Pages

Selasa, 17 Julai 2012

Sambal Sotong Asam Boi Berasappppp...





Assalamualaikum wbt...

Hari ni ucu tak berapa sihat...deman selesema + demam penat kot...
Menu ni bukan ucu yang masak tapi PakSu..tak nak puji lebih2 takut nanti ada yang kembang terus jadi hulk...hihihi

Kita terus kepada resepilah yer...


Resepi Sambal Sotong Asam Boi Berasap...
 Sumber : ucubakery / Pak Su

Bahan-bahan

Sotong - dibersihkan 
4 ulas bawang merah *
3ulas bawang putih *
2 biji bawang besar *
Segenggam cili padi *
Beberapa biji asam boi - dlm balang
Sedikit gula
Garam
Sedikit perasa
Sedikit belacan
Minyak untuk menumis
Sedikit air

Cara -cara

Kisar semua bahan yg bertanda *
Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar tadi sehingga terbit bau dan cili menjadi masak- perlahankan api (sebab nanti akan selalu bersin)
Kemudian masukkan gula/garam/perasa - sentiasa digaul
Masukkan sotong dan asam boi -masaklah sehingga sotong lembut

* masa nak makan barulah pecahkan asam boi ini....masa tu baru tahu tinggi rendahnya langit...berasap telinga, meleleh ayaq mata kalau tak tahan pedas dik nonn.....




Inilah  rupa asam boi tu...kalau makan kat restoren seafood thai, asam ni lah yang depa guna kat masakan steam...





yang ni pulak ikan gerut-gerut yang paling banyak tulang, pastu kurus kering...tapi isinya sedap manis..

Dah bacakan bahan2 kat atas tu....itu sebab tajuknya pun ada berkataan 'berasapppp' sebab pak su tak guna cili kering@cili giling tapi pakai cili padi dari thai yang warna merah bedahang tu....

Okeylah bai...bai...

Wassalam...



13 ulasan:

Nuwairani Ismail berkata...

hadoi!!! cemanelah tak berasap telinga ucu kalau cili padi tu letak segenggam...huhuh...

QasehnyaRania berkata...

ucu,nanti nk try la resepi ni yer..thanks :)

liemaopurut a.k.a ana berkata...

salam ucu...

semoga cepat sembuh...

herm...camne nak cakap eh....herm..nak sotong sepinggan ;p

♥MAMASYAZA♥ berkata...

alahaiiii sedappnyaaaa, terus jadi lapar

Kakzakie berkata...

Terpikat dek PakSu yg masak kakak ke sini. Memang berasaplah makan mesti kena sedia tisu banyak-banyak nie:)

Liza berkata...

pergghhh, ni gerenti bertambah2 nasi ni...hihihiih

Mama2Q berkata...

akak..itu pic buah cermai kah? meleleh terus air liur ni ha...

rATu kEBaYA berkata...

sedapnya.. tak pernah masak macam ni

Amie berkata...

Ucu cayanggg... hidangannya sungguh mengancan selera! Terus duduk bersila nak ratah ikan goreng yang garing tu... biarlah banyak duri, tapi yang penting sedap!
Rehat-rehatkan diri Ucu, penat tu. Biarlah Pak Usunya pulak masuk dapur he he he ehhh

~~zana@pb~~ berkata...

untung bini paksu, silang kaki...goyang kaki....lps tu tau2 berasap je:-)
akk tak pernah masak asam boi mcm ni, rupa asam pun baru tau ni.

Terbang Bersamaku berkata...

sotong mmg fav. sy...=)
seumur hidup tak pernah makan asam boi dibuat lauk...
boleh cuba resipi nie..

mama sara nur berkata...

assalam Ucu
wow sedap tgk ni,sotong kegemaran en darling sy he he letak asam boi mesti sedap masam2 manis, tp sy seumur hidup tak pernah makan sotong penah kena paks makan tp x boleh jg he he

Nurul Alianis berkata...

sedapnya! tgk pun dh terliur..

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...