
sah2 tak cukup 5,6 biji... lagi2 kalau  makan ramai2 bawah pokok. Dah lah bawah pokok, pastu tepi bendang lah pulak...sambil2 ditiup angin...peeerrghhh nostalgia habis... 


tak mo ngomel panjang nanti ada yg asyik ngences...
ni hasil dari soal selidik ucu kt FB 



pasal gelaran jambu ni...
mehhh lah hapal kan..senang nanti kalau jumpa kt mana2 tinggal sebut n hulur $$$ jer kat penjual @gerai buah...kalau ada tanam sendiri...no hal lah nak panggil ape kat jambu ni...eye takkk?????


Antaranya ;

JAMBU  BOL
JAMBU KEPAL
JAMBU KELING
JAMBU TETEK


ada jugak orang panggil...


JAMBU KAYU
JAMBU AGUNG
JAMBU TOKAL
JAMBU SUSU




JAMBU BAKOK
JAMBU NANGKA
JAMBU TUKAL
JAMBU BALL




hebatkan gelaran jambu ni...apa2 pun yg penting rasanya tetap sama...masam2 manis....



Ucu dah  potong  siap2 dah ni....nak...??? ambik lah jgn berebut...kalau tak cukup...
meh lah balik kampung ucu...pastu kita pegi rumah jiran kak.ucu (k.yati) sebab buah ni bersepah atas tanah depan halaman rumah dia....

Ok bai..bai.....








13 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam..saya suke jambu ni...

mama sara nur berkata...

amboi banyaknya nama he he tp yg kita tau cuma jambu keling yo kat kg ada sepokok lg tinggal
nostalgia dulu2 cicah bawah pokok tu ucu,perhhh leleh ayer liur teman he heeeeeeeeeee

Norzie hany berkata...

Saya panggil jambu susu....sedap.

Nooriah Abdullah berkata...

salam Ucu..
dah lama akak tak makan jambu ni sedap kan kalau buat cicah kicap arau samboiii

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum ucu..

heheheee...masa ucu dok menyelidik nama jambu ni di fb, Naz pun ada nama jambu ni yg selalu org di kg Naz panggil tau tapi cam segan nk bg tau.. Rupanya bila dah tgk senarai nama jambu ni kat sini, baru tau bukan org di kg Naz jer panggil jambu ni dgn nama tu.. hihihiii... Rasanya ucu boleh teka tak nama jambu yg org kg naz panggil?..heheheee

Nur-nba berkata...

Salam perkenalan Kak Ucu,
Wah banyaknya nama jambu ni.. Tak tahu pula Nur.. Selalu panggil jambu susu je..

Acik Erna berkata...

assalam ucu..banyaknya nama..tapi yang penting sedap..makan dengan cili kicap..

Amanda Suria berkata...

saya suka jambu niiiiii....mana nak dapat ni...ya allah..ingat zaman budak2

Amie berkata...

Ucu... ada yang panggil jambu bol, ada pula jambu bor....ha ha ha hah

QasehnyaRania berkata...

su panggil jambu keling..
tapi memang dasyat la..ke main byk lagi panggilannya kan..

Suara Kalbu berkata...

Kali terakhir rasanya saya makan jambu ni masa sekolah rendah. Skrg dah umur 34 masih belum jumpa orang jual jambu ni atau sapa-sapa tanam kat rumah. Dah susah nak jumpa. Tetiba hari ni nampak gambar kat sini. Aduhhh nostalgia sungguh...

Masya berkata...

jambu keling hihihihi...
tp sayang pokok kat kg dah tumbang jd payahlah nak cr skrg..

Fnas berkata...

Salam. Nk tny rumah jiran tu ada lg ke buah nie? Ada org mengidamkn buah nie. Klau ada boleh minta wa ke no sy? Terima kasih. 0173886046

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...