Pages

Selasa, 30 April 2013

Sambal (cili padi) anak sotong kering berasap....



Assalamualaikum wbt.......

Asyik kek jer sepanjang minggu, hari ni ucu tukar angin pulak pada makan yg ada kolestrol jugak, iaitu  nasi lemak sambal anak sotong kering.


Kebetulan ucu n paksu pegi satu kedai kat Bukit Kapar nak beli ikan2 segar (nama jalan tu rasanye Paya Barat kot) ternampak lah pulak anak2 sotong kering ni yg dah siap berbungkus, bersebelahan kedai abang jual ikan ni.



Sotong ni keras, jadi sebelum masak kena rendam dulu, kalau nak cepat rendam dgn air suam baru lah lembut
Kiranya ini fist time masak benda alah ni....sedap jugak rupenya sotong ni (tekak ucu ler), tapi ucu buat sambal pedas (cili padi) yang simple,  masa makan tu berasap2 ler telinga..

Terus pada resepi sambal sotong ni.


cili giling utk sambal nasik lemak


Resepi Sambal Anak Sotong Kering
Sumber : ucubakery

Bahan-bahan ;

  • 500gm anak sotong kering - direndam 1/2 jam atau lebih kemudian basuh bersih2
  • 2 biji bawang besar *
  • Cili padi * - ikut kepedasan 
  • 1 inci belacan
  • Air asam jawa/jus limau kasturi
  • Garam
  • Sedikit perasa - option

Cara-cara :
  • Kisar semua bahan yang bertanda *
  • Panaskan minyak dan masukkan  belacan (kacau2)
  • Kemudian baru masukkan semua bahan yg telah dikisar (api berlahan)
  • Masukkan air asam jawa/garam/perasa - sentiasa dikacau dan masak sehingga terbit minyak
  • Barulah masukkan anak sotong kering dan sedikit air - masaklah sehingga lembut.




Tapi ini sarapan bukan pagi ni punya....ini sarapan hari minggu bulan lepas2 punya... :( 
pagi ni ucu telan nugget jerkkkkk...


Wassalam...





6 ulasan:

Liza berkata...

ingatkan nak mintak sikit sotong tu, rupanya minggu2 lepas punya, huhhh berasap telinga den...hihihi

Nurul Hidayah berkata...

sedapnye nmpk pic nye Ucu.... belum rase lagi.. kecorrr la :)

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum ucu... esok kan cuti.. sok nak wat nasi lemak lah.. :P jeles rata2 kenalan dok tempek nasi lemak ni.. yg kat fb pun sama.. huhhhhh... bak mai sepinggan nak test sedap ke tidoookkk.. :P leh? hahahahaha.. asben nani suka sambal sotong kering ni.. tapi anak sotong tu yg payah nak cari...

Bbwana adienia berkata...

sedapnya sotong tu Ucu..kalau makan ni gerenti berasap telinga..hihi..

Anna Qawina berkata...

Aslmkm Ucu..waahhh lapo nasik..lama dah x buat sdri nasi
Lomak..hehe
Anak sotong kering xpernah jumpa lak..yg biasa mak sotong kot ye..yg besar2 tu..hehe

sudipVSsenduk berkata...

dulu masa belajar di manjung, selalu beli sotong kering ni bawak balik kpg. Skrg lebih 10 tahun tak makan... rindunya

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...