Pages

Isnin, 15 Oktober 2012

Mangga @ pelam telur n ikan guppy


Assalamualaikum wbt......

Dengan berbesar hari ucu nak umum kan... Benih original dari biji pelam yg dikutip ditepi jalan dari kebun kawan Pak Su kat kampung sudah mengeluarkan hasil. 
Setelah dibaja dibelai maka dapatlah kami merasa hasil penantian selama 4 tahun lebih.

Tapi kalau mangga dari blog mama nursara (nurin) lagiklah  tergoda habis....sila2 lah jenguk...



Kalau kat kampung kami panggil pelam ni pelam telur...ada yang kata pelam cermai....
biasanya dalam sepokok buahnya memang banyak..sampai tak larat nak makan bersepah kat tanah jatuh (yg masak)




masa kecik2 dulu..tak main lah pakai pisau.....guna gigi,baru syiok terasa kenikmatan sampai  tersangkut2 sabut pelam tu kt celah2 gigi. 



 isinye memang manis kalau yg masak ranum tapi tak lah tebal..yg  besar bijiknye je.....



tapi kalau yang muda boleh buat kerabu mangga, buat air asam campur pelam muda utk cicah ikan bakar atau pun makan gitu ajer cicah kicap+belajan+gula+cili padi .....peeehhhhh sah2 makan susah nak berenti...



yang kat atas ni pulak projek nak bela ikan .....beli kat pusat aquarium diwetworld sek.2 s/a bulan lepas..
ikan kap 3 ekor dengan guppy 4 ekor - permulaan kena beli sikit2 dulu...


tapi rupenye kami memang dah terpikat n jatuh chinta tengok ikan guppy yg ekornye kalor2 terus beli lagi  banyak, siap berpasang2an jantan betina....


tapi sayangnye guppy ucu ni sempat bermanja2 kucing dengan kami hanya lebih kurang 3 minggu lebih jer seterusnya Inallillah.....mati sebab bagi makan banyak sangat atau mati sebab kepanasan (letak kat tepi rumah)...

Kematian guppy tu  tak melemahkan semangat ucu n paksu nak bela ikan lagi......tapi kami bercadang nk nak tambah sebijik lagi aquarium yg lebih besar, sebab ikan koi yg sedia ada ni macam dah tak muat lah pulak....
Insyaallah n3 akan datang ucu tayang ikan koi pulak yer..

Cukup lah sampai sini dulu sikit2 cerita dari ucubakery hari ni...

Wassalam...




11 ulasan:

Liza berkata...

betul tu ucu, kalau zaman bebudak dulu guna gigi je kan, perghhhh...ape barang guna pisau...ekekekeeke

Mas berkata...

mempelam telur ni klu yg muda...
buat jeruk pun sedappp....

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ucuuuuuuuuuuuu.maaf la lama xsinggah kat sini..walaupon rindu membara..ceh!:D

Ya Allah..dah menjejes2 airliur atie kat keyboard negok pelam telor muda tu..puas lap.

Klu atie suka yg muda2..yg msk xbape nk pandang.sayangnya buah pelam sampai jatuh2 tak kutip..

klu umah dekat pepagi atie dah singgah...kutip buah pelam gugur.hikhik

♥MAMASYAZA♥ berkata...

terliur kak tgk pelam telor tu, mmg feveret saya tu

Amie berkata...

SEMPAT MASAK RANUM MANGGA TELURNYA TU YE UCU... MESTI NIKMAT MANISNYA TU BERBALOI3X SEBAB MASAK ATAS POKOK!

Shiela berkata...

bestnyerrr boleh masak ranum atas pokok Ucu.. klu kt sini selalu berebut ngan tupai.

Hafizah Mohamad berkata...

tgk mempelam ni dah terasa ngilu kat gigi...ha ha ha ha...kat tepi umah fiza ni pun ada gak pokok mempelam teloq ni....smpai x larat nak makan...he he he...anak2 fiza suka sgt....bgn pagi2 dah bantai mempelam ni cicah ngan belacan...he he he....

fiza pun bela gak ikan guppy...tp mmg pun ikan ni cepat innalillah... tapi suke beli sbb murah sekoq baru singgit setengah je....pastu cantik sgt....

kasihredha berkata...

salam ucu
pelam telur akak panggil pauh ringan :)

kat rumah akak banyak ikan guppy...mudah membiak...cuba le bela sekali lagi.

liemaopurut a.k.a ana berkata...

salam ucu,

lama tak jenguk kat sini. adesss la ucu, achaner nak buat ni. air liur menjejes duk nengok mangga tu... auwww yang dah masak tu sungguh seksi.. nak nak nakkkkkk ucu

Nuwairani Ismail berkata...

dulu ada gak bela ikan ni. tapi memang cepat mati la...ke sebab kite yg tak pandai jaga? nani bela ikan puyu bertahun2 baru mati. itu memang ikan paling lasak la.24 jam atas darat pon tak mati lagi.

MulutPayau berkata...

betul tu Ucu, kalau zaman budak2 tu tak denya nak kupas pelam tu..terus gigit jer..bestnya...!!!!

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...